Nekromanti Final Fantasy

Ludwig

Veteran
Detta ämne kanske anses vara OT men jag kör i alla fall. Ifall tråden låtses så beklagar jag min missuppfattning angående forumets regler.

I Final fantasy tactic Advance så finns det ett spel system som går ut på att man skapar olika klaner och tar uppdrag, inte olikt Bountyhunters.

Skulle det gå att använda sig utav just klaner. Där olika människor får söka till i Eon? Det låter mycket som vilket rövargäng som helst, men det finns skillnader.

Man kan se det som om det är prisjägare som har gått ihopp och bildat en stor Clan, Klanen kan bestå utav allt ifrån Munkar till Magiker och tjuvar m.m.

Skulle detta kunna passa in i en spelvärld som Eon?

/Ludwig, alltid nytänkande, när det inte gälleratt presentera äventyrs idéer för Nallo...

Krille

Lord
Riktiga klaner

"Man kan se det som om det är prisjägare som har gått ihopp och bildat en stor Clan, Klanen kan bestå utav allt ifrån Munkar till Magiker och tjuvar m.m.

Skulle detta kunna passa in i en spelvärld som Eon?"

Ja och nej. De ställen som har klansystem i ordets rätta bemärkelse har alla möjliga folk inom klanen. Det beror dock inte på att de tar in vem som helst, utan på grund av att de föds in i klanen. Man blir inte magiker i klan Zolod, man föds i klan Zolod och utbildar sig sen till magiker. "Klan" betyder bokstavligen "avkomma" eller "ättling", så det handlar alltså om släktskap, inte om gemensam yrkesverksamhet eller gemensamma uppdrag.

Utöver det så finns det gillen, men de är ännu snävare i sin begränsning. Gillen sysslar med samma yrkesverksamhet, så att alla i till exempel smedgillet är smeder och deras lärlingar. Till viss del kan detta utvidgas utanför den egna yrkesverksamheten: köpmannagillen kan till exempel anlita bärare, vakter, sjöfarare och liknande inför vissa expeditioner, men de sätts samman för just den expeditionen.

Dessutom finns förläningar, det vill säga att en adelsman förlänas ett visst landområde, och alla som bor på det landområdet blir hans undersåtar, oavsett vad de har för yrke.

Så det närmaste du hittar dina klaner är rollpersonsgäng och rövare.

Pendragon

Swashbuckler
Re: Riktiga klaner

Så det närmaste du hittar dina klaner är rollpersonsgäng och rövare.
Samt några av de mer exotiska legoknektsförbanden och riddar-/krigarordnarna (eller kombinationen därav), som häpnadsväckande ofta faktiskt är rollpersoner och/eller rövarband.

Kika i Riddaren och Vapnemästaren så ska du nog kunna få ditt lystmäte. Annars finns det en del skumma magikersällskap i Mystik och Magi.

/Joel - hänvisar bl a till Rättvisans Brödraskap/Internationella Hjälteförbundet

SnabbsomVinden

Veteran

Men det är klart du kan göra gillen med blandade yrken. Se de mer som en sammanrörelse eller något sådant. Magiker, tjuvar och bönder sammlas alla kanske för de har något gemensamt mål eller något gemensamt karaktärsdrag. De kanske vill störta konungen/kjesaren/överjarlen och allt vad det är. De kanske tillochmed vill stötta regenten.

Förstår du hur jag menar ? Se på rakhori? de är ju utspridda överallt som allting, de är ju spioner åt Thalamur. De är visserligen skapade av magikratet men det var det enda exemplet jag kunde komma på..

Warth

Veteran
Det hela verkar ju vara en intressant idé, dock ej helt unik...
Ett prisjägargille är ju inte så ovanligt i sammanhanget, jag har iofs inte spelat FF Tactics Advance, men det som du beskriver låter ju som en god grund idé, försök att bygg ut den och testa den sedan med din spelgrupp.

we ought to have more nukes in here somewhere?!

Warth

Veteran

"Politics makes for strange bedfellows", alltså skulle man kunna tänka sig de mest konstiga blandningar av folk i en motståndsrörelse. Även en andra former av sammansvärningar eller mostv kan ju bestå av en rad olika mer eller mindre ljusskygga typer. En maffia skulle tex utan problem ha medlemmar som är allt från magiker till tjuvar och banditer.