NYHET Final Fantasy XIV papper&penna rollspel på gång

Botulf

Rage Paladin
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,209

Titeln förklarar allt. Jag är intresserad. Har sneglat en hel del på Fabula Ultima på sistone. Men med ett officiellt och traditionellt FFXIV rollspel på ingång kanske jag kan tänka mig att slå till på det först. Inte alls särskilt insatt i MMO't, men har länge varit intresserad av att köra en väldigt jrpg-inspirerad kampanj.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Jag vet absolut ingenting om Final Fantasy mer än att namnet blir mer fel för varje år som går.

Men finns det någon uppenbar anledning till att det här är Final Fantasy XIV TTRPG, och inte bara Final Fantasy TTRPG?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Men finns det någon uppenbar anledning till att det här är Final Fantasy XIV TTRPG, och inte bara Final Fantasy TTRPG?
Antagligen för att det är världen från det spelet?
Varje... nja, OK, de flesta spel i FF-serien skapar ju en helt ny setting att spela i.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,934
Jag vet absolut ingenting om Final Fantasy mer än att namnet blir mer fel för varje år som går.

Men finns det någon uppenbar anledning till att det här är Final Fantasy XIV TTRPG, och inte bara Final Fantasy TTRPG?
De flesta delar i serien Final Fantasy har en helt egen värld, så att säga vilken del det handlar om berättar vilken setting vi får.

Angående namnet så var det första spelet från början tänkt att heta Fighting Fantasy. Sen visade sig att det var nåt annat varumärke som hade den titeln. Men regissören till spelet ville gärna ha en titel som var en allitteration så det blev Final Fantasy. Det är vad jag har hört i alla fall 😊
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,625
Location
Uppsala
Blir nyfiken på vilka som skrivit det. De översatta japanska bordsrollspel jag läst är skitcoola och väldigt olika varandra. Så om det är mer som dem, ett coolt unikt rollspel, och inte bara "5E by another name" så skulle det här vara klart intressant. Trots att Final Fantasy aldrig varit min grej. :)
 
Top