Fina matchade tärningar är opraktiska. Fight me.

mrund

Kummelgast
En matchad uppsättning fina tärningar är bara opraktisk. Särskilt om de är dekorerade och spräckliga. Du ser inte vilken tärning som är vilken, försöker slå 1T100 med en T10 och en T8, kan inte läsa av dem i stearinljussken, etc. Det man skall ha är en liten påse enkla enfärgade tärningar som varierar vilt i färg och storlek.

Jag håller helt med. Mina T6:or är vita, mina T12:or är röda eller gröna, mina T10:or är svarta eller vita.

Mycket lättare att hålla isär vilka tärningstyper som är vilka.

Jag undviker att köpa T4-T20 som är i samma färg.

En matchad uppsättning fina tärningar är praktisk när vi vill hålla ordning på vems tärningar som är vems på spelbordet.

Sen känns det bra att de matchar, men det påverkar egentligen inte det praktiska. :D

Matchat eller omatchat, jag tycker att tärningar ska ha SUPERTYDLIGA siffror och/eller symboler. Matchade tärningar har ofta inte det ... :(

Man bör spela spel som endast använder två traditionella tiosidiga tärningar.
Man bör välja en svart och en röd. Då finns inga problem med att läsa av resultatet.

Väljer man, mot bättre vetande, på eget bevåg, trots de uppenbara nackdelarna, mot RSVs rekommendationer, oavsett anledning, att spela spel som använder något annat, då har man själv till fullo skapat problemet.
Och då har man inte längre rätt att beklaga sig eller lägga skulden på själva tärnings-seten. 😁

:t100:
//EvilSpook

Det är väldigt bra för nybörjare. En erfaren tärningsslungare kan avgöra tärningstyp med känseln utan att titta.
Jag kommer att tänka på mitt allra första spelmöte. Jag skulle slå en d10, tog den som kändes rätt och slog 12. Det var bra slaget, tyckte SL.

Jag vill inte slåss med trådstartaren, han har helt rätt.

Har inget behov av olika färger direkt men jag vill ha siffror som jag kan läsa snabbt utan perfekt belysning.

Har inget behov av olika färger direkt men jag vill ha siffror som jag kan läsa snabbt utan perfekt belysning.

Som av en tillfällighet har de tre notoriska tärningsfuskare jag stött på i mitt rollspelsliv haft en fäbless för tärningar som är spräckliga, mönstrade eller har nästintill osynliga siffror. Att kräva lättlästa siffror på tärningarna av sådana personer är som att sätta body cams på rasistiska poliser.

Last edited:
Jag spelar med Swords of the Serpentine-reglerna: skäller på dig och och förebrår dig tills du lomar iväg med 0 stridsmoralpoäng.
Givet att jag har STY 8, SMI 7 och FYS 11 samt baschans i alla vapenfärdigheter känner jag att jag slapp billigt undan …

Mitt enda tärningskrav som SL är att tärningarna jag använder ska kunna användas som ammunition att kastas på olydiga spelare. Ex en metall T20 är utmärkt, fungerar också som kula till ett muskedunder.
OBS * IRONI*

Den snyggaste tärningen är antingen

— helt genomskinlig med svarta eller vita siffror!

— sådana originaltärningar som användes på 1980-talet!

Fight me!

Last edited:
Back