Nekromanti Filosofi??

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Hej, jag har allid undrat vad färdigheten filosofi är till för, det verkar (för mig) inte finnas något användningsområde för den. Det ända som står om filosofi är det som står i Thalamur. Så även med det verkar färdigheten oanvändbar. Vad tycker ni andra om detta och har någon något tips om andra filosofier än de i Thalamur?
/Purgatory
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag anser ju att många färdigheter är upp till spelarna att använda... Filosofi är en av dem som spelarna ofta får ta hand om själva...
T.ex. kan man ju ge sig in i en filosofisk diskussion med en lärd på ett universitet. Då är det väl ett utmärkt tillfälle att slå färdigheten... Eller?

Mina spelare har färdigheter de inte använder speciellt mycket, som de har för att det är en del av deras karaktärer... Inte för att det går att slå stup i kvarten... Vill man ha en karaktär som gillar att diskutera livsfrågor och filosofera allmänt om saker är det väl en hit att ha färdigheten...
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Hej, jag har allid undrat vad färdigheten filosofi är till för, det verkar (för mig) inte finnas något användningsområde för den. Det ända som står om filosofi är det som står i Thalamur. Så även med det verkar färdigheten oanvändbar. Vad tycker ni andra om detta och har någon något tips om andra filosofier än de i Thalamur?
Du har väl inte missat följande textstycke i färdighetsbeskrivningen: "Färdigheten ger också kunskaper om vilka grundläggande tankegångar som finns inom olika religioner, magiskolor och liknande."?

Om det handlar om exempelvis magiker eller troende kan alltså färdigheten hjälpa till att förstå hur de ser på saker och ting. Faktum är att jag kör med att den kan ge en viss tankemässig inblick i hur folk kan tänkas se på saker och ting. Jag kan låta spelarna slå ett slag för färdigheten om de är osäkra på hur en viss person kan tänkas se på saker och ting.
Ska rollpersonen stöta på en söt flicka som är Daakanhängare? Tja, kan ju vara bra o veta Daaktrons inställning till...erm "intimare umgänge" = slå ett slag för filosofi för att ta reda på det.
Observera att det aldrig är säkert att personer har samma inställning som de religioner eller dylikt de följer men det kan ge en fingervisning om personens värderingar/tankegångar.
Likaså kan det fungera lite som en tankemässig kulturkännedoms färdighet om man stöter på exempelvis alver, dvärgar eller tiraker. Alltså vilka värderingar för dem som är viktiga, vad som gör dem upprörda osv.

Sammanfattningsvis kan man alltså säga att färdigheten kan tänkas hjälpas rollpersonerna att svara på frågan hur en person tänker och ser på saker och ting beroende på vad denna har för tromässig eller kulturell tillhörighet.

Slutligen kan jag säga att jag kör med att färdigheten är besläktad med (det vill säga går att använda istället för men med +Ob1T6 i svårighet) färdigheterna: Ockultism, Teoretisk magi och Kulturkännedom.

/Sebastian - vars spelares rollpersoner ofta har färdigheten bara för att ha en ursäkt för att kunna ge sig in i djupa diskussioner emellanåt...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Andra filosofer

Då det redan finns bra inlägg om vad färdigheten gör, tänkte jag försöka svara på din andra fråga.

Jag kan komma på två "rena" filosofier på rak arm: Den skimrande vägens filosofi, skapad av Celdan den Upplyste (M&M), och den filosofi som gurgiterna följer, grundad av Gurg av Morgu (Encyklopedia Mundana, kanske tirakboken). Annars hänvisar jag nog till Ljusetsriddares inlägg vad gäller filosofier.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Andra filosofer

Du har väl inte missat följande textstycke i färdighetsbeskrivningen: "Färdigheten ger också kunskaper om vilka grundläggande tankegångar som finns inom olika religioner, magiskolor och liknande."?
Jo faktist, har alltid använt kulturkännedom, ockultism och likanande.

Det var ju bra samla alla d färdigheterna i en ungefär. Men har också alltid tängt på den som en färdighet som man nästan aldrig slår för, typ en "rollspelar färdighet".
/Purgatory
 

Boldtaar

Warrior
Joined
12 Jul 2004
Messages
264
Location
Göteborg
tycker färdigheten känns fult ersätlig med kulturkännedom och ockultism.

Där emot tycker jag man borde föra in en separat teologi färdighet för dom olika religionerna. Nu känns det som allt ligger på ockultism.

Ända yrket med filosofi som yrkes färdighet är vapenmästare eller?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,699
Location
Värnhem, Malmö
Filosofi borde ju även kunna användas för mer analytisk filosofi, logik och liknande. Så kanske kan den användas för att lösa något logiskt problem någon gång?
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Andra filosofer

Jag måste säga detsamma, men du har svarat på Ljusetsriddares inlägg, inte mitt... hur gick det till?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
lärda har den och om jag inte kommer ihåg fel även magiker från olika magisamfund i M&M.
/Purgatory
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Jag kan säga att vi använder den färdigheten ofta. Mina spelare brukar vara ganska religionsbefriade och istället använder de filosofi för att få veta saker som de normalt skulle använda ockultism till. Jag gillar den rollen hos filosofin. Precis som i verkligheten står filosofin lite vid sidan av (eller över) de andra vetenskaperna/trosuppfattningarna och är ett paraply under vilka alla andra kurar...
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Jag förstår exakt vad du menar, men självklart så gäller detta inte bara för denna färdighet, utan även för en jäkla massa färdigheter som finns i Eon (astrologi, bibliotekskunskap, metallurgi, bokhållning etc.). Om man tar dem så gör man de endast för att spelledaren tycker att det passar ens rollperson att ha åtminstånde 10 i den. Vi i våran spelgrupp har t.ex. spelat rollspel tillsammans i ca. 7 år, mestadels Eon men inte en enda gång har vi slagit för någon av ovan nämda färdigheter.

Jag tycker dock inte att de ska tas bort; för att ha alla dessa helt onödiga färdigheter känns som ett måste för just rollspelet Eon... Det ingår liksom i dess själ :gremwink:
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
utan även för en jäkla massa färdigheter som finns i Eon (astrologi, bibliotekskunskap, metallurgi, bokhållning etc.).
Det handlar väl mycket om hur man spelar; för en genomsnittlig "äventyrare" är det förmodligen fullständigt onödigt, men spelar man människor som lever på detta (i detta fall astrolog, biblotekarie/lärd, gjutare, handelsman/annan form av administratör) är de livsviktiga. Ett annat exempel är Call of Cthulhu, som min grupp just börjat pröva, där Library Use (praktiskt taget identiskt med Eons Bibliotekskunskap) genom konceptet blir spelets kanske mest vitala färdighet, och de flesta monster som finns käkar folk som försöker meja ned dem till frukost...

Så, som sagt, det beror mycket på genre och spelstil, och det är nog bra att det finns. Dessutom går ju Eon som regel realism (ie. alla färdigheter har inte direkta, praktiska användningsområden) före enkelhet :gremsmile: (jag menar, hur många väljer seriöst hantverket "gobelängvävare", annat för än att det skulle vara udda?)
 
Top