Nekromanti FILO2.NET

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Hej mina kära forumiter. Själv brukar jag hänga på EON-forumet, och ibland på Skymningshem-forumet, men här har det bara blivit något enstaka svar på en för länge sedan bortglömd tråd eller två.

Jag tänkte bara berätta om ett projekt jag precis har färdigställt (nåja, hoppas att jag har färdigställt) på adressen http://filo2.net.

Det rör sig om ett system för spelgrupper att skapa sig en närvaro på nätet på ett snabbt och enkelt sätt. Ungefär som MySpace är ett sätt för privatpersoner att snabbt få en hemsida på nätet. Skillnaden är (förutom att MySpace har några miljarder i finansiering) att filo2 riktar sig specifikt mot rollspelsgrupper och föreningar.

T.ex. så märks det på att det finns ett internt forum på varje delsida och att man kan göra vissa sidor privata, så att bara inloggade besökare kan se dem. Varje delsida som skapas får sina egna medlemmar, och möjlighet att lägga till sina vänner i spelgruppen.

För rätt sorts spelgrupper tror jag personligen att detta är ett klockrent skaffa sig en närvaro på Internet. De kan snabbt lägga upp en funktionell sida utan att syssla med saker som ftp, html och annan teknisk skit. Det innebär att de som inte är så tekniskt intresserade, men kanske desto mer kreativa, i spelgruppen aktivt kan bidra till sin spelgrupps satjs innehåll. Dessutom får de faktiskt en tämligen avancerad site som sköter om saker som RSS och att pinga google när man uppdaterat en sida automatiskt.

Filo2 har för övrigt växt ur den lite äldre sajten filosofica.net, som numera drivs via systemet på filo2.net.

Det vore kul att höra vad ni tycker!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Bra initiativ. Ska testa, för vi i spelgruppen behöver någon sida där man kan samordna spelmötena. Sedan har vi funderat ett tag på att starta en citatsida från spelmöten. Många korkade saker har sagt de få gånger vi spelat tillsammans. :gremsmile:

Skapade sidan norra.

/Han som hade svårt med att komma på ett användarnamn

<font size="1">[edit] Lade till länken.</font size>
 

Boboliwsy

Warrior
Joined
6 Nov 2000
Messages
308
Location
Gävle
Verkar grymt! Har funderat på att skapa en sida för min spelgrupp, ska testa detta! :gremlaugh:

//Boboliwsy - nu blir det fan sova snart.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Äh, jag vet inte. Jag gjorde en Google Group istället. Det som kan locka över mig på Filo2 vore ett schemasystem där man kan fylla i datum för spelmöten och medlemmarna får skriva in om de vill vara med eller inte.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Bra idé med schemat, ska se om jag kan implementera den närmsta veckan eller veckorna. Även menyn torde vara en small sak att låta användarna styra över själva om jag bara får några timmar över.

Jag har som sagt bara använt systemet för en egen spelgrupp hittills så det är kul att höra vilka behov ni har som skiljer sig från våra.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Det existerar flera så kallade project managers ute på nätet. De kommer med alltind inbyggt, inkl. schema, men oftast blir det för mycket. Google Calendar har en väldigt snitsig kalenderdelarfunktion om alla medlemmar har Google-konto.

Jag har dock insett att det absolut enklaste och bästa är en wiki, vilket vi kör på nu:)
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Har haft flera försök med Wikis men det verkar som om det är något skrämmande med att ändra en sida. Att skriva ett inlägg i en gästbok eller forum är en enkel lösning, men ultimat vore att lägga till sig själv genom att enkelt knapptryck.
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Filo2 är baserat på en wikiarkitektur, närmare bestämt öppenkällkodslösningen Erfurt wiki (php). Jag håller med om att det är absolut smidigaste lösningen, iaf för vår grupp. Men som sagt, andra grupper kan ha andra behov.

Dock ska det poängteras att Filo2 är främst tänkt för de som vill få en närvaro online snabbt och enkelt, i stil med t.ex. Drunoks drängar's hemsida.

En project manager är säkerligen perfekt om man ska dra igång något riktigt stort, t.ex. att skapa ett helt eget rollspel med professionellt folk som inte vill använda t.ex. Microsoft Project.

Jag tycker personligen att Google calender är för ... fel ställe att göra det på. :gremwink:
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Hur ändrar man menyn?
Man kan nu ändra menyn genom att gå in på Kontrollpanelen/Allmäna inställningar/Ändra menyn

Fördelen med att ha gjort så mycket av programmerandet själv är att det går ganska snabbt att ändra saker. :gremsmile:

Nackdelen är att jag just upptäckte att hela framsidan (dvs sidorna innan man skapat en sajt) inte ser riktigt bra ut i Internet Explorer. *slarv slarv* Men det får tyvärr vänta med att åtgärdas till senare i veckan.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
En konstig sak, och det är att det blir en länk om man skriver ^text i texten. Sedan funkar inte <block> såsom du beskriver (inget händer), men däremot så blir det intenderande stycken om man har fyra mellanslag först av allt. En tredje sak jag upptäckt är att man måste ha radbrytning när man ska ändra i menyn. Det var en hel del frågetecken innan jag kom på det, så det kanske vore bra om det stod i texten. :gremsmile:

/Han som skulle vilja ha ett forum där man kan ge feedback och rapportera buggar
 

marcuslinder

Veteran
Joined
12 Apr 2003
Messages
184
Location
Göteborg
Hej och tack för all feedback!

En konstig sak, och det är att det blir en länk om man skriver ^text i texten.
Haha, roligt! Det hade jag själv inte sett! Jag antar att du hittade det när du googlade på erfurtwiki?

Sedan funkar inte <block> såsom du beskriver (inget händer), men däremot så blir det intenderande stycken om man har fyra mellanslag först av allt.
Korrekt. Jag ska ändra det när jag gör om guiden i allmänhet (förmodligen som en egen rollspelssida :gremsmile: )

Tillsvidare kan jag rekommendera denna sidan som någon lagt upp alldeles nyligen. Väldigt bra tycker jag!

http://www.filo2.net/rollspel/norra/?WikiGuide

En tredje sak jag upptäckt är att man måste ha radbrytning när man ska ändra i menyn. Det var en hel del frågetecken innan jag kom på det, så det kanske vore bra om det stod i texten.
Tack! Fixat!

ett forum där man kan ge feedback och rapportera buggar
Hade tänkt fixa det men så dök lite annat upp (för att uttrycka det milt). Jag ska se till att fixa det inom kort.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
Haha, roligt! Det hade jag själv inte sett! Jag antar att du hittade det när du googlade på erfurtwiki?



/.../



Tillsvidare kan jag rekommendera denna sidan som någon lagt upp alldeles nyligen. Väldigt bra tycker jag!



http://www.filo2.net/rollspel/norra/?WikiGuide
Haha! Nä, det var något som jag upptäckte när jag skrev den där sidan som du rekommenderade. :gremlaugh:

/Han som tackar för berömmet och ska nyttja forumet om han kommer på något mer
 
Top