Nekromanti Filmtips

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Jag såg nyligen filmen "The Missing", mer eller mindre av misstag och det är jag verkligen glad att jag gjorde. En oromantisk och skitig grisodlarwestern med Kate Blanchett och Tommy Lee Jones i huvudrollerna. Den släpptes 2003 och ansågs tydligen för okomersiell för att gå upp på biograferna vilket jag tror var ett misstag. Ron Howard, som regiserat hela klabbet, fick mig verkligen inte att längta till de öppna vidderna, vilket är ett gott betyg. Rekomenderas varmt till alla som vill få en mer realistisk inblick i nybyggarlivet än den vi annars presenteras med.

/Anders
 

Den dära...

Veteran
Joined
7 Jun 2004
Messages
100
Location
Sevilla, España
När du ändå tar upp det, vilken westerngenre är egentligen bäst och vilken är roligast att spela i?

Själv älskar jag Clintan och Leones dollartrilogin är ju det mest underbaraste man kan se, Ennio Morricones filmmusiksalbum är ett måste i varje hem. Även grisodlarwestern har sin charm, igår såg jag McCabe and Mrs Miller, en film jag själv tyckte var riktigt bra. Vill man se den ultimata är dock ändå The Unforgiven en favorit.
Däremot ger jag inte mycket för de gamla filmerna (de som Gillbrings kallar vita och svarta hattar) förutom om de är så överdrivna att det närmast blir parodi (three amigos?).
När norden gör västern går det förvånnandesig väl. Nybyggarna är visst ingen lättsam och skojig film att se på men ändå har även dne sin charm medan Korpen flyger också den går att se, trotts att den aldrig går upp mot en italiensk motsvarighet.


När det gäller vilken genre som är bäst att spela i skulle jag vilja säga att samtligga är ganska roliga. Alla har sin charm. Vill dokc säga att jag föredrar en blandning av John Wayne, spaghetti och grisodlarwestern. Laglös romantik tänker jag endast spela omman får vara en sliskig fransos på andra sidan atlanten och vita & svarta hattar är baa en genre man i möjligaste mål använder att rkydda upp spelledarpersonerna men inte bygger spel på. Ofta brukar dom karaktärer vi spelar med vara antihjältar eller extremt naiva och godtrogna.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Däremot ger jag inte mycket för de gamla filmerna (de som Gillbrings kallar vita och svarta hattar) förutom om de är så överdrivna att det närmast blir parodi

Nåja; alla gamla westerns är ju inte som Hopalong Cassidy heller. Diligensen tycker jag t.ex håller rätt fint än idag (även om man får överse med att huvudpersonen heter Ringo Kid...).

--
Åke, som fö såg om El Dorado förra veckan. The Duke rular!
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Genreval

>När du ändå tar upp det, vilken westerngenre är egentligen bäst och vilken är roligast att spela i?

De gånger jag spelat Western har det alltid blivit tämligen mycket grisodling (dvs; skurkar likväl som hjältar (i den mån det finns några sådana att urskilja) har alla grå hattar som är smutsiga, lätt bucklade och ständigt blåser av).

Annars är jag väldigt fötjust i spagetti. Dessutom är det en genre som är väldigt lätt att spela i då den är väldigt klichéfylld samt att nästan alla känner till den. Dessutom är det alltid kul att få frossa i svartmuskiga, mexikanska banditer som alltid verkar heta nått som börjar på "El" :gremgrin:

/Anders
 

Red Dust

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
129
Location
Gotland/ Lund.
Håller med om "The Missing", kan annars varmt rekommendera "Heaven´s Gate" med hårda Kris Kristofferson och Cristopher Walken i huvudrollerna som handlar om Regulators i Wyoming under 1880-talet.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
>eh...nu har du fel. Jag såg The Missing på bio i Malmö

Visar ju bara hur bra koll jag har på vad som går upp på biograferna. Jag hade hursomhelst aldrig hört talas om den innan jag såg den i min lokala videobutik. Hoppas nu bara att det faktum att vi är flera som tjatat om den faktiskt får folk att se den, för rejält bra var den.

Kul triva förresten om med han som spelade Uncas/brujon :gremgrin:

/Anders (vars favoritwestern förövrigt är "Ride the High Country")
 
Top