Nekromanti Filmtips - I rosens namn

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
205
Ett litet filmtips från mig til er...

I rosens namn
en ganska gammal film med Sean Connery om jag inte missminner mig... Mordgåtor på ett isolerat kloster i bergen.. jäkligt bra film, dock ej i fantasy utan i medeltida miljö...

Frippe [A-K o t y 2000]
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Den gick på nån kanal, Femman tror jag, för runt en månad sedan.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
I mitt namn (-:

<I>Mordgåtor på ett isolerat kloster i bergen.. jäkligt bra film, dock ej i fantasy utan i medeltida miljö...</I>

Och förmodligen riktigt bra inspiration om man spelar Gemini; den har fångat spelets stämning rätt klockrent.

--
Åke
 

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
205
en polare har snackat om att det finns fler av författarens böcker som filmatiserats...

Jag vet dock ej vilken/vilka han menar eller om det är sant...

Frippe


Frippe [A-K o t y 2000]
 

Korp

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
159
Boktips - Rosens Namn

har inte sett filmen men läst boken. den passar verkligen bra till gemini. slår man ihopp rosens namn och kult så har man nästan gemini.

/Korp
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Filmtips

Asså på tal om filmtips.
Besök <a href=http://www6.brinkster.com/filmsidan/ target=jknaelns>filmsidan</a>. Iofs har inte sidan blivit uppdaterad på länge men det finns många många recensioner där ändå. Förhoppningsvis kommer det upp en ny version snart...

Föresten, jag behöver hjälp med asp till min nya version... någon som kan hjälpa till?

Mac - som vill börja skriva om filmer igen.
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Ja, femman har faktiskt visat den ett antal gånger nu.
De har en tendens att visa populära filmer FÖR många gånger!!!
Tyvärr har jag missat att spela in den varenda gång. )-:

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Mja..

The Ninth Gate har ju iofs alla förutsättningar för att vinna mitt förtroende; bra ressigör och åtminstonde en i mitt tycke bra skådis. Filmen är från början ända in till 10-20 minuter mot slutet riktigt ruskigt bra och kan om inte annat ge en hel uppskö ideer till scenarion. Tyvärr är det just de där sista 10 minuterna som "förstör" filmen.
Om det nu inte bara är jag som inte förstår "den konstnärliga symboliken" i dessa scener.. hmm..

Missförstå inte - filmen är helt klart värd att ses, men mer som en hyrfilm för 20:- än en köpfilm.

//MiDNiGHT.
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Att få tag på filmer..

..som är både gamla och "icke-klassiker" (90% av alla filmer) kan vara ett rent helvete. Man får ju då, som bekant för de flesta, nöja sig med en hemmainspelning, i den mån filmen i fråga överhuvudtaget visas på TV (extra kul för "bushmänniskor" med 1,2 och 4.. =[ )
Vill man hitta filmer som "I Rosens Namn" i orginalversion får man beställa; antagligen från internet, vis amazon.com eller något dylikt. Då blir det dyrt och för personer under 18 är det näst intill omöjligt, då de flesta internetföretag vill ha kreditkortsnummer som "insurance". *suck*
Varför kan inte någon få den goda iden att öppna ett videoantikvariat? (inte en givande affärside iofs, men ändå..)

//MiDNiGHT. - Som är filmfanatiker och har samlarbehov. (och lever i bushen)
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Att få tag på filmer..

Göteborgsbutiken Melody Line (www.melodyline.se) skryter med att de har nordens största sortiment av köpfilm, och de brukar faktiskt vara ganska bra på att ta in udda grejor som de inte råkar ha hemma. Det är klart att videofilm inte är gratis, men om man beställer från dem så är det åtminstone inom Sverige och kanske något billigare.

mvh
Örnie
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Mja..

Själv blev jag grovt störd av de sista 10 minuterna, vilket inte få filmer har lyckats med /images/icons/cool.gif...

Jag gillar _verkligen_ The Ninth Gate. Fruktansvärt mycket Lovecraft om jag får säga det själv. Den lämnar fler frågor än vad den besvarar och är kryptisk på ett riktigt mysigt sett. Ser man bara på manuset så är det egentligen en rätt B'ig skräckis, men regisserandet lyfter filmen mycket snyggt. Dessutom älskar jag hur de övernaturliga elementen tonas ned så man knappt märker dem... mycket trevlig stämning i den filmen.

-Gaxar, som dock har problem att hitta den i videobutikerna nu mera...
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Boktips: Dumasklubben...

Boktips: Dumasklubben. Förlagan till filmen. Filmen är bra, men de klippte bort halva intrigen (I can see why - utrymmesskäl).

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Mja..

Jag ÄLSKADE slutet. :)

Nightowl, kanske konstärlig...

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 
Top