Nekromanti Filmtips: Frailty

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Okej, nu var det länge sen jag öppnade en egen tråd, men nu är det dags igen.

Jag vill tipsa er här på forumet om en alldeles förträfflig film. Frailty. Jag hyrde den efter att ha läst om den i codex i morse (vid tolvsnåret så där :gremwink: ) och blev intresserad. Men när jag skulle gå och hyra film var det inte den filmen jag och min bror tänkte hyra, utan Panic room. Tyvärr var den uthyrd så vi var tvungna att hitta något annat. Mina ögon fastnade på Frailty. Det var ett lyckokast. Filmen var, som jag redan påpekat, helt förträfflig. Den handlar om en man som kommer in på ett FBI-kontor i en amerikansk stad med en fruktansvärd och osannolik historia att berätta. Hans berättelse börjar sommaren 1979, då hans far påstår sig få en uppenbarelse från gud att förgöra demoner som helvetet har skickat till jorden inför den stundande apokalypsen och som är förklädda till människor. Sedan börjar morden.

FBI-agenten mannen talar med har länge sökt efter mördaren som kallar sig "guds hand", som har genomfört sex mord. När Felton Meiks kommer till han kontor och berättar att han vet vem mördaren är, hans bror Adam, som nyligen begått självmord.
Agenten tor först inte på honom, men när meiks börjar sin historia blir den mer och mer trovärdig, eller helt enkelt för oförståeligt fruktansvärd för att vara ett påhitt...

Frailty är en mycket överraskande film och att berätta mer skulle mycket väl kunna förstöra hela filmupplevelsen, så det gör jag inte. Allt jag säger är att om ni inte har sett den, borde ni se den.

Är det någon annan här som redan sett den? På bio kanske? Vad tyckte i sådana fall ni om filmen?

/Jonas, måste erkänna att jag flera gånger blev lite rädd :gremsmile:
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
ta inte illa upp, men har ditt inlägg något med forumets inriktning att göra?

"För alla er som vill diskutera kultur, såsom litteratur och film, med anknytning till Fantasy- och Science Fiction-rollspel."

så om någon kan få denna tråd att bli "on topic" så låter jag den vara... annars låser jag den...


alright... jag kanske är lite smått berusad... så jag kanske överreagerar..
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
men har ditt inlägg något med forumets inriktning att göra?

Inlägget har rätt mycket med forumets inriktning att göra med tanke på att man lätt kan hämta inspiration från en sådan film.

Tänkte på en sak precis, vad krävs för att en film, bok, serie etc. skall ha anknytning till Fantasty- och Science Fiction-rollspel? Räcker det med att ordet rollspel nämns i ett sammanhang eller skall det vara mer? Kanske man inte måste få det upplagt för sig direkt på sådant sätt utan det kanske räcker att ha en egen motivering till varför det borde få diskuteras här.

Jag skulle hellre se en låst tråd som handlade om serien "Freaks & Geeks" som sänds i Kanal5 fredagar 19.00 bara för att "Monster Manual" nämnts i ett avsnitt än att se den här tråden låst som handlar om en film man kan dra inspiration av när man konstruerar ett äventyr till exempelvis ett SciFi-rollspel.

/Seinet Wintermute - Skall strax ut och jobba, käkade precis upp en Risifrutti
 

Kornella

Warrior
Joined
9 Feb 2000
Messages
271
Location
(Sverige)
I ärlighetens namn så skulle jag personligen se att forumet döptes om till något i stil med Rollspels-kultur, alltså alla film- och bokämnen och annat som kan tänkas intressera rollspelare utöver rollspel. Ungefär som tidningen Codex alltså. Allt som kan fungera som inspiration eller assistera rollspelare borde vara tillåtet här. Men det är bara ett förslag.

Som det är nu så kan man precis som du säger inte diskutera filmer som baseras på historiska ämnen (såsom Gladiator eller Braveheart, även just dessa är lite tveksamma ur historisk synvinkel).

Rollspel och rollspelare är väl så mycket mer än sf och fantasy, eller hur?

Nella
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Men sereg.
Helt klart handlar filmen om bibliska saker. Alltså är det fantasy. Och vill man ha mer rollspelsanknytning än så kan jag bara hosta fram: In Nomine.

Personligen håller jag långtbak i huvudet på med att arbeta fram en ganska maffig kampanj där den här filmen skulle kunna bidra med mycket inspiration.

chrull
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
ta inte illa upp, men har ditt inlägg något med forumets inriktning att göra?
Tillräckligt on topic enligt min åsikt, betydligt mer än smaug vs balrog (har inte de bankat ihjäl varandra än...) och många andra gränsfall.

Förresten, var glad för att Panic Room var uthyrd, då var det någon annan som gick på den niten...
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Ok nu vart jag intresserad. En kampanj med inspiration från Frailty?
berätta gärna lite mer :gremsmile:

För övrigt så såg jag filmen igår med min bror Herr Balderk. En dyster, hemsk film, men spännade till religion och det sättet mördaren omänskliggör folk till demoner. Rekommenderas.

Sen, varför inte öppna ett forum för admininstratörer och moderatorer, det var ju så många som svarade på den här tråden :gremlaugh:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag håller fullständigt med Kornella. Man borde kunna diskutera annat än fantasy och sf här, vilket det också görs redan nu.

Sereg: Det finns väl rätt många inlägg som har betydligt mindre med sf och fantasy att göra än den här filmen: den handlar ju om gud och helvetet, kampen mellan gott och ont... läs den här tråden t ex :gremwink:

Hade jag nu sett Panic room hade jag ju inte tipsat om den... :gremsmile:

/Jonas, respekterar om du var berusad... :gremwink:
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
"Man borde kunna diskutera annat än fantasy och sf här, vilket det också görs redan nu."

vilket är mest på grund av min egen slapphet (och tolerans) som moderator än något annat. SF- och Fantasykultur-forumet har ibland spårat ut till ett forum för Off Topic-inlägg. Vilket inte är riktigt meningen. Forumets inriktning är, än en gång, kultur med anknytning till fantasy och SF-rollspel.

Men sedan så håller jag också med Kornella att detta forums beskriving bör ändras något och toleransen för inlägg ökas - men då behövs kanske ytterligare en moderator.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
vilket är mest på grund av min egen slapphet (och tolerans) som moderator än något annat.

Din höga tolerans är bra!!! Det här forumet står ändå för stilla, trots det ett av mina favoritforum... Men när det väl blir heta diskussioner handlar dom ju oftast om fantasy- och sf- relaterade saker som t ex den här och den här tråden.

Men jag håller med om att vissa grejer kan vara alldeles för OT

men inte den här tråden då filmen, som många påpekat, både kan ge inspiration till rollspel och handlar om bibliska saker, som mycket väl kan klassas fantasy. T ex In Nomine, som någon påpekade tidigare...

i frågan om nya moderatorer kan jag ju, självklar, inte uttala mig. Tycker bara det verkar finnas moderatorer som inte ansavarar för forum, men de lär väl ha andra arbetsuppgifter! Ingen frivillig? :gremwink: :gremsmile:

/Jonas, som upptäckte att hans betyg sjönk iochmed den här tråden :gremsmile: :gremlaugh:

PS. Skulle gärna veta vad andra tycker om filmen!? har ni inte gjort det, se den... sugen på att disskutera den nämligen :gremsmile: DS
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Det finns ju redan ett Moderatorforum och ett Redaktionsforum. Där sitter vi och har hemliga diskussioner om vilka användare vi ska låta få komma in idag och vilka användare vi ska kasta 30 pop-upfönster över såfort de i ett inläg skriver ordet Koboldnostalgi.

ARGH! jag var visst utvald den här veckan!!!

Nej. seriöst nu. Alltså. Jag har inte sett filmen, men blev nu tipsad om den. Mitt kampanjprojekt innehåller kanska drastiska förändringar till ett spel som idag finns på marknaden. Det kommer innehålla rejäla kristendoms-prylar. eh. kristen mytologi och massa sånt kommer jag inspireras av. Så kanske det är bäst att säga. Idén kom ifrån att jag under samma vecka avslutade serien Preacher, varefter jag läste Romans utmärkta roman När Änglar Dör och efter den var det nått annat jag läste med stark koppling till kristen mytologi och de kristna sagorna.

Vad det var har jag förträngt. Men projektet är för tillfället i ett väldigt pre-alpha stadium. Inget har skrivits ned ännu, men såfort jag får tid lovar jag att försöka börja, och avsluta det hela. Framför min dator så att fler kan ta del av spektaklet.

chrull

(och om någon skulle misuppfatta så var det där med vad vi gör på red och moderator forumen på skoj. alltså det var ett skämt. Ni ska skratta nu. kom igen. Ha ha ha.


Nej. Ho Ho Ho säget tomten. Ha ha ha. Alla på en gång. bra. också en gång till. noch einmal. SCHNELL!)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,586
Re: Filmtips: Frailty [OT]

och om någon skulle misuppfatta så var det där med vad vi gör på red och moderator forumen på skoj. alltså det var ett skämt. Ni ska skratta nu. kom igen. Ha ha ha.
Tro honom inte! Det är en fälla! Det är så de väljer ut offren för trådlåsningar, popups, flaming och så vidare! Skratta inte! :gremshocked: :gremshocked: :gremshocked:
 

Mondrin

Veteran
Joined
28 Apr 2002
Messages
96
Location
Umeå, västerbotten
Mycket intressant. Jag har själv läst 4 av Preacherserierna. Jag har alltid tyckt att just religion och rollspel har varit en spännade kombination, och ser fram emot att se dina resultat. Jag tvekar inte heller på att filmen kommer att ge ytterligare inspiration.

Tack!!! :gremlaugh: Haha, och förresten... Koboldnostalgi!!!

Sedan ska jag utlysa ytterligare ett tack, till XertaiX, som lånade ut fyra nummer av Preacher till mig och min osalige broder :gremgrin:
 
Top