Nekromanti Filmtexter som talar om att detta är en dålig film

Lindenius

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2003
Messages
1,896
Location
Umeå
Spinn-off på Nightowls tråd nedan. Då han nämnde att Beowulf hade framsidestexten:

"Hon har stått modell för Lara Croft i dataspelet!"

så slog det mig att det finns andra typer av fram- eller baksidestexter som verkligen talar om att "den här filmen suger lök" – typ:

"Från specialeffektbolaget som gjorde [insert generic film]"

"Från skaparna av Titta han snackar"

Fler exempel?

//erik. .kire\\
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Merlin …

»Det storslagna äventyret som är förebilden till <font size="4">SAGAN OM RINGEN</font size> och <font size="4">HARRY POTTER</font size>«

Yeah, right!

»3 TIMMAR!«

»SAM NEILL«

Tre timmar med Sam Neill. Hurra!

»För specialeffekterna ansvarar det prisbelönta teamet bakom "Indiana Jones"-filmerna och "Star Wars: Det mörka hotet".«

And they did a pretty crappy job, too.
 
G

Guest

Guest
"Om du bara ska se en film i år..."

Nä om jag bara skulle se en film i år skulle det vara en sunkig rulle som endast passade okulturella kultingar och därmed sugig som en vakuumpump.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Filmtexter som talar om att detta är en dålig

Från skaparna av uppföljaren till...

... känd från Utbildningsradion

Alla talar svenska

Alle talar norsk <- klaga inte på felstavning, jag kan inte norska

... David Hasselhoff....Pamela Anderson...

"Bra film." - Tidning

/RD
 

MongoMan

Swordsman
Joined
20 Sep 2004
Messages
525
Location
Karlstad, Värmland
Jag fick en film av min bror som hette: "Night of the Running man"
Där stog det: <font size="1"> Av skaparen av "The running man" med </font size> ARNOLD SCHWARZENEGGER </font size>
Märk att Arnold inte hade ett dugg med filmen att göra förutom att han hade jobbat med samma regissör som gjort denna film.

/Mori - Som inte har sett den än.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Re: Filmtexter som talar om att detta är en dålig

Alla talar svenska
Apropå det, såg någon plakaten innan jul för Polarexpressen (var det så den hette?) där det med stor text fanns "Tom Hanks" och "Alla pratar svenska". Varför i helsike nämner de överhuvudtaget hans namn när det enda han gjort är rösten i den engelska versionen???
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Ljugande text [OT]

Jag såg den rätt justa filmen My name is modesty, och efter att jag sett den gluttade jag på baksidan: (...)Ultravåld i Tarantinos anda.
Va? Det fanns ju knappt något våld över huvud taget i den!

På framsidan stod det också "Quentin Tarantino presents", men han fanns inte i eftertexten. Betyder det att han bara stod för kapitalet eller?

/Gorger
OT på OT forumet, wow! Det känns som jag slagit ngt rekord
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Ljugande text [OT]

"På framsidan stod det också "Quentin Tarantino presents", men han fanns inte i eftertexten. Betyder det att han bara stod för kapitalet eller?"

Det betyder att hans bolag köpte in en hoper rullar som han gillade och sedan marknadsförde dem. Han had einte ett ruttet öre i produktionen eller regin att göra. Inte ett jota. De viste inte ens om att han fanns, mer eller mindre. Han kom först in senare.


Storuggla, synd att du fick lida
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Två ord - "Steven" och "Segal"

"What does it take to change the essence of a man?"

*kräkas*
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Re: Filmtexter som talar om att detta är en dålig

Den eviga klassikern:

Från producenten till...

Vad fan har producenten med den kreativa processen att göra? Vem fan bryr sig om producenten?
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Nej nej, inte lida

Jag fick inte lida. Filmen var rätt bra, framförallt var den mycket bättre än utsidan gav sken av. Det var bara den löjliga baksidestexten jag led av. Istället för att berätta att det var en bra film, mkt trogen serierna och böckerna, så försökte de ge sken av att det var en hjärndöd actionrulle. Alltså typ omvänd reklam.
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Beror på vad han heter.

Om det handlar om Jerry Bruckheimer, så är det ju något att undvika, men på många filmer ser man att de är välproducerade, och om man sett en sådan kanske man vill se en till film av producenten.

Fast beträffande de flesta hollywoodfilmer har du rätt.

/Gorger
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Mördarkombinationen:

"Based on a true story", sedan avslutas sluttexterna med "All similarities with actual persons or events is coincindental...".

Får man ens lov att göra så?
 
G

Guest

Guest
"We were soldiers" hade ett stort uppslaget citat från någon tidning som stolt proklamerade "Mel Gibson är van att porträttera actionhjältar".
Var det verkligen det bästa jävla citatet de kunde gräva upp någonstans? För i så fall så känner inte jag för att lägga några pengar på den rullen, jag håller mig nog till Mad Max då.
Sedan så har vi ju "Tre Solar" som hade citat som "Helt okej film antar jag", "Inte direkt slöseri med tid" från tidningar som Läderguiden och Västgöta-Nazisten.
Verkligen helt neutrala citat som de var tvungna att gräva ända ner i de mest obskyra lokaltidningar för att hitta. Vilket ju säger rätt så mycket om filmen (sen hjälper ju inte Mikael Persbrandts psykopatfluff, en våldtäcksscen med Lassgård (!) eller Bergqvist putkuk).
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Re: Filmtexter som talar om att detta är en dålig

Vad fan har producenten med den kreativa processen att göra?

Tyvärr mer än de borde...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Filmtexter som talar om att detta är en dålig

Jag har för mig att figurens utseende var vagt inspirerad av Tom Hanks. Så med lite god vilja finns det säkert de som hävdar att det var helt rätt att nämna honom. Jag är inte en av dem.

/Anders
 
Top