Nekromanti Filmkväll

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Så här gick det

Jag gick igår kväll ner till en av stadens videobutiker för att hyra något. De hade inget jag verkligen ville se, åtminstone inte just då. Så jag gick hem, jobbade med min rollisvärld till sent. Slog därefter på TV:s och fick se vaddå? Jo, naturligtvis, Akira Kurosawas Ran, en vacker och helt underbar film som alla måste se.

- Targon, skrivare
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Så här gick det

Brad Pitt kan ta och kamma sig med en handgranat, så det så!

- Targon, skrivare
 

andreasl

Veteran
Joined
11 Jul 2001
Messages
23
Location
Houston, Texas
Re: Så här gick det [OT]

Wow, Kurosawa lyckades leta sig in i den här tråden också, helt utan min inblandning!

Om du gillade Ran, se (om du inte redan har) Kurosawa's andra filmer. Rashomon är ett måste att se för vad den betydde för olinjär historiberättande inom film, och Kurosawa's samurai filmer (Seven Samurai, Yojimbo, Sanjuro, Kagemusha etc.) är suveräna. Se även hans samuraitolkning av MacBeth i Throne of Blood.

Sedan har han ju gjort ett antal filmer som inte handlar om samurajer, men som ändå är underbara. Red Beard, Ikiru, Drunken Angel och The Bad Sleep Well är bara några exempel.

Ooops, nu har jag tjatat om Kurosawa igen.

//Andreas
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Tackar ödmjukast för tipsen! [NT]

/images/icons/smile.gif

- Targon, skrivare
 

Utopi

Warrior
Joined
30 Nov 2000
Messages
233
Location
Uppsala
Jag e helt imponerad. Ni verkar ha sett alla värda filmer, vilket jag rent allmänt kallar fusk. Själ letar jag frenetiskt på diverse hemsidor och butiker som inriktar sig på denna typ av film smak. Men allt dom har är Merlin(många också) och Excalibur. Inte alls de sällsynta fantasy-medeltids movies man vill stirra på :gremsmirk:.

MvH peter

"A true friend stabs you in the back"- Oscar Wilde
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Top