Nekromanti Filmkväll

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Funderar på att hyra en riktig maffig medeltid- och riddarfilm i kväll för att koppla av från jobbet med mina kampanjprojekt och kanske få lite inspiration. Vilken ska jag hyra? Filmer jag inte tänker se just i kväll är First Knight, Excalibur, Monty Python and the Holy Grail, Ivanhoe (vare sig 1952 eller 1982) och samtliga Robin Hood-filmer.

- Targon, skrivare
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
'El Cid' med Charlton Heston är en riddarklassiker och den är dessutom mysigt mastodontig av klassiska snitt (172 min). Ett måste i varje riddarfanatikers filmhylla.

Vill du ha riddarkomedi så rekomenderar jag 'Stackars Dennis' (Jabberwocky) med monty phyton gänget.. den är skitbra.. en oförglömlig sekvens är den där riddarna trippar runt i sina helrustningar i en kurragömmalek för att avgöra vem som vinner torneringen.

Sir Markaron
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Du har ju annars en ganska så blodig halvtaskig (men det är ju med Rutger Hauer) film som heter Flesh+Blood... den är ganska så kul ändå.

"jag flyr aldrig, jag retirerar- retirera" Groo
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Fläsk å blod är ju en kultrulle! En av de få filmer som Paul Verhoeven (RoboCop, Starship Troopers, Total Recall) har ångrat att han gjorde så våldsam! Se upp för censurerade versioner - en speltid på cirka 2h 2min ska det vara. Klart inspirerande om man tänkt spela legoknekt. Annars är "Rosens namn" och "Merlin" ett par sevärda alternativ.

http://www.algonet.se/~enda
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Vill man dreggla åt snygga rustningar så är Jean d'Arc ett alternativ, enbart officerarna har dock snygga plåtar på sig.

/Seinet Wintermute - Lyssnar på Nightwish just nu.

<fontsize="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
Sååå våldsam är den inte jämfört med Pauls andra filmer (pangpangscenen i rulltrappan i Total Recall är inte helt nådig).. men den är betydligt smutsigare, råare och mer osmyckad än hans andra filmer. F & B är inte någon renodlad riddarfilm direkt (det är kanoner o pösärmsjackor med i bilden), men den är helt klart värd att ses.

När vi ändå är inne på Rutger-film (F & B o Merlin) så kan jag ju passa på att vifta lite för Ladyhawke oxo.. den är faktiskt inte så dum den iheller (och det är en lite mer klassisk riddarfilm).

Kejsar Makaron (jag stiger snabbt i graderna)

Ps. Se El Cid! Ds.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Dessutom, Jeanne d'Arc är en skitfilm - Luc Bessons sämsta - som jag inte tänker se på igen.

- Targon, skrivare
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Musik

Lyssnar du på nightwish? Vad duktig du är! /images/icons/smile.gif


/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Musik

Jupps, fast jag har bara Wishmaster (albumet).

/Seinet Wintermute - Som lyssnar på processorbruset från tre datorer just nu.

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv!</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor.</font>

 
Top