Nekromanti Filmklubben I - Round II [Nomineringstråd]

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Är det någon som minns det här? Filmklubben var en trevlig liten föresteelse som fanns på det här forumet förut, i vilket man i tvåveckorscykler först nominerade, sedan valde och slutligen disskuterade en film som någon forumanvändare ansåg var särdeles sevärd.

Olyckligtvis totaldog filmklubben den runda jag var okapabel att lägga upp en ny nomineringstråd och hade bett min lillebror att be någon annan lägga upp den åt mig. Samtidigt hade filmtråden, tyvärr, drabbats av att en massa relativt oseriösa förslag smitit igenom, något som jag hoppas vi kan slippa den här gången. Snälla? :gremsmile:

Initiativet är taget av forumanvändarna själva, vilket innebär att alla som befinner sej på forumet har lika mycket att säga till om. Om ni tycker något i utförandet suger så är det alltså i er fulla rätt att meddela mig. Vi försöker hålla den här tråden clean, dock, skicka hellst ett PM till mig om ni har åsikter. Är det något som bör disskuteras slänger jag då upp en särskild tråd för ämnet.

Nåja, Nu till nomineringstrådens betydelse:
Nomineringstrådens syfte är att användare, som ni själva, ska kunna föreslå de filmer ni själva vill ska ses av de andra aktiva i klubben och senare disskuteras. I slutet av veckan ska en röstning läggas upp och rösningen avslutas iom söndag. Men detta behöver ni inte bry er om ännu.

Närmare förklaring av hur röstningen ska gå till och dylikt förklaras i aktuell tråd. För tillfället är det enda som ni behöver tänka på att nominera de filmer ni vill ska ses och disskuteras, och inget mer med det. Baby steps, vetni.

Och nu; ett schema;
<center><table border=1><tr><td>Onsdag den 29a september</td><td>Nomineringstråden startas</td></tr><tr><td>Onsdag den 6e oktober</td><td>Röstningen börjar</td></tr><tr><td>Lördag den 9e oktober</td><td>Vinnaren utses, disskussionstråden startas</td></tr><tr><td>Onsdag den 13e oktober</td><td>Ny nomineringstråd</td></tr></table>

Ordningsregler för nomineringstråden</center>

<ul style="list-style-type: disc">[*]Nomineringar görs genom att man svara på detta inlägg. I sitt inlägg skriver man filmens namn i ämnesraden, och i själva inlägget pläderar man för varför man ska se filmen.
[*]Man får bara nominera en film per inlägg. Om man vill nominera fler filmer går detta bra, men man måste då göra ett separat inlägg för varje ny film. Detta är för att hålla tråden överskådlig.
[*]Nomineringstråden ska hållas ren från inlägg som inte har med nominering att göra, även detta för att tråden ska vara överskådlig. Att disskutera filmer i denna tråd bör alltså undvikas, likaså att nominera en film som redan blivit nominerad i samma nomineringstråd. "JAAAA!!![nt]"-inlägg, eller deras mer negativa motpart, uppmuntras inte heller.
[*]Inga restriktioner på vilken sorts film det är, men när man nominerar en film bör man tänka på att den helst ska ge upphov till diskussion. Om filmen är tänkvärd är det alltså ett klart plus.
[*]Kommentarer på filmklubben görs inte i denna tråd. Har ni något ni vill säga eller vill ska förbättra så vill jag att ni skickar ett Privat Meddelande till mej istället för att skriva något här...
[*]Det är helt okej att nominera samma film som i någon tidigare nomineringstråd, det spelar ingen roll. Att din film inte blev vald var kanske bara en effekt av att nån annan film verkade något mer spännande förra gången, eller hur?[/list]

Sådär, det var allt från mej för den här gången... Jag hoppas nu att i tillsammans kan återuppliva denna fina lilla tradition, som tyvärr blev på tok för kortlivad förra rundan.

/Mask - filmklubbsarrangör
 
G

Guest

Guest
Innocence: Ghost in the shell

Uppföljaren till Ghost in the shell.

Angående diskutionerna om cyberpunk anser jag att detta kan vara en vettig inspirationskälla, den har mer handling samt mer stämningshöjande effekter man kan använda i rollspel enligt mig. Den är också handlingsmässigt mer komplett.

Jag anser detta vara en värdig uppföljare på orginalet med de få skillnaderna att orginalet inehåller fler strider medans i innocence är striderna intensivare.

Nog med jämförelser med orginalet, alla av er har nog inte sätt den.
Det är en stämningsfull framtidsskildring som har många historiemässiga element som kan användas innom rollspel, den är visuellt bättre än den genomsnittliga animen vilket innebär visuellt överlägsen "vanlig" tecknad film, den fungerar dessutom bra som fristående del vilket betyder att man inte behöver se föregångaren.

Ändring: Skrev titeln fel, fixat.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Apocalypse Now!

En djupdykning i människans och civilisationens grumligaste bottenslam, en film som det tillhör allmänbildningen att ha sett. Den är baserad på joseph Konrads mästerverk "Heart of Darkness", men med handlingen flyttad från kolonialismens Afrika till Vietnamkriget.

Regissören (Coppola) lär ha sagt att den är inte en bild av Vietnamkriget, den är Vietnamkriget. Om ni vill ha en typisk krigsromantisk äventyrsfilm, gå och hyr Rambo eller Band of Brothers. Apocalypse Now är the real thing. Egentligen handlar den dock inte specifikt om Vietnamkriget, det är bara bakgrunden. Den handlar om mörkret vi bär inom oss och vad det driver oss till.

Den innehåller många klassiska scener och antagligen fler historiska oneliners än någon annan film. Några exempel:

"I love the smell of napalm in the morning. It smells like... victory."
"Charlie don't surf!"
"The horror, the horror"

Det här är en film som är spännande första gången man ser den, men som lämnar efter sig pickande frågor i backhuvudet. När man ser den andra gången börjar man tänka efter och ser mycket mer i den. Tredje gången inser man att det finns hur mycket som helst att gräva i och analysera i den. Precis som boken så är filmen som en matematisk ekvation. Inget finns där av en slump, allt har en funktion och ett syfte, allt hänger ihop.

Det är också en film som, även om den innehåller massor av symbolik och djupa teman, inte misslyckas med att vara spännande. Man behöver inte analysera den för att uppskatta den, men om man vill göra det så finns det en helt annan nivå på den.

När ni ändå håller på, passa på att läsa boken, den är väl värd det! Ta gärna en titt i en läsarguide också, det är många historiska referenser och sånt som går över huvudet på oss 2000-talare.

Samtidigt hade filmtråden, tyvärr, drabbats av att en massa relativt oseriösa förslag smitit igenom, något som jag hoppas vi kan slippa den här gången. Snälla?
Sorry, mitt fel. Jag trodde att det var så dumt att det var uppenbart att det var ett skämt, sedan höll det på att vinna. Jag vill inte säga högt vilka slutsatser man kan dra om de som röstade utifrån det...

Ska inte hända igen (inte från mig i alla fall).
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,917
Location
The Culture
Time Bandits

Time Bandits börjar som en relativt menlös tidsresefilm, för att plötsligt halvvägs igenom förvandlas till ett lysande fantasy-mästerverk. Filmens huvudperson är en ung pojke, som råkar bli kidnappad av ett gäng dvärgar som passerar genom hans sovrum på flykt undan Gud som de stulit en karta från -- en karta över hål i tiden. Terry Gillam har regisserat. Sean Connery och John Cleese är med i små roller. Slutstriden mot ondskan är bland det häftigaste som visats på en bioduk.

/tobias
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Elephant

Gus Van Sants Elephant är berättelsen om en till synes helt vanlig dag i några amerikanske high school-elevers liv. Vi får följa dessa elever under denna dag, fylld av lektioner, fotboll, skvaller och det sociala livet på skolan. Varje elev vi möter upplever high school på olika sätt; stimulerande, vänskaplig, traumatisk, ensam, hård. En helt vanlig dag som kommer sluta på ett allt annat än vanligt sätt. (från omslaget)

En helt klart tänkvärdfilm som vann både guldpalmen och pris för bästa regi i Cannes 2003. Jag såg den igår och tyckte den var jävligt bra. Den får en att tänka. Han skilldrar vardagen på ett väldigt bra sätt också.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
The Big Lebowski

Bröderna Coens komiska mästerverk. Det här är filmen som man inte bara får missa. Jag har sett den över tio gånger och man upptäcker nya saker de första nio gångerna man ser den :gremsmile:
Mästerligt skådespeleri (Från Jeff Bridges, John Goodman och Steve Buscemi bland andra) blandas med grymt bra musik och alldeles fullkomlig komik. Här är allt coolt och roligt på samma gång, attityderna, replikerna och handlingarna. Jeff Bridges ÄR The Dude. Manuset är fantastiskt. Jag älskar den här filmen.

Jag ger er väl handlingen också (från Ginza.se)

Jeffrey Lebowski är en arbetslös bohem som allmänt går under namnet "The Dude". Han tillbringar sina dagar med att spela bowling och dricka White Russian. Men en dag bryter sig två män in i hans bostad och påstår att han är skyldig deras uppdragsgivare pengar. Det visar sig att det finns två Jeffrey Lebowski och att den andre är en rik affärsman. The Dude söker upp denne och berättar om missförståndet.

Några dagar senare ringer affärsmannen Lebowski till The Dude och förklarar att hans unga fru blivit kidnappad och att han vill ha hjälp med att lämna över lösensumman. The Dudes bäste vän och medhjälpare Walter får då en lysande idé - varför inte behålla pengarna själva. Bunny har säkert ändå arrangerat sin egen kidnappning för att komma åt sin mans förmögenhet. Men det visar sig när allt kommer omkring att Walters idé kanske inte var så lysande.
Men det där gör ju naturligtvis inte filmen rättvisa.

Balderk, som bara var tvungen att nominera den här filmen också
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
plutonen.

Eftersom Krille snode min idé, så nominerar jag plutonen istället..
tropr inte man behöver orda så mycket om den här filmen, de flesta har nog sett den.. Men ändock s är den ju helt klart värd att se fler gånger.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
The Boondock Saints

The Boondock Saints är en film som måste ses dels för coolhets faktorn dels för den lysande dialogen dels för berättarstilen och de sköna tempoväxlingarna.
Men också för att den är otroligt inspirerade originell och jag skulle älska att se ett rollspels äventyr i samma stil. Om jag skulle vilja likna den med några filmer så skulle det bli Snatch filmerna eller något av Tarantino.

http://www.imdb.com/title/tt0144117/
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Buffy the Vampire Slayer (filmen)

Först: bra initiativ att dra igång filmklubben igen! Jag ser fram emot att få höra alla långa analyser från folk som har mer tid än mig till att köra rullarna i slowmo och leta obskyra Truffaut-referenser... :gremsmile:

Nåja. Min röst faller på "Buffy the Vampire Slayer", dvs filmen som föregick serien med samma namn. Kanske inte ett superseriöst förslag, men jag vill ändå slå ett slag för den här filmen eftersom den faktiskt är rätt skön och betydligt mer "cheesy" än TV-serien. Några exempel:

- Kristy Swanson som spelar Buffy ska föreställa tonåring, men ser mera ut som en utklädd 25-åring, på klassiskt Hollywood-manér. Inte alls som Sara Michelle, som ännu i 6:e säsongen ser ut som 17 år, trots att Buffy nu ska föreställa äldre än så!

- Buffy i filmen får ont i magen (!) när vampyrerna närmar sig, vilket bla föder den underbara repliken "So my secret weapon is PMS? Great..."

- Donald Sutherland är störtskön som watcher och betydligt mer kufig än Giles. Och Luke Perry (just det, tuffa Dylan!)spelar skolans freak, som naturligtvis blir indragen i vampyr-härvan.

- I filmen kan vampyrerna flyga...

Summa summarum är BtVs en trivsam, lagom kalkon-ig och lättsmält rulle med en hyfsad dos one-liners. Något som är skönt är att Buffy i rullen faktiskt fortfarande är en riktig fullblodsbimbo, till skillnad från seriens Buffy som verkar ha slagit över helt i nån slags melankolisk seriös Slayer-beskyddar-roll. Se rullen och dröm dig tillbaka till Season 1!
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Braindead

Det räcker med några ord.
Dåliga skådespelare
Grymma repliker, som "I KICK ASS FOR DA LORD" och "Do you want a needle or you gona sniff it?"
ZombiesZombiesZombiesZombiesZombies
Gibben flyger
Dåliga effekter fast dem e roliga
 
G

Guest

Guest
K-Pax

Några få väl valda ord.

Musiken - Hur stämmingsfull som helst. Jag har suttit med filmmusiken på jobbet i snart en månad och tröttnar aldrig.

Ljuset - Inte många filmer där ljuset spelat en sådan stor roll som i K-pax. Fanatstikt väl genomfört arbete!

Stämmningen - Jag myser...

Handlingen - En klart annorlunda Sci-Fi rulle... Inga strålpistoler så långt ögat kan nå.

Slutet - Tolka det hur du vill, du har ändå inte rätt, eller?

MVH
Lexx
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: K-Pax

Förmodligen för att den såg väldigt B:ig ut på omslaget och kom samtidigt som en Sylvester Stalone rulle som hette D-Tox :gremsmile:

Men det är Kevin Spacy va? Har inte sett den heller faktiskt.
 
G

Guest

Guest
Re: K-Pax

Ok... trodde inte denna tråd skulle inehålla svartrådar eller likande... Hur som helst...Se den, den är fatastikst välgjord... Speciellt ljuseffekterna som man har jobbat med... Inte alltid helt uppenbara... men dom finns där...

Dessutom bygger den på en bok som är mycket bättre än filem... Mannen från K-Pax... Dom två..[filemn och boken]... kombinerat slår väldigt mycket av senare tids Sci-Fi...

Nu vill jag inte påstå att K-Pax är världens bästa film... men jag vill verkligen rekommendera att man ger den lite tid.. Låta den växa lite... Den innehåller en annorlunda historia och speciellt ett annorlund slut...
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Terrassen (La Jetée)

Chris Markers scifi-rulle från 62. imdb

Jorden är förstörd och några få överlevande forskare försöker med hjälp av tidsresor ställa allt till rätta igen. Känns plotten igen? Självklart, för Terry Gilliam använde sig av samma story i sin, ofta djupt underskattade, 12 monkeys.

12 Monkeys är bra, men den når aldrig upp till La Jetée. La Jetée kan vara den bästa film jag sett. Och den kommer antagligen vara den mest speciella film ni sett, på er sida filmvetenskapsstuierna.

Se nått annorlunda för en gångs skull.
sen en film som inte är amerikansk, inte producerad de senaste 20 åren, inte är i färg, inte innehåller dialog, inte är på engelska och som inte innehåller en massa datorproducerade effekter.
se nått bra istället.

chrull
 
Top