Nekromanti Filmer

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Det finns inte så många..

..men de jag kommer på just nu är:
Dragonheart - Sean Connery som drake, kan det bli bättre? /images/icons/wink.gif
Willow - Good vs. Evil-tema.
Den oändliga historien - baserad på Michael Endes bok med samma namn. Definitivt sagofantasy.

//MiDNiGHT. - som borde kunna komma på fler..

 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett par till

The Dark Crystal - underbar och egensinnig sagofilm av Jim Henson.
Labyrinth - Jim Henson leker lite till.
Neverwhere - finns som TV-serie i sex avsnitt, och är verkligen annorlunda. Inte så sagofantasy, dock.
Krull - Oj vad den suger!
Dragonslayer - Mums! Magi och drakar i en och samma film!
Ladyhawke - Rutger Hauer drabbas av en förbannelse och kan inte gulla med Michelle Pfeiffer, eftersom han är varg om natten och hon hök om dagen.
Hollywoods gamla grek-filmer, Jason and the Argonauts mfl.
En stor kasse Arthur-filmer: Excalibur, Riddarna kring det runda bordet, Den gröne riddaren med flera. För det mesta mer ambitiösa än bra.
Hela barbarvågen: Conan, Röda Sonja, Barbarian Brothers mfl. De är rätt charmiga, men det är mycket svårt att säga att de är bra.

Sen får vi inte glömma våra svenska bidrag till fantasyfilmsfloran: Bröderna Lejonhjärta, Ronja Rövardotter, Mio min Mio, Äppelkriget (mycket egensinnig och charmig Hasse&Tage-film)...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Ett par till

"Rutger Hauer drabbas av en förbannelse och kan inte gulla med Michelle Pfeiffer, eftersom han är varg om natten och hon hök om dagen."

- Snacka om problemfyllda förhållanden..

"En stor kasse Arthur-filmer: Excalibur, Riddarna kring det runda bordet, Den gröne riddaren med flera."

- Monty Pythons 'The search for the holy grail'!

"Neverwhere"

- Hur kunde jag glömma den?

Dessutom har vi ju den underbara Crouching Dragon Hidden Tiger. Måste ses!

Sen kommer ju Final Fantasy-filmen 2001 (sagofantasy?), Harry Potter-filmen (måste väl vara sagofantasy) 2001 och Lord of the Rings nu till jul!

//MiDNiGHT. - som känner så många som har tänkt gå på premiären av LtR (tillochmed morsan vill gå.. /images/icons/laugh.gif)att de antingen får stå på varandra eller bygga ut biografen tills dess.. /images/icons/wink.gif

 

Seldakan

Veteran
Joined
14 Mar 2001
Messages
14
Location
Sandviken
Bra förslag...

Men jag har sett alla dessa......

Legenden, tecknade sagan om ringen mm....
Har sett ganska många och även de du föreslog.

Nu kommer ju DAD filmen och harry potter oxå men jag vill ha fler förslag....
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Re: Bra förslag...

"Men jag har sett alla dessa......"
"jag vill ha fler förslag...."


- Har du läst posterna nedan också? Har du sett allt det så har du i princip sett det som finns i den vägen på film (allt som är värt att se, förstås). Det är beklagligt, men det görs inte speciellt mycket fantasyfilm nu. (eller förr.)
Kanske finns det några obskyra österländska filmer du skulle kunna se också, tyvärr är jag dålig på sådant.

//MiDNiGHT.

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,220
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Östasien-förslag

Tja, på östasienfronten har vi ju till att börja med en del fantasyanime, speciellt förtjänar "Record of Lodoss Wars" ett omnämnande- det var en AD&D-kampanj som blev en manga som blev en anime. Och det MÄRKS. Har aldrig sett en film som känns så förplåstrat AD&D-ig som "Lodoss Wars" - Och den är BRA. Även "Visions of Escaflowne" bör nämnas på fantasy-anime-fronten. Den handlar om en flicka som av misstag hamnar i en parallell värld på andra sidan månen, där ett ondskefullt imperium, Zaibach har jag för mig de hette, försöker krossa alla andra länder. Sedan finns det "Legend of Crystania" och en massa annat obskyrt fantasyanime-mög som jag inte sett och inte kan uttala mig om.

På spelfilmsfronten är kultrullen "A chinese ghost story" ("I demonernas våld" på svenska) mästerverket framför alla andra, bara måste ses. (Dess uppföljare verkar inte fullt så bra). Andra bra filmer i typ samma genre är tex "Bride with white hair", "Dragon inn", med flera. Den kinesiska filmen "Terra-cotta soldier" kan jag inte heller hålla mig från att tipsa om...Zhang Yimou och Gong Li i samma film...*dräggla*.
I övrigt finns det inte så mycket befintlig östasiatisk film åt fantasy-hållet...de brukar föredra mer jordnära historiska dramer därborta, och det är också det de gör bäst - Mästerverk som "Kejsaren och mördaren", "The great conquerors concubine" och Kurosawas jidai-geki-filmer. Till sist finns det en underbart go Hongkong-splatter med Maggie Cheung och Chow Yun Fat som heter "The seventh curse"- bara måste ses.

- Ymir, Östasienfilmgurun slår till igen.
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Har ni glömt?

D&D the movie? En blandning mellan fantasyrollspel och hollowoodfilm, som innehåller magi, drakar, kärlek, dvärgar, alver m.m. Jag vet inte om den finns på bio eller video eller nått sånt, eftesom jag såg den som divX på datorn, men i annat fall borde den väl komma snart.
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Ett par till

Krull - Oj vad den suger!

Du menar händelsevis inte "Kull"?

Don Kennetho
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Ett par till

men Kull är inte bra den heller.... fast man får iofs se tia carrere tämligen avklädd... annars håller den Hercules klass på både fajter och skådespeleri

"Pendragon - en urblåst idiot som blev den förste att skjutas när revolutionen kom"
 

Don Kennetho

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
385
Location
Oslo
Re: Ett par till

Jaha, där hör man. Vad är då detta "Krull" för ett spektakel?

Don Kennetho
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Ett par till

Krull - Oj vad den suger!

Ska jag ta det där som ett personangrepp ???

[smil]

Nä.. men allvarligt.. filmen är charmig... den är lite söt och fin med den bortrövade prinsessan och alla laservapen..

Men att den suger? Okej.. jag håller med.. men den är fortfarande sevärd... iaf EN gång..

chrull - har sett Krull flera gånger (den blir inte bättre...)

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Ett par till

Gjord 1983...
Krull är en fridfull (?) planet som blir invaderade av elakingar.. elakingarna har charmig fått namnet "The Slayers"... i sin kamp mot de onda går två fientliga kungadömenihop och ska gifta sina barn.. så har den en anledning att vara vänner och slåss tillsammans... typ..
Men mitt i cermonin stormar det in ett gäng elakingar och dödar de båda kungarna och kidnappar prinsessan och skadar prinsen...

En gammal vis gubbe dyker upp och berättar om det häftiga vapnet som ska döda überSlayern...

Prince Colwyn: The reward is freedom... and fame!
Torquil: Freedom? We have it! And fame? Nah. It's an empty purse. Count it, go broke. Eat it, go hungry. Seek it, go mad!


I slutet visar det sig dock att kärleken segrar.. typ...

klipptes ner två minuter i sverige jämfört med US versionen.. i england klippte man ytterligare två minuter...
den har cirkulerat under fler namn:
Dragons of Krull
Dungeons and Dragons (inte den nya.. :o) )
Dungeons of Krull, The
Krull: Invaders of the Black Fortress


chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 
Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
En till glömd film...

Merlin Den gamla trollkarlen i en riktigt bra film faktiskt, som inte upprepar den gamla "riddarna-kring-det-runda-frukostbordet-grejen", utan är en riktigt fin kärleks-historia, tro det eller ej. Jag vet inte om det finns en bok som förlaga, men i så fall tror jag att den är bättre, eftersom det inte känns som att budgeten är i Titanic-klass...


The meek shall inherit the earth, but the brutes shall be masters of the universe
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
hmm, just nu kom jag på en, en dålig, men ändå....

Army of Darkness (tror den hette så...)
handlar om hur Asch, hjälten i filmen, kommer till en fantasy värld där han tvingas göra lite saker innan han får komma hem

/King Kromm
 

Örnie_UBBT

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
550
Location
London, England
Re: Östasien-förslag

Anime får mig att somna, så det kan jag inte kommentera.
När det gäller A Chinese Ghost Story så är tvåan minst lika bra som ettan (det vill inte säga lite), medan trean får betraktas som en tämligen svag uppföljare.

Förutom Bride with White Hair är Green Snake (Tsiu Hark!), Deadful Melody, Close Encounters of the Spooky Kind och Mr Vampire helschysst orientalisk fantasy, de två senaste dessutom med lite skräckinslag. A Terra-cotta Warrior tyckte jag var ganska trist.

The seventh curse har jag inte sett, tack för tipset.

mvh
Örnie
 
Top