Filmer/tv-serier ni upplevt senaste året som ni trodde var kassa...

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
...men som ni blev positivt överraskade av. Jag är mest intresserad av varför ni blev överraskade.

The Good Place: jag hade noll förhoppning men slog igång den för att förhoppningsvis netflixa ut tråkigheten i livet. Fick en serie med hjärtat på rätt ställe.

Don't Breathe: jag har sett mängder med skräckisar. Vet inte varför, för jag är inget direkt skräckis-fan. Har sett bland annat Annihilation och Bird Box, där den senare kändes precis som Don't Breathe. Alltså, den här filmen var superbra och namnet/postern har inget med vad filmen handlar om.

Edge of Tomorrow: Ännu en Cruise-action, tänkte jag. Fick ett asballt och väl genomfört koncept till svar.

Unbelievable: ännu en sådan här "serieförbrytar-serie" - nu med våldtäkt på schemat - och jag hatar dessutom deckare. Började kolla mest för att jag upptäckte Kaitlyn Dever i Justified från en annan tv-serieförslagstråd. Hon var fängslande där, trots hennes lilla roll, och seriöst bra här också. Ett namn jag hoppas se mer av i framtiden. Jag såg ett avsnitt och sedan sade jag till min fru att hon borde se serien med mig. Vi sträckkollade alla avsnitt på två dagar. Det handlar inte om att lösa fallet (baserad på verklig händelse), utan om personerna i det. Ser liknelser med koreanska superfilmer som Mystery of a Murder och Hope.

After Life: jag gillar normalt inga produktioner med Ricky Gervais, för det är sådan skäm-humor. Han är dock skarp så jag gillar hans Oscars-presentationer och intervjuer. After Life är hans melankoliska sida toppad med ironi och hopp. Till och med andra säsongen var väldigt bra.

Här ser ni er lista på filmer och tv-serier som ni sett på Netflix:
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,164
Old guard: pk-action, som lyckades bra med att vara både pk och action. Det var som att se en nittiotals-film jag sett jättemånga gånger förut och samtidigt aldrig sett. Skurken var dock trist.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,000
Location
Umeå
Edge of Tomorrow: Ännu en Cruise-action, tänkte jag. Fick ett asballt och väl genomfört koncept till svar.
Skriver fullständigt under på den. Köpte den via en 3 för 2 och det här var den 3:e filmen. Nåja, någon slags sci-fi kanske man kan stå ut med tänkte jag. Sedan blev DVDn liggande i nått år innan jag faktiskt såg den med förväntningarna i botten. Ska väl inte helt hylla den fullständigt till skyarna, men när man har sett den här typen av filmer (och med stora skådespelare) misslyckas gång på gång så blir man förvånad när det faktiskt blir bra.

Carnival Row - Den låg typ sist i min att se lista på Amazon Prime Video. Kollade egentligen inte så noga innan men fick en bild av Pirates of the Caribbean fast tråkigare (och då är jag inget stort fan av filmerna). Men det var ju skitig steampunk med fantasyväsen som var förvånansvärt bra. Jag var bara så glad att konceptet som känns så himla nördigt var så tillgängligt. Det var övervägande bra skådespeleri och manuset över förväntan. Tempot var ganska lågt, vilket jag tyckte var till dess fördel, annars hade det nog kunnat explodera i en tanklös actionkavalkad (som Pirates...).

Nu har jag bara börjat kolla men Philip K Dick's Electric Dreams trodde jag skulle vara en misshandel av hans noveller och att jag skulle hata dem. Men nu har jag sett de fyra första episoderna och det är så bra! Tidigare filmadaptioner känns lite "tillrättalagda" på nått vis - slipade och justerade (men för den delen inte automatiskt bra). Läser man novellerna så upplever jag dem lite råare och direkt från författaren huvud. De kan vara lite okonventionellt berättade. Samma känsla fick jag från dessa första avsnitt. Det känns lite udda och främmande, och någonting i det förutsättningslösa upplägget (episoderna hänger inte ihop på något vis, det är inte ens samma värld/tidslinje) gör att de känns mer oberäkneliga.

Jag måste också nämna The Expanse. Någonting gjorde att jag fick för mig att den låg på samma kvalitetsmässiga nivå som Killjoy som jag inte orkade fortsätta se. Att alla sa att den är bra hjälpte inte när man väl hade bestämt sig. Sedan råkade jag lova en kompis att ge den en chans och nu kan jag bara stämma in i hyllningskören.
 
Top