Filmer som passar 11-50 år?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Yngsta dottern är lite sladdis i familjen med sina 11 år när de andra fyra är 14-18. Vi letar efter filmer som kan vara passande och intressanta för oss alla. Saker som landat bra för oss tidigare är alla Jumanji-filmerna, Indiana Jones 1 och 3 samt nyligen UFO sweden som vi alla tyckte var bra. Det funkar bra med engelska textade filmer, men det är en bonus om de är på svenska.

Någon som har några bra rekommendationer?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,925
Yngsta dottern är lite sladdis i familjen med sina 11 år när de andra fyra är 14-18. Vi letar efter filmer som kan vara passande och intressanta för oss alla. Saker som landat bra för oss tidigare är alla Jumanji-filmerna, Indiana Jones 1 och 3 samt nyligen UFO sweden som vi alla tyckte var bra. Det funkar bra med engelska textade filmer, men det är en bonus om de är på svenska.

Någon som har några bra rekommendationer?
Nya versionen av Skriet från Vildmarken med Harrison Ford tyckte jag var rätt bra och skulle säkert passa kids i den åldern. Otämjd natur, hundar och ett tema om vänskap och äventyr 🙂
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
  • Into the Spiderverse
  • Into the Spiderverse 2
  • The Spiderwick Chronicles (klassisk folklorik i modern tid)
  • Jurassic Park
  • Troll Hunter (norska)
  • Stjärnornas krig
  • Sagan om ringen
  • Ice Age
Vill också slå ett slag för fantasy-tv-serien Drakprinsen på Netflix som precis fått sin femte säsong. I samma klass som She-Ra, men mer för äldre ungdom.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Studio Ghibli, framför allt filmerna regisserade av Miyazaki, exempelvis ”min granne totoro”, ”prinsessan mononoke” eller ”spirited away”. Tror alla finns på svenska.

Mitchell och maskinerna var bra också. Och så gillade jag Star Wars visions, som är kortfilmer i SW-universat tolkat av olika animatörer.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,301
Location
Kullavik
Om man är 11 så borde man väl kunna se 15 års filmer när det är vuxna med?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Time Bandits
Närkontakt av 3:e graden
Gravity
Picassos Äventyr
Big Fish (men elvaåringen jag såg den med gillade den inte)
Whats eating Gilbert Grape
Kådisbellan
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag hade gillat The Life Aquatic with Steve Zissou när jag var 11 också.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Tack! Många bra tips, familjen gick igång på Spiderverse, Skiet från vildmarken och Spiderwick. Vi har sett flera av de andra så bra smak gott folk. :)

Fler?
 
Top