Filmer som blir riktigt bra först efter omtitt

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Lite lustigt: BR2049 är en av de få filmer som, för mig, var i princip exakt likadan andra gången jag såg den. Jag trodde (och hoppades) att den skulle öppna upp sig lite, erbjuda något mer, men icke. Det var samma snygga men lite kalla och tomma film som förut (precis som de flesta andra av Villenövs filmer).
Jag håller med om att snygga filmer som de Villeneuve gör lätt kan bli kalla uppvisningar. En sorts rörliga och visuellt fascinerande posters utan särskilt mycket innehåll. Vad som dock engagerade mig i Bladerunner 2049 var detaljerna kring barnhemmet, minnesdesignern och K:s ”minnen”. Jag gillar även Arrival, men det gjorde jag redan första gången jag såg den. Villeneuve har ett ganska långsamt sätt att berätta. Möjligen behöver man vara beredd på det. Rent parentetiskt (i relation till den här trådens ämne) skulle jag gärna se honom göra en Alien-film.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Vad som dock engagerade mig i Bladerunner 2049 var detaljerna kring barnhemmet, minnesdesignern och K:s ”minnen”.
Ja, de var fina (eller barnhemmet brydde jag mig inte så mycket om) och jag gillade verkligen baseline-grejen för androiderna. Men överlag kändes filmen (kanske speciellt dialogen) lite platt jämfört med den första filmen. En "onödig" uppföljare, men en som är väldigt snygg och inte förstör något med föregångaren, så det är ju helt ok.

Jag gillar även Arrival, men det gjorde jag redan första gången jag såg den.
Definitivt den bästa av hans filmer som jag sett!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Conan the Barbarian är visserligen ypperlig som barbaraction redan första gången, men när man ser om den blommar andra saker ut, som hur man kan följa det filosofiska resonemanget. Filmen börjar med att ställa upp frågan ”Vad är The Riddle of Steel?”, ger sedan ett par synbarligen rimliga men bevisligen undermåliga försök till svar (både Conans pappa och Thulsa Doom har fel), och ger en alla ledtrådarna man behöver för att få ihop det utan att någonsin skriva det på näsan. Filmen är ett mästerstycke även på det viset.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Det här är väl kanske uppenbart, men filmer som Titta vi flyger, Top Secret, Hot Shots, Laddat vapen och Nakna pistolen är så fulla av skämt vid sidan av att man inte kan hinna se allihopa vid första genomtitten.
 
Last edited:
Top