Nekromanti Filmer om Ryssland

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,444
Location
Maastricht
Jag söker filmer om Ryssland. Sekelskiftet och revolutionen är intressant, men även annat så länge det ligger i rätt tid, 1900-1990.

Jag har Doctor Zhivago och ska se den idag hade jag tänkt. Det är en mastig film på över 3 timmar som verkar sevärd.

Märk väl att filmerna inte behöver vara producerade i Ryssland eller ha ryskt tal, de behöver bara utspela sig där.

Edit: Jag fann den här sidan, men det är endast ryssproduerade filmer. Tar fortfarande gärna emot tips!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Draugen said:
Jag söker filmer om Ryssland. Sekelskiftet och revolutionen är intressant, men även annat så länge det ligger i rätt tid, 1900-1990.

Jag har Doctor Zhivago och ska se den idag hade jag tänkt. Det är en mastig film på över 3 timmar som verkar sevärd.

Märk väl att filmerna inte behöver vara producerade i Ryssland eller ha ryskt tal, de behöver bara utspela sig där.

Edit: Jag fann den här sidan, men det är endast ryssproduerade filmer. Tar fortfarande gärna emot tips!
Vet inte om den här är intressant för dig.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag gillar filmen Dersu Uzala riktigt mycket. Regisserad av Akira Kurosawa! Ja den är ändà pà ryska. Den handlar om utforskningen av sibirien kring sekelskiftet och vänskapen mellan en rysk kapten och en vägvisare ur ursprungsbefolkningen. Bättre vildmarksfilm fàr man leta efter, och den ger säkert bra info om du är intressad av utforskandet/koloniseringen av sibirien.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,907
Location
Port Kad, The Rim
B-filmsbudget, Kul att se den "amerikanska" TV-journalisten i början, ombord på hangarfartyget. Han pratar engelska med en skum brytning och de "amerikanska" flottofficerarna har taffliga uniformer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Den mest populära ryska filmen någonsin i Sverige, vad jag förstått, var Brända av Solen. Den är något överskattad, men fortfarande väldigt bra.

Den bästa ryska filmen jag sett är Den yttersta domen, men den ligger way utanför tidsspannet du söker. En som däremot passar in som också är fruktansvärt bra är Gå och se; lätt en av de sjukare krigsfilmerna ävårz. Andra helt ok östfronten-filmer, dock inte ryska, är Stalingrad och Enemy at the gates.

Så mycket europeisk film som jag sett, har jag sett väldigt lite från just Ryssland/Sovjetunionen, annat än äldrehistorisk film och riktigt konstiga grejer som Granatäpplets färg. Det finns också en del intressant scifi/postapokalyptiskt stoff; utöver superberömda som Solaris finns okända pärlor som Ugly swans,som är så snygg att jag postar trailern direkt här:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/4wgAumVcab0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/4wgAumVcab0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>


Det känns som att Ryssland vore det perfekta landet för socporr (aka feelbad-film), skitig diskbänksångestrealism etc, sånt där börderna Dardenne-stuff, men utöver Lilja 4-Ever, som ju inte är ryskproducerad, har jag aldrig sett någon sådan rysk film. Which is strange givet att det är min favoritgenre och jag kastar mig över sådana filmer, be it tyska, franska, brittiska, kinesiska, you name it. Om tillochmed kineserna och iranierna kan göra socporr (hey, iranierna gör typ bara det), så verkar det liksom märkligt att inte ryssarna också skulle göra såna rullar. Kanske har jag bara missat dem? Tacksam för tips isåfall.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,444
Location
Maastricht
Många tips där, och THe ugly swans verkade mkt speciell och intressant! Jag gillade att det var mkt rött i den.
 

owly

Veteran
Joined
10 Jun 2001
Messages
23
Filmen "Night watch" (2004) är lite utanför dina kriterier men det är en mörk vampyrfilm/Urban fantasy som utspelar sig i moderna Ryssland. En film utöver det vanliga.
 
Top