Filmer om klanen

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
De senaste dagarna har jag sett tre filmer där Ku-klux-klan har förekommit på ett eller annat sätt
(o brother where art thou, Missisippi brinner och Birth of a nation)och nu känner jag att skulle vilja fortsätta se filmer om den avskyvärda gruppen människor.

Men alltså jag kan inte komma på några fler, så jag är nyfiken på om ni kan rekommendera någon annan film där Klanen spelar en roll.
Det är främst filmer jag är intresserad av men om ni har någon jättebra tv-serie får ni rekommendera den också
Borde spelfilmer och dokumentärer går bra.
Jag vill inte ha filmer som handlar om rasism i stort utan det är just filmer om Klanen jag är intresserad av.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,814
I filmen Juryn - A time to kill finns klanen med. Det var åratal sen jag såg filmen så kan inte säga så mycket om filmens kvalitet, men det är ju ett kompetent gäng bakom filmen vilket bådar gott 🙂
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,867
Location
Ludvika
De har en smärre roll i Fletch Lives från 1989. Och så första säsongen av Watchman (Serien). Men klanen är ju inte huvudfokus dirket. Och det ena är en urflippad komedi, och det andra en dystopisk framtidsvision med superhjältar, så jag vet inte om nåogn av dem träffar rätt...

Annars vill jag också rekomendera BlacKkKlansman. Sjukt bra film!
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
De är med i Jay & Silent Bob 2, som jag i och för sig menar inte är en film.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
The Birth of a Nation är väl ökänd? Blackfaces och glorifierar KKK. Har inte sett den själv.

---

För att kontra propagandafilmen: här är några komedier där klanen har små roller:

Porky's 2 - under bältet-humor. College-humor från 80-talet.

Fletch Lives - Chevy Chase-film. Säger nog allt, om man sett någon av hans filmer. [edit] Redan föreslagits, såg jag nu.

Blues Brothers - minns inte om det "bara" var nynazister eller om det var klansmedlemmar som jagade dem.

O Brother, Where Art Thou - bör ses, om man inte gjort det. Jag tycker nog detta är Cohen-brödernas bästa.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,595
Location
Huddinge
The Birth of a Nation är väl ökänd? Blackfaces och glorifierar KKK. Har inte sett den själv.

---

För att kontra propagandafilmen: här är några komedier där klanen har små roller:

Porky's 2 - under bältet-humor. College-humor från 80-talet.

Fletch Lives - Chevy Chase-film. Säger nog allt, om man sett någon av hans filmer. [edit] Redan föreslagits, såg jag nu.

Blues Brothers - minns inte om det "bara" var nynazister eller om det var klansmedlemmar som jagade dem.

O Brother, Where Art Thou - bör ses, om man inte gjort det. Jag tycker nog detta är Cohen-brödernas bästa.
Nu nämnde jag att jag sett Birth of a Nation och O Brother, where art thou i start inlägget.

BoN kan man skippa, intressant som historisk dokument, men den är så obekväm att se idag att det finns många bättre alternativ ifrån den tiden att se.
(seriöst wtf propaganda nivån är absurt hög)


O Brother, where art thou är en coen film, även de sämsta Coen filmerna är intressanta.
Jag tyckte det här var en av de sämre tyvärr.
En sådan där film som har flera bra scener men en helhet sämre en sina delar.
Kul att du gillade den dock.
 
Top