Nekromanti Filmer men även musik med S&P-tema

Sall Tymbast

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
64
Hej!
Tänkte förbereda en saltstänkt kampanj som skall rulla igång till hösten och skulle behöva lite bra bakgrundsmaterial i form av film och senare bra musik för att spegla havets mystik.
Filemrna skall ses inför karaktärsskapandet och för att lära in rätt heirarkiordning.

Filmer jag själv tänkt på är:
Captain Blood, 1935, Errol Flynn
Sea Hawk, 194?, Flynn där med
Myteriet på Bounty, den gamla, är den nya bra?
1942 Den stora upptäckten(?)

Lite tips och råd uppskattas.

Salte Sall
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Passande skiva

Måste rekommendera Vangelis soundtrack till 1492-Conquest of Paradise. Det är ett av mina absoluta favoritsoundtrack. Passar till havet, kusten, mellanösterninspirade kulturer och i religiösa sammanhang. Så gott som alla spår går att använda, och det med lätthet. Dessutom fungerar albumet ypperligt att bara lyssna till. Främst är det lugna, atmosfäriska, melodiska spår, så om du letar efter actionbetonad musik är det kanske inte rätt val.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Nja... av de filmerna är det nog bara 1492 som är relevant. De andra, speciellt Flynn-filmerna är alldeles för moderna i mitt tycke.

Fast plotten i "Myteriet på Bounty" går utmärkt att rippa till nästan vilken setting som helst, släng bara ett getöga på "Sånger från vår fjärran Jord" av Arthur C. Clark.

Vad det gäller musik får jag nog slå ännu ett slag för "Den Siste Mohikanen". Funkar såväl till sjöss som i meleeande i vildmarken.

/Joel
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Jag antar att TV-filmatiseringarna av Horatio Hornblower skulle kunna vara en bra inspirationskälla.

Musik som speglar havets mystik... tja, jag gillade Mike Oldfields skiva Songs of Distant Earth; en eller två låtar därifrån är suveränt sjöfartsmässiga. Sedan har vi som sagt Vangelis. Conquest of Paradise fungerar utmärkt, likaså El Greco och några låtar från albumet Reprise. I övrigt rekommenderar jag Krilles filmmusikdatabas.

//Björn - gör det goda godare
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ut på haven

Havets mystik skildras utmärkt i böcker - Jack Londons 'Seawolf', och än bättre i Herman Melvilles 'Moby Dick', det bästa i genren. De finns säkert i ett otal filmatiseringar, varav jag sett och kan rekommendera de senaste. '1492' bör också ses, utan tvekan. Ska ni ut och utforska söderhavet kan 'Den blå lagunen', 'Robinson Crusoe' och 'Rapa Nui' säkert erbjuda en del uppslag, och det bär mig emot att nämna 'Cutthroath Island', men...se den och döm själv. Filmatiseringen av 'Kung Caspian och skeppet gryningen' (för den finns väl?) kan säkert vara något.

På musikfronten rekommenderar jag framförallt Adiemus. Hans skiva 'Cantata Mundi' återspeglar suveränt både det mystiska, det vackra och det storslagna med långa färder ut på de okända haven. Hector Zazous 'Songs from cold seas' är en tung inspirationskälla till min egen kampanjvärld 'Efter istiden', och ska ni ut i kalla hav är den skivan ett klockrent måste, speciellt 'Visur vatnsenda rosu' och 'Oran na maighdean mhara'. Eleas rekommenderade 'Songs from distant earth', det gör jag med, och Likaså '1492' av Vangelis. Enigma, slutligen, fungerar utmärkt till allting, egentligen.

- Ymir, vars mormors far var sjöbjörn
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Läs Björn Larssons Long John Silver, det är en berättelse om piraten från R L Stevensons Skattkammarön. Den slår hål på en del piratmyter och bekräftar andra, och innehåller en massa matnyttigt om sjöliv.

//David
 
Top