Nekromanti Filmer med bäst låtval

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,966
Location
Linköping
Slökollade på delar av Detroit Rock City igår (samtidigt som det småfestades, så mitt omdöme kan ha varit grumlat). Hur som helst så blev jag impad av låtplocket. När Jam kysser Beth (som såg bekant ut, visade sig att det var Rose från 2½ Men) så spelas KISS-låten Beth. Karaktären Christine fick förstås ett egen KISS-theme. Kommer inte på några bra exempel nu, men det var väldigt "rätt" gjort genom hela filmen. Fullt med klassiker.

The Wedding Singer är en annan film som jag tycker har lyckats grymt bra med låtplocket. Fullt med klassiker här med.

Enligt syrran har Almost Famous väldigt bra musik. Tyvärr var varken plotten eller musiken kompatibel med min smak där så den filmen funkade inte alls för mig.

Så vad har ni sett för filmer som dräller av bra musik? (Snyggt instrumental ljud genom hela filmen eller enstaka låttoppar som Queen-låtarna och Boys are back in town i En Riddares Historia räcker inte. Det ska svämmas över av låtar som fanns före filmen.)
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Underbara Garden State med Natalie Portman och Zach Braff är en film med fantastisk musik som elegant vävs in i handlingen.

Lukas Moodyson har alltid musik som passar perfekt, i alla fall i de första tre filmerna och särskilt i Tillsammans.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, då måste jag säga The Comitments. Där så finns en hel del bra musik måste jag säga.
Sen så gillar jag faktsitk musiken som finns i Sagan om ringen-filmerna. Den är riktigt soft tycker jag.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,763
Location
Nett-ruh-bi
Få se om jag har förstått reglerna rätt:

- Det måste vara musik som inte skrivits för filmen.
- Det får inte vara instrumental musik.
- Det får inte vara "En riddares historia".

I så fall föreslår jag "Moulin Rouge". Och godtycklig Tarantino-film.

Dewil
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
"'O brother, where art thou?' är en film som faller mig på läppen"
Vi såg den igår och jag kan inte få "You are my sunshine" ur huvudet, så jag går och sjunger på den jämnt... till min flickväns stora förtret.

/Han kan tala om för er att hon får vissa bilder i huvudet när hon hör den låten
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Old Geezers in Space (nej,filmen hette inte så, men den där med Clintan och Tommy Lee Jones som astronauter) hade ett djäkligt bra låtval när man plötsligt hörde "Still crazy, after all these years" spelas.

Det mest klassiska låtvalet i kategorin "texten får plötsligt ny mening på ett roligt sätt" är annars helt klart (utan minsta tvekan) "these boots are made for walking" i Full Metal Jacket. Honorary mention går till "perfect day" som ackomagnerar överdosen i Trainspotting, och kanske till "sånt är livet" när flyktingfamiljen håller på att bli utvisade i Det Nya Landet.

Men men... Det är ju inte alltid som *texterna* måste ha med vad som utspelas att göra. Jag gillar vissa låtval bara för att de haft en stämning eller en klang som passat perfekt till filmen. The Big Lebowsky's "just dropped in (to see what condition my condition was in)"; Mullholland Drive's "sixteen reasons"; Garden state's "new slang" och Jackie Brown's "110th street" är bra exempel på det, tycker jag. Det finns mer utstuderade exempel, såsom Oh brother, where art Thou; men det är nästan för specifikt. Det går ju knappt att lyssna på de låtarna för sig.

Mina favvo-soundtracks (utan inbördes ordning, och med bästa låten inom parentes):
High Fidelity (Most of the Time/Dylan)
Garden State (New Slang/The Shins)
Almost Famous (Tiny Dancer/Elton John)
The Royal Tenenbaums (These days/Nico)
Boogie Nights (Machine gun/Commodores)

Å så; en avstickare: Låten som gjort mig mest "åfyfanvabraaaaaa!sheit!" i en film är faktiskt låten Scanner - Passage de Recherche som syns i makalösa Spoilsbury Toastboy varje gång något otäckt händer (och används ännu mer klockrent i film-2, även om man hör det först i slutet, och den filmen är så pass barnförbjuden att jag drar mig för att posta länken här). Öht är musiken i Fat-Pie-filmerna väldigt klockrent plockade.
 

Klon

Hero
Joined
1 Aug 2000
Messages
1,424
Location
Sverige, Örebro
Queen of the Damned, kass film men bra musik, kommer dock inte över att de guttade storyn så totalt...
Donnie Darko, tycker musiken är helt underbar :gremlaugh:
High Fidelity, som tidigare nämnts har ju bra musik den med
-edit Shrek har ju en del bra i sig med faktiskt när jag tänker efter, speciellt 2:an
Kommer inte på fler just nu, men så är det ganska sent också...
 

Winterquist

Veteran
Joined
23 Jan 2005
Messages
107
Location
Malmö
Martin Scorseses filmer brukar ha grymt tajta soundtrack.

I hans senaste, The Departed (en film som i övrigt knappast tillhör hans mästerverk), är soundtracket grymt.

Samtidigt som John Lennons fantastiska "Well Well Well" hörs i bakgrunden följer följande diskussion:

Frank Costello (Nicholson): [while eating crab] Do you know John Lennon?
Billy Costigan (DiCaprio): Yeah, sure, he was the president before Lincoln.
Frank Costello: Lennon said, "I'm an artist. You give me a fucking tuba, I'll get you something out of it."

Men det är Dropkick Murphys tolkning av Guthries "Im shipping up to Boston" som höjer det hela till skyarna. Fy fan vilken dänga!

Och för tredje gången har Scorsese med Stones "Gimme Shelter". En av världens bästa låtar!

//e
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,574
Hardware, scenen med Ministry's Stigmata (fast av någon anledning med en video med GWAR!).

Lost Highway, scenen med Rammstein's Heirate Mich.

Lilja 4ever, Rammstein's Mein Herz Brennt.

Natural Born Killers, genomgående bra musik, men Diamanda Galas och Nusrat Fateh Ali Khan lyser starkast.

Introt till Apocalypse Now, med den nästa fridfulla filmningen av en napalm-attack till tonerna av The End med Doors.

Alla vietnam-filmer som använder Paint it black. Face it, den filmen har blivit det krigets signaturmelodi.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Good morning Vietnam har en scen med bilder som går från gullig idyll till tragiskt krig och i bakgrunden hör man "What a wonderfull world" med Louis Armstrong. Ryser i nacken över den scenen. Resten av filmen rockar självklart all musik utom polkorna :gremlaugh: Låten "What a wonderfull world" är för övrigt perfekt även i filmen den skrevs för, nämligen Bondfilmen "I hennes majestäst hemliga tjänst" där den istället för titellåt blev vald att köras till filmens mest tragiska scen.

Blues borthers rocka självklart när det gäller musikval, speceillt om man får tag i första klippningen, då de efter testvisningen klippte ned på "den färgade" musiken för att inte skrämma bort "vita" biobesökare.

Casablanca har ju inte bara "As time goes by" utan även en stark scen med "Marseliesen" (och "Der fatherlant") och "Knock on wood" som får mig att lee med sin gamla charm.

En kompis som undervisar i ämnet brukar tala lyriskt om en scen med en Piaf-låt i "Rädda menige Ryan" som ligger på min tittalista. Har dock inte koll på resten av musiken.

Annars är ju ettt grymt specialskrivet soundtrack guld värt, som Bladerunner eller Triumfens ögonblick :gremwink:

EDIT: rättar pinsamma fel
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,489
Location
En mälarö
Good morning Vietnam har en scen med bilder som går från gullig idyll till tragiskt krig och i bakgrunden hör man "What a wonderfull world" med Benny Goodman. Ryser i nacken över den scenen. Resten av filmen rockar självklart all musik utom polkorna Låten "What a wonderfull world" är för övrigt perfekt även i filmen den skrevs för, nämligen Bondfilmen "I hennes majestäst hemliga tjänst" där den istället för titellåt blev vald att köras till filmens mest tragiska scen.
Nitpickdags: "What a Wonderfull World" framförs inte av Benny Goodman utan Louis Armstrong. Armstrong ligger även bakom låten från nämnda Bond-film men det är inte "What a Wonderfull World" utan "We Have All the Time in the World".

/Anders
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Pinsamt

Så går det när jag sak komma ihåg saker ibland... klart jag menade Armstrong... och resten av hjärnsläppet hänger nog på att effekten av låtarna är rätt likartade, gullig låt, tragiska bilder och Armstrong...

ska vara tyst nu :gremwink:
 

Perkan

Veteran
Joined
7 May 2005
Messages
38
Location
varierar
Slutscenen i Fight Club blev en riktig klassiker tack vare Pixies' Where Is My Mind?

Likaså slutet av The Matrix med Rage Against The Machines Wake Up.

Jag minns inte riktigt vilken scen, men jag vill minnas att Love Will Tear Us Apart med Joy Division (jag tror i alla fall det är originalet, men det kan likväl vara en cover) i Donnie Darko satt som en smäck.

Lost In Translation har för övrigt också många sköna låtar i allmänhet.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,103
Location
Tindalos
Life is like a box of chocolates...

Forrest Gump helt enkelt. Dels för att jag gillar det mesta av musiken i filmen och dels för att de hittat de där speciella låtarna man minns och ändå glömt.

Reservoir Dogs - låtval som är helt lysande.

Event Horison - tänker inte säga vilken låt det är. Helt malplacerad och så helt rätt. Se filmen igen och vrid upp volymen när eftertexterna kommer.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
På rak arm: Oh Brother Where Art Thou, Smokey and the Bandit (Jerry Reed sjunger titelspåret!) och... öh... Zatôichi (älskar att folk för sig i takt med musiken i vissa scener).

Om man går utanför stora skärmen så har Life on Mars svinbra musik. «Vafan menar karln?» säger ni nu efter att ha kollat på SVT2-sändningarna. Okej, då tar vi det från början: BBC gjorde serien, men skaffade bara rättigheterna att nyttja musiken nationellt. Inte internationellt. Därför har de flesta scener med den braiga musiken klippts bort för den "internetionella utgåvan", den som SVT2 visar. Köp på dvd istället, och njuuuut. Inte bara för musikens skull.


Storuggla, inte bara glamrocken
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Underbara Garden State med Natalie Portman och Zach Braff är en film med fantastisk musik som elegant vävs in i handlingen.
Förutom Garden State, så har Scrubs väldigt bra musik. Hittade underbara Dreaming of you (när Elliot och JD sliter av varandra kläderna och hånglar i soffan) samt How to save a life (när Dr Cox gett rabiessmittade organ till folk och ska rädda livet på dem - jag grät nästan till den scenen).

Kyle XY har också jäkligt bra låtar.

Det finns även låtar som har gjort hela filmer bra - som Michael Nymans The heart asks the pleasure first och Sarah McLachans Angel.

/Han som hittade jäkligt klockren Feng Shui-musik och sökte (förgäves) efter en vettig tråd att säga det i
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Det finns flera filmer som har väldigt bra filmmusik.

Guy Ritchies filmer "Lock, stock and two smoking barrels" & "Snatch"

"Full metal jacket"

"O'brother where art thou?"

"Pulp fiction"

och säkert en massa andra filmer som jag inte kommer ihåg just nu.
 
Top