Filmer du sett om och fått en ny positiv uppfattning

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Nej. Infernal Affairs är en bättre film, med tajtare plott, trovärdigare skådespeleri, bättre slut, bättre soundtrack, och bättre designade chock-scener. Infernal Affairs har också bättre betyg än The Departed både i critics score och audience score på Rotten Tomatoes. Marginalen är mycket liten dock, nästan lika liten som för mitt förslag Unforgiven, så jag erkänner att The Departed kan anses ha existensberättigande, även om det gör ont. Den måste definitivt anses vara en av de mindre värdelösa av alla kulturella remakes som gjorts.
Jag tycker tvärtom att Infernal Affairs är klassiskt rörig Hong Kong action som inte riktigt når fram till mig. Det är ingen dålig film, men den förädlas i den amerikanska versionen. Ser jag till IMDB så har Infernal Affairs 75/100 i Metascore och 8.0 i betyg jämfört med The Departed som har 85/100 i Metascore och 8.5 i betyg samt fick 3 Oscar (bla för bästa film och bästa regi) och 1 Golden Globe (bästa film).

The Departed ÄR undantaget som bekräftar regeln. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag tycker tvärtom att Infernal Affairs är klassiskt rörig Hong Kong action som inte riktigt når fram till mig. Det är ingen dålig film, men den förädlas i den amerikanska versionen. Ser jag till IMDB så har Infernal Affairs 75/100 i Metascore och 8.0 i betyg jämfört med The Departed som har 85/100 i Metascore och 8.5 i betyg samt fick 3 Oscar (bla för bästa film och bästa regi) och 1 Golden Globe (bästa film).

The Departed ÄR undantaget som bekräftar regeln. :)
Vad intressant, jag minns det som precis tvärtom. Att Infernal Affairs var ganska rakt och smart berättat medan The Departed var onödigt rörig. Men det var länge sedan jag såg båda filmerna så jag kan minnas fel.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Är inte 12 Monkeys bättre än det franska orginalet? Jag har för mig att jag har sett den vid något tillfälle, men det kan ha varit sent och ev. under the influence, som man säger.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,270
Är inte 12 Monkeys bättre än det franska orginalet? Jag har för mig att jag har sett den vid något tillfälle, men det kan ha varit sent och ev. under the influence, som man säger.
Oj, de är så olika att det inte riktigt går att jämföra. Fransk svartvit minimalistisk konstfilm på en knapp halvtimme, kontra amerikansk storbudget med effekter och skådisar för flera mille. Lite som att jämföra skulpturer och barnböcker.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,303
Location
Kullavik
Är inte 12 Monkeys bättre än det franska orginalet? Jag har för mig att jag har sett den vid något tillfälle, men det kan ha varit sent och ev. under the influence, som man säger.
La Jetée ? Originalet känns mer som en konstfilm. 12 Monkeys är ju oavsett mer lättkonsumerad :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
Oj, de är så olika att det inte riktigt går att jämföra. Fransk svartvit minimalistisk konstfilm på en knapp halvtimme, kontra amerikansk storbudget med effekter och skådisar för flera mille. Lite som att jämföra skulpturer och barnböcker.
Jo, visst. Man får ju leta för att hitta något :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag tycker själv inte detta, men det går säkert att argumentera för att A Fistful of Dollars är bättre än Yojimbo. Men de kanske inte är tillräckligt moderna för att det ska räknas? Och A Fistful of Dollars är ju dessutom italiensk och inte amerikansk så den kanske inte räknas av den orsaken?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Jag tycker tvärtom att Infernal Affairs är klassiskt rörig Hong Kong action som inte riktigt når fram till mig.
Den har de där plötsliga skiftningarna i ton som får oss västerlänningar att rycka till. Jag har inget emot den ryckigheten om en films huvudsakliga fokus är action eller komedi, men när det som här är menat att ha en allvarlig grundton så känns det lite "off".
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Allt vad Star Trek och DC heter , jag hade i ungdomen en fientlig inställning mot star trek och trekkies för jag var en star wars fanboy på samma sätt ogillade jag DC och DC fanboys av den anledningen att jag var en Marvel fanboy. Idag har jag lyckligtvis lagt sånt barnsligt vi och dom tänkande bakom mig och kan njuta av både star trek och DC...
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,270
Jag tycker själv inte detta, men det går säkert att argumentera för att A Fistful of Dollars är bättre än Yojimbo. Men de kanske inte är tillräckligt moderna för att det ska räknas? Och A Fistful of Dollars är ju dessutom italiensk och inte amerikansk så den kanske inte räknas av den orsaken?
Hur ser man på Korpen Flyger och Hrafn Gunnlaugsons andra vikingafilmer? De är plockade från Leones spaghettiwesterns, men ombyggda för att passa vikingatida Island, på samma sätt som Leone gjorde med Kurosawa. Är de remakes?
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Hur ser man få på Korpen Flyger och Hrafn Gunnlaugsons andra vikingafilmer? De är plockade från Leones spaghettiwesterns, men ombyggda för att passa vikingatida Island, på samma sätt som Leone gjorde med Kurosawa. Är de remakes?
Alltså, det viktiga är att de är AWESOME. Men ja, de är nog remakes.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Hur ser man få på Korpen Flyger och Hrafn Gunnlaugsons andra vikingafilmer? De är plockade från Leones spaghettiwesterns, men ombyggda för att passa vikingatida Island, på samma sätt som Leone gjorde med Kurosawa. Är de remakes?
Det här blir ju knivigt för det handlar om substans i semantiken , vad väger du in i ordet remake . För mig så är en remake en exakt kopia av samma story berättad på samma sätt i samma miljö fast med dagens skådisar och dagens filmteknologi . När man tar Kurosawas story och flyttar den till western eller vikingatiden är det en ADAPTION av Kurosawas verk och inte en remake . Thats My 5 cents on the matter
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,036
Verkligen inte. Det japanska originalet är mycket bättre, i synnerhet eftersom det vilade tungt på kontexten av hur utsatta ensamma mödrar var i Japan, som går delvis förlorad i remaken. Originalet har också förkrossande mycket högre critics och audience score på Rotten Tomatoes (critics score för remaken är 47%, medan originalet har 80%, och audience score är 23% eller något, minns inte exakt, mot 66%. Alltså en enorm marginal till originalets fördel.)

Filmen jag föreslog, däremot, The Unforgiven, där har originalet 96% och remaken 94%. Det är sådana siffror jag vill se för att kunna ta förslag på allvar här.
Jag ser vad du skriver, och ja, siffrorna är uppenbarligen med dig. Jag får väl helt enkelt konstatera att jag inte håller med majoriteten i denna fråga. Jag uppskattade remaken väldigt mycket mer, och det kan ingen statistik ändra. Tycker till och med att det är en av de bästa skräckisar jag sett i det att jag faktiskt fann den skrämmande (något som nästan aldrig händer med skräckfilm faktiskt).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
En remake som klart är vassare än originalet är Joker med Joaquin Phoenix i huvudrollen som släpptes förra året. Det svenska originalet från 1991 med Björn Skifs i huvudrollen ses säkert av många som en klassiker, men att den nya är bättre håller vi nog alla med om!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,579
Det här blir ju knivigt för det handlar om substans i semantiken , vad väger du in i ordet remake . För mig så är en remake en exakt kopia av samma story berättad på samma sätt i samma miljö fast med dagens skådisar och dagens filmteknologi . När man tar Kurosawas story och flyttar den till western eller vikingatiden är det en ADAPTION av Kurosawas verk och inte en remake . Thats My 5 cents on the matter
Instämmer, Just Yojimbo har ju dessutom massor av remakes, typ:

* A fistful of dollars
* Last man standing
* Korpen flyger
* Striden om Ura
* Mad Max 3

...och säkert en packe till. Jag menar, man kan inte säga att Mad Max 3 är en remake, men det är definitivt samma story.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag såg ganska nyligen om Gudfadern-filmerna och reviderade mina åsikter lite grand. Det finns en ganska väletablerad och vida accepterad kvailitetsordning som de tre delarna placeras i. Tvåan är bäst, sedan ettan som är bra den med och trean är kass bortom vett och sans. Jag har alltid hållit med om den. Inte heller ändrades den direkt av att jag såg dem igen. Men skillnaderna mellan delarna ändrades en del.

Tvåan tyckte jag fortfarande var bäst, men den var däremot inte överlägsen etta längre. Det är nästan så att del ett och del två kan ligga på delad förstaplats vissa dar.

Trean var klart sämst. Men jag tyckte inte att den var någon katastrof. Onödigt pratig och en del oengagerande sidospår som kunde skurits bort. Men ändå ett avslut på historien som fungerade.

Så för mig är ordningen är intakt men avstånden mellan filmerna har ändrats. Kanske beror mina åsikter på sättet jag såg dem. Jag bingeade dem två kvällar i rad så det kändes mer som en tv-serie än tre separata filmer.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,304
En modern kulturell remake jag verkligen gillade var The Girl with the Dragon Tattoo, där jag tycker Finchers film var överlägsen det svenska originalet. Självklart var det ju häftigt att den svenska var en sådan hit och den hade en del moment som var häftiga, men för mig var den alltid lite fast i "det svenska kriminalhålet" och kändes oftast bara som en lite mer unik Beck-film.

Finchers remake å andra sidan var typisk Fincher. Supertight (på gott och ont) och mycket mer skrämmande och klaustrofobisk.
 
Top