Nekromanti Filmen!

Ares

Veteran
Joined
9 Jan 2002
Messages
59
Location
Täby
Hur många förutom jag har sett DnD filmen????
Den är ju jätte bra!!!! I alla fall enligt min åsikt.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Vi är nog flera som har sett den - men inte så många som tyckte som du. /images/icons/wink.gif

Personligen tycker jag att den var en stor besvikelse. Om den inte hade hetat "D&D" hade den fortfarande varit en dålig fantasy-film med väldigt schyssta specialeffekter. Bara betraktad som fantasy-film i största allmänhet störde jag mig på dålig regi, ologiskt manus och alldeles för mycket stulet från Star Wars.

Men dessutom hette den "D&D" och det var den detaljen som verkligen förstörde den totalt för mig. Det finns helt enkelt ingenting som liknar D&D i den. Marina preparerar inga formler, utan kastar glittrgt pulver. Betraktare är vakthundar som man lurar iväg genom att kasta en sten in i ett hörn. De mäktigaste magikerna i landet är dumma nog att skjuta eldklot mot gulddrakar (immuna mot eldattacker). Osv, osv, osv.

Framför allt "kändes" den inte som ett D&D-äventyr. Det är bara Ridley som känns som en spelarfigur, resten verkar vara spelledarfigurer. Hade jag spelat någon av de andra rollfigurerna, skulle jag definitivt blivit besviken och tyckt att spelledaren bara brydde sig om Ridleys rollfigur.

Så min åsikt är: Hade den inte hetat "D&D" skulle det varit ännu en halv-pinsam fantasyfilm. Att den är den "officiella" D&D-filmen, får mig att skämmas för att vara D&D-spelare (-spelledare).

/Mikael - som faktiskt såg den i USA för ett är sedan och ändå köpte DVD:n
 

userfriendly

Warrior
Joined
3 Dec 2000
Messages
321
Du är nog ganska ensam ...

... om att tycka om den filmen. Jag tyckte den var ganska bra.
Eller nja, bra var den kanske inte. Men rätt underhållande. Den
bygger ju på alla klichéer, och förutfattade meningar – som
finns om Dungeons & Dragons. Regissören har tydligen lagt
ned 20 år av sitt liv på filmen, att handlingen ändå blivit så dålig
är skrattretande. När jag tänker efter, så är nog det enda bra
med filmen att det är en fantasyfilm. Det är ovanligt med alver
och dvärgar på film. Men nu finns Fellowship of the ring.
 

Clas

Veteran
Joined
11 Jan 2001
Messages
71
Location
Göteborg
Jag gillade ändå ledaren för tjuvgillet och beholdern.
Men det var väl allt positivt jag kan säga.
Ja, förutom att den tog slut.
Men å andra sidan - någon som minns brädspelet där man fick en video med - den filmen var ännu värre.

Clas
 

Nelwyn

Veteran
Joined
1 Apr 2002
Messages
27
Location
Värnamo, Småland
Själv tycker jag nog att filmen var rätt ok men den hade varit ännu bättre om dom hade behållit några av dom bort klippta scenerna.

Nu är jag å andra sidan inte så jätte insatt i reglerna DnD så jag kan inte yttra mig om dom gorde någon/några direkta "regelbrott" gämfört med spelet däremot.


/Nelwyn
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Hur kan man inte älska Xilus när Richard O'Brien spelar honom? /images/icons/grin.gif

Fast betraktaren har jag svårare för. Visst, snyggt designad CGI-grafik, men ändå? En varelse med Int 17 som agerar vakthund och dessutom luras iväg av en kastad sten? Och som vilar med stängda ögon... alla elva! Nej tack!

/Mikael
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Drakslakt, nej tack

Jag blir ganska /images/icons/sick.gif när jag tänker på slutet på filmen,inte ens i Faerûn
tror jag finns så många draker att man gör hack n' slash på dem.

Jeremy Irons tillhör annars en av mina älsklings skurkar, men detta är för pinsamt.

Så jag håller inte riktigt med dig Ares, jag vill hellre se "Krull"
från 1983, som heller inte är så lysande, men mera D&D riktig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Kul att du tycker om den

Själv tycker jag att Sagan om Ringen är bättre, och coolare. Faktiskt blev jag besviken på D&D-filmen, men jag har läst att det finns många som verkligen gillar den.

Onödigt inlägg av mig kanske, men det gör nog inget.

MVH

Magnus
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Jeremy Irons

Personligen tycker jag det är sorgligt.
Jeremy Irons, denne lysande skådespelare som spelade skjortan av alla i "Fallet von Bülow", "The Mission" och en handfull filmer som jag inte orkar nämna har numera degraderats till en kalkonskådis.
D&D, Time Machine och Die Hard III? Urk... -.-
Visst, man kan tycka om filmerna i sig, men jag blir bar aledsen när man ser vilka roller han hamnat i. ;_;

Storuggla, tycker Alan Rickman borde ha mer roller också
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
D&D at the movies

Tja, vad ska jag säga. Jag tyckte att det var en rätt schysst fantasyrulle. Lite synd att de uppenbarligen inte spelat D&D innan de skrev manus, men specialeffekterna var ok.

Om man däremot vill se en riktig D&D-rulle, då ska man försöka få tag i The Dragonslayer. Den har inga alver, dvärgar eller liknande varelser. Men den har filmhistoriens absolut bästa och coolaste drake! Scenen i grottan där draken andas eld på den unge hjälten är nummer ett på min lista över favoritscener i filmer, alla kategorier. Dessutom känns storyn som ett äkta D&D-äventyr, kanske lite low-fantasy, men den har många av de rätta ingedienserna.

En annan, mycket tidig fantasyrulle som få har sett är Hawk - The Slayer. Den har flera av D&D-elementen, men utger sig inte direkt som en D&D-film. Lite kalkonvarning måste jag nog utfärda. Om man inte gillar Krull, då har man nog svårt för den här filmen också. Jag gillar alven som skjuter automateld med sin pilbåge (Legolas kan gå och gömma sig).
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Dålig!

Jag tyckte nog att det var bland det sämst skräp jag någonsin sett i fantasyväg. Jag fattar inte hur WotC kan ställa sig bakom en så usel film. Många andra halvkassa fantasyfilmer har ändå hjärta och charm men den här filmen är både dåligt genomförd och dåligt genomtänkt.
 

hemingway

Veteran
Joined
10 Apr 2002
Messages
14
Location
Göteborg
Re: Drakslakt, nej tack

Jag vet inte om laserskjutande hillebarder är min definition ac D&D. Men visst. Krull är ju klockren.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Dålig!

WOTC hade i stort sett ingenting med filmen att göra. Courtney Solomon (vars hjärtebarn filmen var) had köpt filmrättigheterna från TSR för urlänge sedan, runt 1990 eller så. Det enda WOTC gjorde var att försöka fånga folk som eventuellt skulle ha gillat filmen genom att ge ut en introduktionsprodukt baserad på filmen och eventuellt en bok.
 

Kauris

Veteran
Joined
13 May 2001
Messages
153
Location
Göteborg
Re: D&D at the movies

The Dragonslayer /images/icons/dragon.gif

Hur kunde jag glömma den, suverän D&D
kanske en ide till ett konventäventyr?

Jag har kvar filmen och boken, faktiskt. /images/icons/love.gif
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,300
Location
Göteborg, Lindome
Re: Dålig!

Man kan ju bara önska att Courtney Solomon hade lärt sig regissera film innan han försökte göra en D&D-film. Till och med för att vara hans första film är den ju pinsam.

Men det passar ju bra, eftersom manusförfattarna också var kompletta nybörjare...

Fast ännu mer pinsamt är att se mannen sitta på intervjun på DVD:n och påstå att han har spelat D&D och hur mycket han kan om spelet. /images/icons/sick.gif

/Mikael
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Ja, du

Kanske man skulle kolla i Krynn? Där har de väl många drakar? De blir säkert bara glada om de blir av med några.../images/icons/smile.gif
 
Top