Filmaffischer från Ghana

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,970
I en tidigare tråd bjöd @Magnus Seter oss att beskåda ett gäng märkliga och alldeles fantastiska filmaffischer från öst. Jag vill gärna fortsätta traditionen och i min tur visa ett gäng fantastiska och bisarra filmaffischer från Ghana! Affischerna och dess kvalitet (eller brist på sådan) kommer sig av följande orsak (citerat från en artikel):

”A cottage industry quickly sprang up in the early 80s when the first videocassettes made their way to the West African nation of Ghana. Armed with a TV, a VCR and a portable generator, mobile cinema operators set up shop in city neighborhoods and in rural berg and began to screen Hong Kong action flicks, Bollywood musicals, Nigerian movies and Hollywood blockbusters.

In order to pack their mobile theaters, promoters hired artists to design movies posters — usually the sole means of advertisement for a screening. As with a lot of advertisements in Sub-Saharan Africa, the posters were hand painted on large pieces of canvas or used flour bags. The artists – many of whom seem to have only a tenuous grasp on perspective and human anatomy — were oftentimes commissioned to design a poster without having seen the movie or even really knowing what a given movie star looks like.”

Det är kanske inte snyggt egentligen, men jag tycker att det är väldigt charmigt!

IMG_0626.jpegIMG_0627.jpegIMG_0628.jpegIMG_0629.jpegIMG_0630.jpegIMG_0634.jpeg
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,946
Location
Ludvika
Ja, deras take på Halloween skiljde sig verkligen från vad jag minns om den filmen. De övriga tyckte jag ändå kändes något så när rimliga. Lite konstnärlig frihet, men i alla fall närliggande.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,970
Hellboyaffischen tycker jag är ball för vad den är!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Hittade några fantastiska tolkningar av olika filmer:

241086946_3038635579758883_4610421976252341016_n-61a0a9f66a77c__880.jpg
Att ET är en alien ger ju då att det finns inslag av Alien i filmen. Osäker på hur Michael Jackson kom in i bilden dock?


MRS-Doubtfire-DeadlyPrey.jpeg
Vet inte så mycket om Mrs Doubtfire, men fanns det verkligen med en scen där en person spetsas på ett kvastskaft?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Varför har ingen pratat om katten Jonesys laserögon?!
 
Top