Nekromanti Film

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Jag har semester och då vältrar jag mig i filmtittande men ser man några om dagen tar godbitarna snabbt slut. Jag behöver hjälp. De enda kraven är att de ska vara relativt nya och framförallt bra. Ingen motivering behövs, jag kan kolla upp dem själv. Skjut! Ge mig listor! (tack)
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
Ett måste: Children of Men. Sorgligt förbisedd film som passerade obemärkt på bio och filmrecensioner. Finns för 129 bagis på discshop. Det bästa som jag sett det senaste decenniet.

Scary Movie 4. Så dålig så den blir bra. Skrattar gör man hela tiden.

Dellamorte Dellamore. Skum italiensk zombiefilm. Överraskande bra.

Final Fantasy VII - Advent Children. Otroligt snygg datoranimerad film. Handlingen kanske är lite krystad om man som jag inte spelat spelen...

Oj. Det blev visst lite motiveringar, och en ganska spretig blandning... :gremsmile:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Martins filmtips

"Jag har semester och då vältrar jag mig i filmtittande"

Åhå, jag känner igen det där. Eftersom jag är en så vänlig själ så recenserar jag alla filmer jag ser på http://yasylum.theyard.org. I skrivande stund har jag dessutom ett dussin recensioner som inte publicerats än, men de publiceras en per natt, så det är bara att hålla ögonen öppna.

Här kommer dock en lista på relativt nya filmer jag tycker man bör se:
The Science of Sleep (2006)
The Prisoner or: How I Planned to Kill Tony Blair (2006)
Dagbok från en motorcykel (2004)
Corpse Bride (2005)
Finding Neverland (2004)
Broken Flowers (2005)
300 (2006)
The Last Kiss (2006)
A Scanner Darkly (2006)
Pan's Labyrinth (2006)
Love Actually (2003)
Lost in Translation (2003)
Wallace & Gromit in The Curse of the Were-Rabbit (2005)
Mirrormask (2005)

Nu orkar jag inte lista fler, trots att jag har många många fler som jag skulle kunna tänka mig att rekommendera. Du kan ju säga till när du sett samtliga ovanstående, okej? :gremsmile:

[tillägg] Om du vill ha en ännu längre lista på bra filmer föreslår jag att du kollar mina fyra- och fempoängare på Filmtipset.se. Är du inte registrerad där än är det en bra sak att göra. Man får hyffsat träffsäkra och ganska personliga filmtips utifrån vad man själv gillar för film och vad andra med liknande filmsmak har gillat. Inte 100 %igt, men likväl en schysst hjälp.
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Tack

Sett de flesta, valde bort en del men hittade Mirrormask. Gillar ju Gaimans böcker, så den hoppas jag på.
 

Kultkult

Veteran
Joined
2 Jun 2005
Messages
157
Location
Malmö
Åke..

Något fel blev det, för jag får felmeddelanden när jag läser ditt inlägg. Orkar du, så posta igen, tack!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Fast originalet är mycket bättre. Som vanligt. Jämfört med Tony och Andy är liksom tillochmed Dicaprio en amatör i en sandlåda, och Matt Damon är mest usel.

- Ymir, påpekar
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Jag tyckte de var i stort sett likvärdiga. Iofs uppskattade jag originalet mer, fast det berodde nog mest på att jag såg den först och var mer oförberedd på vändningarna. Så jag skulle lika gärna rekommendera "The Departed", speciellt som den lär vara enklare att få tag i.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Här är typ merparten av de nyare (post 2000) filmer som jag verkligen älskar. Men du borde se äldre film också; särskilt många av de bästa asiatiska filmer jag sett är tex gjorda på 90-talet.

Garden State (2004) - Charmigt slice-of-life-drama
In the mood for love (2000) - Ultraestetiskt kärleksdrama
2046 (2004) - Flummigt kärleksdrama
Elephant (2003) - Artsy, udda highschooldrama...typ.
Hero (2002) - Wuxia när det är som minst dåligt
Infernal Affairs (2002) - The Departed, fast bra.
Lilo & Stitch (2002) - Bästa animerade disneyfilmen.
Million Dollar Baby (2004) - Ååångest
Mysterious Skin (2004) - Amerikansk indieångest. Och Dawn är gåffig.
Mun mot Mun (2005) - Ännu mer ångest
Monsunbröllop (2002) - Trivsamt indiskt familjedrama. Inte direkt Bollywood.
Musa - The Warrior: Princess of the Desert (2001). Koreansk medeltidsaction med underbar gruppdynamik.
One Take Only (2002) - Thailändsk undre världen-ångest
Quills (2000) - Dramakomedi om Markis De Sade. Bästa dialogen evah (ihop med Fear and Loathing, iaf).
Sjöjungfrun i Shanghai (2000) - Bästa filmen någonsin. Punkt.
Smala Sussie (2003) - Filmen som Värmlands turistråd ville stoppa.
The Missing (2003) - -Vettig- feministisk västern.
Undergången (2004) - Tänk att en massa tråkiga fascister i uniform kan bli intressanta.
Universums sista dagar - Finstämd existensiell ångest, i Thailand.

Förresten, du borde kanske kolla in filmtipset.se om du är ute efter just filmtips. Sajten har en databas där användare betygsätter filmer de sett, och sedan jämförs varje användares betyg med betygen hos de andra användare vars filmsmak passar bäst in på hans, så att sajten kan uppskatta vilka filmer som borde intressera en. Statistiken ljuger förstås ibland, och sajten i gemen är löjligt inriktad på mainstreamfilm; men det är ett ganska intressant system ändå. Det hjälper en också att hålla koll på filmer man vill se någon gång i framtiden, etc.

- Ymir, spammar
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: The Departed/Infernal Affairs [Megaspoilers]

Jag tycker att Infernal Affairs är bättre därför att:
- Settingen är mer trovärdig. Jack Nicholsons och Mark Wahlbergs krystade karaktärer i 'The Departed' stör mig mycket. De känns förtuffade och ansträngda. (Dicaprio gör dock ett verkligt bra jobb). Visst, The Departed gjorde rätt i att försöka utveckla skurken lite mer; han är lite väl personlighetslös i originalet. Synd då, imo, att det blev så jävla fel.
- Tony och Andy har bättre kemi, och klarar det verkligt finstämda skådespeleriet bättre. Se särskilt kommisariens dödsscen, och jämför versionerna. Här är också ett fall där regin direkt är bättre i Infernal affairs - i den faller kommisariens lik plötsligt ned, och överraskar både tittarna och Tony. I The Departed får tittarna se liket falla innan det landar framför Dicaprio. Jag vet inte, det är kanske bara en petitess, men när jag såg Infernal Affairs första gången var chockeffekten i den scenen mycket positiv för upplevelsen.
- Infernal Affairs är öht snyggare regisserad, plottad och filmad.Musik används bättre och mer stilfullt, fotot är snyggare, särskilt panoreringarna, mordorgierna är inte lika extrema och plotten i allmänhet mer återhållen. Jag föredrar dessutom att karaktärerna känns mer vuxna; men det är ju en ren smaksak.

Och liksom, värst av allt; plottvändningen att den 'onde' polisen (i.e. Damon/Andy), blir skjuten i slutet, som jänkarna kör - det är versionen den kinesiska censuren tvingade filmskaparna att köra på vanliga biografer i Kina, för att filmen inte skulle leverera budskapet att skurken kunde komma undan. Scorscese har alltså valt den kinesiskan censurens version av plotten framför originalfilmens ordinarie (som man ändå kan utläsa som en slags redemption för Andys karaktär och blabla). Om det kan jag bara säga; man -what-?

För övrigt borde Infernal Affairs inte vara så svår att hitta. Den finns i var och varannan hyrvideobutik i Malmö iaf.

Till sist; notera alltså, jag tycker inte 'The Departed' är dålig, det är en rätt bra film. Jag tycker bara originalet är mycket bättre.

- Ymir, redogör
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: The Departed/Infernal Affairs [Megaspoilers]

Det var ganska länge sen jag så Infernal Affairs, så jag gick mest på känslan jag hade efter att ha sett dem. För att kunna ge någon lika detaljerad motivering skulle jag behöva se om den. Helt klart är ialla fall att bägge filmerna är bra.

"The Departed" tycker jag är ett bra exempel på att remakes kan bli riktigt bra filmer och något helt okej att göra. Originalen är iofs oftast bättre, fast jag tror att remakes drar upp intresset för lite mindre filmer som många annars inte skulle se, positivt för alla parter alltså.
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Här en liten lista, lite svårt att veta vad du menar med nya. Ingen av de här filmerna är äldre än fem år ialla fall.

Brokeback mountain.
Pans labyrint.
Återkomsten.
Babel.
Borat.
The Departed.
Guds stad.
Blood diamond.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag såg precis Smokin´ Aces och har du inte sett denna actionpackade och helt suveräna film med flertalet kända skådespelare i både huvudroller och biroller så ta en titt. Rekommenderas som inspirerande sommaraction.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Zodiac!

En deckare som går på bio nu. Som Beck fast bra :gremlaugh: Total frånvaro av explosioner och CSI-datorer men med gott om polisjobb och intressanta karaktärer.
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Zodiac!

Jag skulle vilja påpeka att jag tyckte Zodiac sög som fan. Tyckte inte det hände något speciellt i filmen, bara det att dom var allmänt sugiga på att jaga den där mördaren.

Nej, vill man se en däckare kan man lika gärna hålla sig till Rosens Namn :gremtongue:

/Seinet Wintermute - Sitter på jobbet och försöker hålla ögonen öppna
 
Top