Nekromanti Film

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
När det ändå snackas om boktips kan man ju lika gärna dra upp film också. Det var ett tag sen jag hyrde film (en hel vecka sedan! :gremtongue:) och planerar antagligen att göra det nångång denna/nästa helg. Då undrar jag förstås vadför filmer man bör se? Jag har väl ungefär samma krav som finns i ovan nämna boktipstråd: det ska finnas djup och tanke och intressanta/originella idéer, inte vräkigt mycket hi-tech osv. Helst i fantasygenren, men en smula skräck går också bra.

Kanske kan man också dra igång en diskussion om vilken som är den
bästa skräckfilmen
bästa fantasyfilmen
och
bästa sci-fi-filmen
och varför.
Är lite intresserad av vad det tittas på hos alla andra där ute.

/Glimfrost - nyfiken igen
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Jag kan inte annat göra en annat säga att Hero, som jag såg igår, är makalöst bra, så otroligt vacker...

När jag såg Sky for mina tankar direkt till en inåtvänd alvmästare i Eon....

Jag helt mållös efter att jag sett den, den var så tung, så vacker, så perfekt, så... otrolig. Jag hade nog dött av överdos om jag sett den på bio.

-Hjalle, förklarar dåligt och är helt tagen - mållös.
 

Isilme

Veteran
Joined
2 Oct 2003
Messages
100
Hero

Du behöver inte förklara mer än så för den filmen äger jag! Fick den i födelsedagsgåva och var rätt skeptisk, men den är verkligen verkligen sevärd!
Och du har så rätt på alla sätt och vis, den är nog en av de vackraste filmerna jag sett tror jag. Sättet de rör sig på när de strider, att allting skiftar i färger för varje historia, musiken, hela känslan! Jag får rysningar. Jag måste se den igen snart, jag har börjat glömma!

/Glimfrost, som minns
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Min favoritskräckfilm är nog 'Blair Witch Project'. Det tycks vara en sådan där film man antingen älskar eller hatar, men det jordnära perspektivet och den totala frånvaron av visuell skräckkälla fungerade perfekt för mig - jag har aldrig blivit så rädd av någon annan film, helt enkelt. Rent filmtekniskt tycker jag att svenska 'Besökarna' och de japanska 'Dark water' och 'Ju-On' är bättre, men 'Blair Witch Project' kvarstår som det läskigaste jag sett. Danska tv-serien 'Riket' är dock helt genial, och stundtals väldigt läskig. Det är den snyggast berättade spökhistoria jag sett, och har den intressantaste miljön på långa vägar (och de bästa karaktärerna, och den bästa handlingen, och, och...se den).

Den bästa renodlade fantasyfilmen är svårare att peka ut. Jag upplever att det begränsade filmformatet sällan hinner med en hel fantasyberättelse, av många anledningar. Sagan om ringen är en trilogi, Ronja en hel tv-serie; det finns få enskilda filmer som står sig. Men jag vill minnas att 'Ronja Rövardotter' var en film från början, så min röst faller på den - stämnings- och skådespelsmässigt slår den det mesta med hästlängder. 'Hero' är ohyggligt vacker och oerhört välgjord, men trots Zhang Yimou, Tony Leung, Maggie Cheung och Qindynastin är den för mycket wuxia för min smak. Kineserna är mycket bättre på 'historiskt korrekta' filmer, helt enkelt. Jag tycker att 'Sagan om ringen' är väldigt bra, men inte så särdeles välregisserad - det drar ned den en del, trots att den på många plan givetvis är oöverträffad som fantasyfilm.

Fast nu kom jag att tänka på en film som ligger mig mycket varmt om hjärtat: 'A Chinese Ghost story' ('I demonernas våld' på svenska). Den har allt. Bra skådespelare, bra ståry, vacker musik, snygg wuxia (till skillnad från 'Hero'), och är rakt igenom oerhört vacker med en alldeles unik sagostämning. Det är den bästa fantasyfilmen någonsin, Ronja får ursäkta.

Sedan finns animeserien 'Hakkenden', baserad på ett samurajepos från 1700-talet med tydliga fantasydrag. Handlings- och musikmässigt är den ett mästerverk, men en varierande animationskvalitét drar ned intrycket en del, tyvärr.

Den bästa scifilmen är givetvis '2046'. Jag har inte sett den än, men det spelar ingen roll. Det här kommer bli årets filmhöjdpunkt, och hade rentav kunnat vara årtiondets. Det finns helt enkelt inget som ens kan tävla med en uppföljare till 'In the mood for Love', med ett team som Wong Kar-Wai, Christoper Doyle och gräddan av Kinas skådespelarelit. Inte ens 'Event Horizon' och Tarkovskijs 'Solaris'. Urgh...jag kan knappt vänta.

Däremot finns animeserien 'Neon Genesis Evangelion' som är en fantastiskt välgjord uppvisning i ångest, dramatik, filosofiskt flum och storslagna robotfajjter. Det är den överlägset bästa scifi jag sett till dags dato, lösryckta bitar av Babylon 5 är det enda som kommer i närheten, tack vare utmärkta karaktärer och mystiken i dess metaplott. Dramaturgiskt har B5 alldeles för lösryckta avsnitt, en för klumpigt avslutad metaplott och för mycket medelåldersangst för min smak, dock.

- Ymir, tycker till
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,557
Location
Helsingborg
Re: Film ** SPOILERS? **

Bäst och bäst..? Det är ju mest subjektivt.. Men visst..

"bästa skräckfilmen"
Japanska skräckfilmer är ju något som börjar komma (har kommit).. De har en liten annorlunda övernaturlig kultur än vad amerikanarna har och kan därför ta ut svängarna lite.. Gothica är visserligen ett undantag. Den påminner lite av de (få) japanska skräckfilmer jag sett.. De vanligaste som brukar komma på tal är:

<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0178868/>Ring</A> - Det finns en vandringssägen om folk som dött efter att ha tittat på ett videoband.. En journalist börjar forska lite närmare om fenomenet.. Det har gjorts en amerikansk version.. Den innehåller mer chockskräck än den japanska krypande skräcken.. Hela konceptet slog i Japan och det gjordes en Ring 2, en Ring 0 (utspelar sig innan första filmen) och till och med en serie.. Jag har dock inte sett dem (än).. Jag tyckte den japanska versionen var bättre,men det är bara för att jag ska verka märkvärdig.. :gremsmirk: De flesta tycker den amerikanska är bättre.. Jag såg den japanska och sedan den amerikanska direkt efter det och tjejerna i salen hoppade till mer under den amerikanska (mer chockskräck, som skrivet)..

<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0325655/>The Eye</A> - En tjej gör en hornhinnetransplantation och den förre flickans krafter - att se döda och se vilka som ska dö snart - fås på köpet.. Filmen har sina klara brister.. Första gången jag såg filmen så råkade jag somna (var visserligen rätt trött).. Den har ett moment i filmen som är väldigt segdraget.. Dessutom så nyttjas ljudet på ett hemskt sätt.. Ljudproducenten måste ha trott att det räcker med att slänga dit vilket ljud som helst för att bli skrämmande..

<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0308379/>Dark Water</A> - Jag såg den bara en gång, så jag kom faktiskt inte ihåg handlingen.. Bara att jag tyckte att den var bra.. Jag behöver dessutom se den en gång till för att ge ett vettigt utlåtande.. Det handlar i alla fall (när jag läste om den) om en ensamstående mamma som flyttar in i en lägenhet... som tydligen är hemsökt..

Alla tre har väldigt annorlunda koncept.. Ja, kanske inte Dark Water då men de två andra har en skön tanke..

"bästa fantasyfilmen"
Haha! Finns det någon? Antagligen bara om du söker efter kitch.. De "fantasyfilmer" (jag listar även historiska) jag gillat är väl:

Dark Crystal, The Princess Bride i alla fall.. Ja, ni tycker säkert inte de är barnfilmer men jag tycker det.. Fast det var länge sedan jag såg filmen och min smak har förändrats rätt mycket sedan dess..

Ladyhawke - Om dagen är hon en falk och om natten är han en varg.. De två älskade är drabbade utav en förbannelse kastad utav svartsjuk biskop.. Coolt koncept.. Jag retar mig gallfeber på att det är syntmusik i hela filmen.. Filmen är väl typ sevärd, inte så mycket mer..

<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0183790/>En riddares historia</A> - Ok.. Den som inte inser att detta är en rollspelsspelgrupps karaktärer borde skämmas.. Det är en riddarfilm, men glöm riddargrejen.. Koncentrera dig på humorn och de alla anakronismer som förekommer.. Jag ääälskar poetkaraktären.. Helt otrolig.. Så skulle jag också vilja vara (ja, inte hur han är i början då)..

Lord onion <A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0167260/>ring - Någon sorts underground, lågbudjetfilm, typ.. Inte såå många har hört talas om den, men personligen tycker jag filmmakaren har lyckats rätt bra.. :gremsmirk:

Shrek - Drift med sagor och handlingen har en typisk sagostory.. Dock med en tvist.. Otroligt rolig film..

"bästa sci-fi-filmen"
För brett ämne för att ta upp.. "ska finnas djup och tanke och intressanta/originella idéer," skriver du.. Tja.. Titta i min profil.. Där har jag listat lite filmer jag gillar.. Jag gillar normalt inte tecknade, japanska filmer men här är de enda två filmerna jag gillar.. Jag gillar inte den "djupa" japanska moralen som jämnt ska komma i slutet på de filmerna.. Antagligen för att de är ungdomsfilmer.. Men, men.. Så är det i många japanska filmer.. Man ska få något att fundera över under tiden filmens eftertexter rullar förbi.. Jag menar, till och med en film som heter <A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0368296/>Attack of the school girl zombies</A> har med ett filosofigrejk i slutet (när jag gjorde sökningen så hittade jag en film som hette "Attack of the kung fu girls", vilken jag också måste se den bara för titeln)..

<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0113568/>Ghost in the Shell</A> - Mycket tech, så det var väl kanske inte vad du sökte efter.. Snyggt gjord.. Bra handling.. Jag gillade inte serien (kollade förvisso bara på 3 avsnitt).. Nå, vidare till nästa filmtips..

<A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0275277/>Cowboy Bebop</A> - Prisjägare söker efter galning som sprider dödligt virus.. Jag gillar stämningen i filmen.. Jag har bara sett den en gång (hittills) så jag kan inte säga så mycket mer om filmen.. Annat än att jag gillade kommentaren "Det är så tråkigt att vara hacker. Alla är ju det nu för tiden" rätt mycket.. Det speglar rätt bra hur det kan vara i framtiden.. Jag ska kolla på första avsnittet ur serien om en stund.. [edit] Jupp.. Den var lika bra som filmen.. Musiken är klart annorlunda och skapar en bra kontrast till vad som egentligen händer och därför stärker det som händer.. Dessutom så är det inga moralkakor som i andra filmer/serier.. Det är nog också därför jag gillar den här animefilmen..

Som skrivet.. Se min profil.. Strange Days.. Båda har sköna koncept/miljöer.. Huvudrollen i Strange Days är en rejält skön slacker-karaktär.. Efter sett filmen vill jag ha en likadan jacka som honom.. Gattaca har jag för mig ska vara baserad på <A HREF=http://www.imdb.com/title/tt0017136/>Metropolis</A> från 1927 men jag har inte orkat ta mig igenom den två timmar långa tyska stumfilmen än, trots två försök..

Jag fick en liten insikt.. Mitt inlägg är längre än Ymirs.. Jag borde ta och skärpa till mig.. :gremsmirk:

/[color:\\"green\\"]Han[/color]s winamp körde igång Thin lizzy - The boys are back in town när han skrev inlägget, som innehåller en Kalle Anka-röst som sjunger med i refrängen vilket gjorde låten rätt bisarr

<font size="1">Not: Dessutom så använde jag :gremsmirk: tre gånger i detta inlägg, vilket är något av ett rekord för mig</FONT>[color:"green"]
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Film (Tillägg)

Kom att tänka på ytterligare en fantasyfilm som förtjänar ett omnämnande och en hedersplats - 'Dragonslayer'. Där fungerar fantasykonceptet utmärkt, miljön är snygg och specialeffekterna riktigt härliga för att vara en 80-talsrulle med begränsad budget. Killen som spelar Biscuit i 'Ally McBeal' i en huvudroll kan dessutom inte gå fel :)

- Ymir, rekommenderar
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Ingen har sagt Conan the Barbarian (ettan alltså)?
Då säger jag Conan the Barbarian (ettan alltså).

Stora friheter visavi Howards böcker hindrar inte att det är en alldeles utmärkt fantasyfilm.
- Den är en av mycket få fantasyfilmer där huvudpersonerna verkar röra sig i en levande värld.
- Den är en av mycket få filmer där Arnold spelar riktigt hyggligt.
- Den är en av mycket få filmer i arkaisk miljö med en trovärdig kvinnlig krigare.
- Den har James Earl Jones som skurk och Max von Sydow som kung.
- Den har ett exceptionellt bra soundtrack. Poledouris vände ut och in på sig själv och har sedan dess aldrig presterat någonting i närheten av detta.
- Visuellt har den inspirerat diverse bemärkta fantasykonstnärer och speldesigners. Gladiatorgropen blev till Dark Sun-looken. Ormtornet lärde Caldwell hur fantasyarkitektur skulle se ut.
- Den fick förfärligt många efterapare, olyckligtvis hade de allra flesta minimalistisk budget.

Har den nackdelar? Ja, några av effekterna har åldrats illa och den har lägre tempo än de filmer som kommit sedan slutet av 90-talet.

Nu har du säkert sett den, så du kan gott glömma vad jag skrivit.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Gattaca vs Metropolis

"Gattaca har jag för mig ska vara baserad på Metropolis från 1927 men jag har inte orkat ta mig igenom den två timmar långa tyska stumfilmen än, trots två försök.."

Nej, det är den inte. Möjligen finns det gemensamma visuella referenser (scenen i Gattaca där alla arbetare lämnar blodprov för att släppas igenom spärren har vissa likheter med scenen i Metropolis med arbetarna som släpar sig i takt genom grinden vid skiftbytet), vissa idéer (en person byggs om för att ta en annan persons plats) och vissa teman (en priviligierad överklass kontra en nedtryckt underklass och att det är snudd på omöjligt att bryta den gränsen), men det verkar mest vara olycksfall i arbetet. Det är större likheter mellan Gattaca och det Kommunistiska manifestet, om man säger så.
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Bästa fantasyfilmen: Svårt val; tyvärr brukar det mesta i fantasyväg vara rätt uselt. Men, i det här fallet är valet enkelt.

HIGHLANDER
Att ingen har nämnt den är ofattbart. Går att se hur många gånger som helst. För övrigt finns det bara en!

Övriga: Dragonheart gillar jag skarpt; munken är helskön.

Dragonslayer är nämnd också. Klart en av de bästa filmer Disney nånsin har gjort - jag såg om den nu när den kom på DVD, och den var faktiskt lika bra som jag kom ihåg; klart bättre story än de flesta i genren.

Bästa science fiction: Svårt här också; det finns så mycket att välja bland. Jag tänker dock vara tråkig och hålla fram:

BLADERUNNER
Säga vad man vill, men finns det nån film som de flesta av oss kan fler citat från? Och sen är ju Rutger Hauer med!

The Abyss skulle jag hålla fram, om inte annat för att Cameron är en sån total pedant när det gäller detaljer. Se orginalversionen - directors cut är lite för övertydligt med budskapet.

Strange Days, Dark City, Minority Report - bra filmer allihop.

Går man in på animesidan skulle jag nämna Cowboy Bebop som bästa på SF, och Princess Mononoke som bästa fantasy.

Bästa superhjältefilm: X-Men, både ettan och tvåan. Grymt snygga, och även om de skiljer sig lite från serierna gör det inte så mycket, för allvarligt, vill man egentligen se precis samma story som man redan har läst?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
HIGHLANDER
Att ingen har nämnt den är ofattbart. Går att se hur många gånger som helst. För övrigt finns det bara en!
Fast TV-serien är ju minst 38,4 gånger bättre, dessutom innehåller den mycket mer rollspelsbränsle.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,937
Location
The Culture
Några topplistor (hämtade från mitt röstande på IMDB):

Skräckfilmer:
1. Alien
2. The Shining
3. Deliverance
4. Ravenous
5. Psycho

Science- Fiction
1. Bladerunner
2. Twelve Monkeys
3. The Matrix
4. Contact
5. Back to the Future

Fantasy
1. Lord of the Rings (hela trilogin)
2. Shrek
3. Time Bandits
4. Willow
5. Spirited Away

Idag är jag för lat och för upptagen med att fixa punkan på min cykel för att motivera. :gremwink:

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
bästa skräckfilmen ?
Problemet för oss rollspelare är att skräckberättelser ofta är "kompletta". Det går inte att ta inspiration från Sjätte Sinnet, exempelvis, utan att det märks, och dessutom vore det meningslöst eftersom grundstoryn är bättre än allt man kan komma på genom att inspireras av den filmen.

Så därför tänker jag göra något helt annat: Jag tänker ta upp de bästa filmerna att se på om man behöver inspiration. Ingen av dem är riktigt fulländade som filmer (några är till och med rätt dåliga) men alla har gemensamt att man blir asinspirerad av dem. Here goes:

Below
En skräckhistoria som utspelas på en ubåt under andra världskriget. I början så är det en rätt traditionell krigsfilm, men snart börjar oförklarliga saker hända och man börjar rikta misstankar åt alla håll. Är vi utsatta för sabotage? Är skeppet hemsökt? Är själva havet förhäxat? Det fina är att ubåten inte kommer upp till ytan, så allteftersom det händer allt mer mystiska saker med besättningen, så ökar ju också toleransen för vad som egentligen är ett oförklarligt fenomen och vad som inte är det. Besättningen andas ju allt mindre syre och allt mer gaser och kemikalier; självklart kan deras sinnen spela spratt med dem.

Grundtanken med Below är både häftig och enormt lockande. Dessutom finns det några rejält välregisserade scener med i filmen så länge som det är en rätt traditionell ubåtsfilm. Man får ett bra upplägg som absolut kan användas i något rollspelsäventyr. Det finaste av allt är kanske att upplösningen i Below är så dålig. Själva skräckdelen fungerar nämligen inte alls lika bra. Det får en att tänka "amen det där hade jag kunnat göra bättre!" och det är precis så man ska tänka när man sätter sig ner för att skriva ett äventyr.

Dolt Under Ytan
Michelle Pfeiffer och Harrison Ford under regi av Robert Zemeckis borde vara ett säkert tecken på en succé, ändå var det få som gick och såg den här filmen. Kanske beror det på att filmens villospår (nästan alla skräckfilmer låter ju publiken tro något som inte visar sig vara sant allteftersom filmen pågår) inte riktigt är läskigt nog, och man tappar intresset lite grann när filmen sedan hamnar på rätt spår och blir läskig på riktigt.

Nå, jag såg den som en film som berättade en rätt standardiserad och trist skräckhistoria på ett mycket finurligt och snyggt berättarmässigt sätt. Här finns små, nyanserade ledtrådar, nervpirrande suspense, en och annan elegant chockeffekt och ett par oväntade vändningar som åtminstone fick mig att sitta på helspänn i biofåtöljen. Många av tricken kan man säkert sno rakt av, men framförallt så kommer man på ett par egna trick medan man tittar.

Tre män och en Baby
Jag kommer ihåg när alla på skolgården pratade om att det fanns ett spöke med i den här filmen. En blek pojke i ålderdomliga kläder som tittar fram från en dörröppning. Det gick så många historier om den här lilla pojken att när jag och några kompisar till slut bestämde oss för att återse filmen så hoppade vi högt och skrek när den lilla pojken dök upp. Det var så djäkla läskigt!

Nu kan man visserligen försöka fösa den upplevelsen åt sidan genom att peka på hur unga vi var, hur totalt oläskig "tre män och en baby" är, att "spökpojken" egentligen inte ens är en gatupojke som förirrat sig in på filmomrädet (vilket många trodde förr) utan att det i själva verket är den kartongfigur av Jack som senare dyker upp igen i filmen, och alltså är en feature som ska vara där i dörröppningen. (Tja, det säger IMDB iaf, jag har inget minne av ngn sådan händelse)

Då har man inte riktigt fattat poängen. Poängen är att förväntan är läskigt. Jag kan skrämma livet ur mig själv med en brödrost, genom att stå och vänta på att brödet ska ploppa upp och hela tiden säga "nu kommer det! Nähä, men nu kommer det! Nu! Nämen nu! Nu! Nu! Nuuu!!! Nähä, inte ännu... Det väntar... Väntar... Å väääntar... men nu kommer det! Nu! Nu! Nämen nu! Nuu!" -och när brödet till sist ploppar upp så får man en halv hjärtattack. Om man bara sitter och dricker juice medan man läser DN så blir man inte ett dugg chockad när bröden ploppar upp. Vad vi gjorde när vi var små var alltså att bygga upp en perfekt förväntan på den lilla spökpojken i Tre män och en baby.

Nu är jag äldre, men om jag skulle dra slutsatsen att förväntansskräck inte längre biter på mig så skulle jag inte kunna leda skräckrollspel. Det är bättre att tänka så här: "Förr kunde jag bli rädd av Tre män och en Baby, tänk då hur mycket jag borde kunna skrämma mina spelare idag om jag använder någon genuint obehaglig atmosfär istället för en hurtig 80-talskomedi."

Det här med förväntan är den viktigaste skräcklektionen jag någonsin lärt mig, så därför är Tre män och en Baby given på min lista över de tre bästa inspirationsfilmerna för skräck. Kan man inte skrämma sig själv med en brödrost, då kan man inte bli en bra skräckspelledare.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
bästa skräck:
* 28 dagar senare. Ett visuellt mästerverk.
* Killer condom. Ja. alltså... ja?`

bästa fantasy/SF (eftersom det är svårt att veta vad som är vad):
* Donnie Darko, konstig, bra, gripande. Directors cut kan vara ännu bättre och gick nyss på bio i staterna. Har du inte sett den, gör det.
* De förlorade barnens stad, vacker vacker. konstig konstig.
* Baron Munchausens äventyr.
* Gozu, sjukt bra och sjukt sjuk.
* Interstella 5555: The 5tory of the 5ecret 5tar 5ystem, en film utan dialog där daft punks musik istället får berätta historien. Charmig och ruskigt bra.
* Skattkammarplaneten, disney, rymdpirater.
* Tank Girl, öl, tanks och vattenbrist.
* Terrassen, 12 apornas-orginalet. Stillbilder och voiceover. Kanske den bästa film jag sett. alla kategorier.

jag har för mycket lektion för att motivera mer nu, men det kanske kommer.

chrull
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
bästa skräckfilmen
En film som gjorde mig ruggit rädd var/är the blair Witch Projekt... Det var en såndär film som man inte tricktigt kunde sätta finger på skräcken. Hursomhellst så inehåller den sådana grejer som gjorde mig rädd...

bästa fantasyfilmen
Utan tvekan Sagan om ringen-trilogin....
En av de bästa fanatsyfilmer som jag överhuvudtaget sett.
Tycker att de har fångat upp mycket bra från böckerna. Så den filmen gjorde mig inte besviken.

bästa sci-fi-filmen
Det måste nog vara SW 4-6..
känns osm de på nått sätt la grunden till scifi-filmer...
Även 2001, a spaceoddysé(heter den så?) av Clarke är åxå helt ok att se.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
"Även 2001, a spaceoddysé(heter den så?) av Clarke är åxå helt ok att se."

Filmen "2001: A Space Odyssey" gjordes av mäster Kubrick (både manus och regi) i sammarbete med Arthur C. Clarke (manus), en rymdforskare och författare av både skönlitteratur (science fiction) och faktalitteratur. Han lär även ha stått värd för en egen TV-serie. Över lag så var den tekniska expertisen hög bland dem som medverkade till färdigställandet av "2001". Filmen gjorde anspråk på att vara en trovärdig föreställning om hur år 2001 kunde tänkas se ut, vilket de lyckades med givet förutsättningarna (datorn HAL är alldeles för stor, de förutsåg inte att datorer skulle bli mindre och mindre - annars ligger den tekniska nivån över våran, vilket kan förklaras med att de enorma anslag som las på rymdteknik under 60-talet (filmen kom -68, mitt under sluttampen av rymdracet mellan Sovjet och USA) inte var beständiga).

Jag har glömt varför jag skrev ner allt det här... äh, jag trycker på "Fortsätt" bara för att.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
bästa skräckfilmen
The Shining, originalet.
Har en del billiga effekter, men skräms gör den.

Hellraiser 2
Blir ännu bättre om man ser den i svartvitt, vilket jag gjorde första gången pga en kass video.

Eraserhead
Se den ensam i ett mörkt rum med hög volym, annars kommer du inte att fatta vad som gör den så bra. Den kryper verkligen under skinnet på en.

Dario Argentos filmer
OK, de varierar i kvalitet, men jag gillar hans stil. Han finlirar inte, han målar med rollern i starka färger och det funkar.

bästa fantasyfilmen
Finns det någon sådan? OK, om jag måste:

Ladyhawke
Charmig saga.

Flesh & Blood
Vet inte varför, men den är rätt underhållande.

Legenden
OK, den är hur jäkla B-ig som helst, men den har fin sagostämning.

Striden om Ura
En Yojimbo-ripoff i fantasymiljö. Rätt kass egentligen, men har en viss charm.

City of lost children
Underbar urban fantasy.

Edward Scissorhands
Den här filmen har charm, vad mer kan man säga.

bästa sci-fi-filmen
Några outsiders här bara för att visa att SciFi inte måste vara space opera:

Without Warning
Lysande film som egentligen är producerad för TV om första kontakten med rymdvarelser. Filmad som en nyhetssändning. Rekommenderas helhjärtat om ni kan få tag på den.

Solaris (originalet så klart)
En film om kontakten med en intelligens så överlägsen oss att vi inte kan förstå den mer än vad en myra som kryper i en dator förstår datorn.

Stalker
Samma tema som ovan, men annan miljö och handling.

Death Watch
Mörk framtidsvision med Harvey Keitel i en värld där ingen dör.

Death Race 2000
Rätt kass film och Stallones genombrott (i en biroll, Carradine har huvudrollen), men jag listar den ändå för att Carradines Corvette är så läcker, för att en bil har en Argus-pulsjet på taket och för att den tar ordet handgranat på allvar.

Dune, Lynch's version
Pampig Gigeristisk gjutjärns-SF med en mäktig story.

Brazil
Mörk framtid, sedd genom en skrattspegel.

1984
När vi ändå är inne på mörka dystopier.

A clockwork orange
Även om den bitvis känns gammal så är den för mig mycket mer cyberpunk än vad Matrix eller Johnny Mnemonic någonsin varit. Ännu mer aktuellt budskap idag.

Being John Malcovich
Helt underbar drift med konventioner och verkligheten. Man kan inte tro att det är samma man som producerat Jackass...

Dr Mabuse
Klassiker i gränslandet mellan SF och skräck.

eXistenZ
Cronenberg gör samma historia som i Videodrome och Den nakna lunchen. Själv tycker jag Den nakna lunchen gör det bäst, men den passar inte riktigt som SF.

Hardware
Terminator i MTV-takt. Charmigare och bättre än Terminator, men lite mindre budget för effekter. Mark 13 är den grymmaste mördarroboten hittills. Att namn som Carl McCoy, Lemmy, Iggy, GWAR med flera gör cameos gör det bara roligare.

Soylent Green
Soylent green är en annan dystopia som funkar (och folk).

They live
Halvunderhållande film med Roddy Piper i huvudrollen. Ursprunget till kommentaren "I have come to kick ass and chew bubblegum, and I'm all out of gum.".

bästa western (OK, jag fuskade och la till den själv)
De fyra stora spagettivästernfilmerna:

För en handfull dollar
För några får dollar mer
Den gode, den onde och den fule
Once upon a time in the west (aka Harmonica)

De skapade om western från att vara cowboys som sjunger runt lägerelden och pangar indianer till att bli skitig. Hårda, fåordiga, råa.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Man tackar för det svaret, då blev man lite klokare i dag åxå.. :gremwink:
då har man ju lite mer koll på den filmen än vad man hadde för nån minut sedan.. :gremlaugh:
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Bästa Skräckfilmen: Alien, spänningen, miljöerna, och atmosfären gör detta till en av de mest spännande filmerna någonsin.

Bästa Fantasy filmen: Conan The Barbarian, Jag anser, trots schwåruttalads dåliga skådespeleri och gestaltande av huvudkarktären, är denna film den bästa. Främst för denna film mer än något annat har inspirerat mig i mitt rollspelande, om och om och om igen.

Bästa Scifi Filmen: Bladerunner. Miljön, karaktärerna, stämningen, musiken, den sublima underhandlingen, de poetiska bildliga budskapen osv. Denna film är definitivt min favoritfilm nummer 1. Den har inspirerat mig gång på gång till att spela kampanjer i denna stil. Dock har jag ännu inte hittat det perfekta rollspelet för dennat typen av rollspelande än, så jag kör på med mitt eget verk.

Mad Max II - The Road Warrior, Mad Max Beyond Thunderdome, Apornas Planet (den gamla versionen), är också klassiker som har påverkat mig gång på gång till att starta en efter-katastrofen-kampanj.
Det är just den där "efter-katastrofen-fan-vad-vi-är-körda-mentaliteten" som endast kan hittas i denna typ av filmer som gjordes under åttiotalet då det fortfarande förekom en hotbild om kärnvapenkrig mellan öst och väst.
 
Top