Nekromanti Film och TV som gestaltar Rollspel

da_bohz

Swordsman
Joined
31 Jan 2016
Messages
454
Jag kan tänka mig att detta redan har diskuterats här, men för inte så länge sen kollade jag om det mesta av Community och bland annat avsnitten då de spelar Dungeons and Dragons.

Jag reflekterade då över hur rollspel ofta framställs i film och tv, och började spåna efter exempel på försök till detta.

?Utan att ha tänkt efter allt för länge har jag en väldigt kort lista:
  • Stranger Things
  • ?Community
  • ?The Big Bang Theory
  • The gamers
?Men... Det jag undrar är följande saker:
?1. Känner ni till några andra exempel på filmer och tv-serier där de på något sätt försöker gestalta rollspelande? Alltså inkluderat att de sitter runt ett bord och rullar tärningar och allt det där.
?2. Vilka filmer och tv-serier (eller annan underhållningsmedia bortsett från actual play-poddar) tycker ni gör ett bra jobb i att förklara och visa vad rollspel är?
?3. Vilka gör ett dåligt jobb när de försöker förklara och visa vad rollspel är?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Freaks and geeks / Nollor och nördar

---

Min klichébild av klichéframställande av rollspel i amerikanska tv-serier är "ensamstående män som är gamla nog att ha egen familj men som samlas hemma i någons mammas källare iklädda fula rutiga skjortor i fantasy-hattar spelar någon variant av DnD med fokus på monster och att ingen av dem kan låta bli att dregla när spelledaren beskriver en kvinnlig SLP iförd ringbrynjebikini".

Jag kan inte riktigt motivera ovanstående, men det är säkert sant...
 
Top