Nekromanti Film-kritiker

Joined
15 Mar 2001
Messages
158
Location
Örebro
Jag tycker att film-kritikerna i Sverige är pinsamt dåliga, det enda de gör är att glassa med sina stora egon och verka som om de kan massa saker fast de egentligen inte är så pålästa.
Sundgren och Wiklund är väl extrem-fallet, även om jag antar att de har en sån överlägsen stil bara för att reta upp folk. Och Filmkrönikan i SVT har en väldigt konstig strategi att ge alla utländska filmer med drama och utan action höga betyg, men ge alla filmer med våld i, uselt betyg med motiveringen att de inte har någon handling.

De enda recenscenter som jag någorlunda kan stå ut med är Ronny Svensson, denna gigant, och han på ztv, även om han verkar lite flummig ibland...

[color:red]The meek shall inherit the earth, but the brute shall be masters of the universe</font color=red>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tycker svenska filmkritiker håller rätt hög standard jag, även Sundgren & Wiklund. Är det någon som är dålig är det just den Ronny Svensson du nämnde.

- Ymir, som tycker att Jan Aghed är den bästa kritiker som satt sin "betyg 0"-stämpel på filmhistorien.
 

Maggan

Swordsman
Joined
7 Feb 2001
Messages
746
Location
Ekshärad i Värmland
De två herrarna i Aftonbladet är förjävligt bra! (Jan-Olov Andersson och den andre... Jens Petersson tror jag han heter)

"In God they believe, but in Metal we trust"
 

Dandelion

Veteran
Joined
21 Mar 2001
Messages
42
Location
Karlskoga
Jag gillar egentligen inga filmkritiker. Dom är så skraja att vara ensam om att ge en viss film högt betyg.

Fram med fler genre kritiker som recenserar 'sin' genre.

Nuff' Said
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Genre-film är fult i Sverige. Undantaget är möjligtvis komedi. Om man snokar på webben kan man hitta genrerescensenter.

Fast jag tycker att Ronny med Rullarna är helt OK.

Nightowl, sörjer fortfarande den utmärkta tidningen Total Film's bortgång förra året.

"No point selling out in the roleplaying industry. I mean there's no money."
Johnny Nexus
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Skojar du? Jag har i min ägo en tidning där Petersson sågar Star Wars V: Empire Strikes Back, och även en senare där han ger den 4 (av 5) plus och mer eller mindre hävdar att han var den enda som tyckte om den när den kom. Historieförfalskning, eller vad säger du? Jan-Olov Andersson ska vi bara inte tala om (likt Tony Kaplan är han lite obehagliugt förtjust i Carola)...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
I regel tycker jag svenska kritiker håller ganska usel klass. Men å andra sidan gör de allra flesta kritiker världen över det också.

Jag tror det har att göra med de skolor de går till och den kultursnobbism som råder inom akademikerkretsar. Människor som dömer ut allt som inte är socialrealistiska dramer där folk pratar och pratar och pratar och pratar...eftersom det är det de lärt sig i skolan. I USA har en del colleges börjat så smått med att även bedöma äventyrsfilmer efter klassiska mått (som till exempel i ett college i Michigan där det gick en kurs där man jämförde James Cameron's Aliens med Beowulf, mycket passande...), men överlag kan du automatiskt se på den rynkade näsan och ordbajset vem i publiken efter en filmpremiär som är filmkritiker...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 
Top