Film/böcker/spel etc. som ni missuppfattade som små?

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,964
Ibland när jag var liten och tog del av exempelvis en film, en bok, eller rentav ett barnprogram fanns där saker som jag inte alls förstod eller totalt missuppfattade. Jag antar att jag inte var ensam om detta, och det vore kul med en tråd om missuppfattningar inom populärkultur man gjorde som barn. Här är några missuppfattningar jag gjorde:

Jag älskade kortfilmerna med Tom & Jerry. Däremot fattade jag inte att katten hette Tom och musen hette Jerry. Jag trodde att katten hette Tomåjerry och att musen var namnlös.

Jag förstod inte att filmen En fisk som heter Wanda var en komedi. Jag tyckte det var fruktansvärt otäckt när skurken äter upp de stackars fiskarna och när tantens pudlar dog.

I Rocky IV när Rocky tränar i en stuga i skogen och Drago tränar i ett gym som är ett typ labb och det hela korsklipps trodde jag att båda var Rocky. Jag trodde att Rocky var i gymmet och tränade och sen när man klippte till stugan där Rocky släpar stockar o.s.v. var ett sätt att symbolisera hur tunga övningar på gymmet Rocky gjorde.

Jag förstod inte alls satiren i Robocop, var så liten att jag inte visste vad satir var, och trodde att reklaminslagen i filmen var reklam på riktigt.

Så, vad inom film/tv/böcker/spel etc. missuppfattade ni när ni var små?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
När jag var liten upprepade jag flera gånger, men övertygat gravallvar, att hårdrocken uppfanns av en svensk bonde som råkade sticka sin högaffel i foten, för det hade jag hört på TV. Det tog några år innan jag sorterade igenom mina minnen och insåg att det jag sett var något sketchkomediprogram och att det uppenbarligen var ett skämt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Minns ännu att jag trodde "Rambo: First Bood II" hette "Rambo: Färskt Blod II" på svenska, för det sa Thorsten Flinck på skämt i TV-programmet jullovsmorgon i mitten på 80-talet.

Läste även slarvigt i gamla rollspelsmoduler där jag trodde Trakorien hette Traktorien. Frammana (som i elementar) fick jag för mig hette "Fram-manna" (som inte ens...är ett ord). Läste Nekromatiker istället för Nekromantiker.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,513
Location
Helsingborg
Innan jag kunde läsa trodde jag Alien-serietidningen hette Älgen.

När jag läste Bilbo och senare Sagan om ringen (10 år gammal) trodde jag hobbitar var små humanoida kaniner (blandade ihop dem med rubbitar). Tänk dig när en hobbit fick fingret avbiten. Jättejobbigt att föreställa sig.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
I Pokémon finns det attacker som heter Fury Swipes och Fury Attack. Eftersom jag som barn inte kände till ordet "fury", så antog jag att det var "Furry". Varför nu en del Pokémon som uppenbart inte hade päls (så som Seaking) kunde anfalla pälsigt förstod jag inte. Åtminstone kände jag vid det laget inte till furry fandom, vilket nog hade förvirrat mig ännu mer angående attackerna.

Jag hade länge vaga minnesbilder av en kinesisk film jag såg som liten. I mitt minne var det ett svårt drama om konflikten mellan två familjer som ägde varsin restaurang. Försökte googla på det. Hittade inget som stämde. För sanningen var, det var inte en film från Kina - utan från Hong Kong (som ju inte var kinesiskt på den tiden). Det var inte heller en dramafilm - det var en komedi. Chicken and Duck Talk. Humorn hade alltså gått mig helt förbi som barn.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,511
Location
En mälarö
Transformers, ända upp till vuxen ålder trodde jag att det var "...robots in the skies" som sjöngs i vinjetten. Kände mig måttligt smart när jag fick reda på den rätta texten.
Och vad är den rätta texten för oss utan relation till Transformers?
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
När jag var liten trodde jag världen förr var svartvit och frågade min mamma om världen fick färg egenkligen.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Jag hade på nått sätt fått för mig att alla världens länder i själva verket var lika stora till ytan, trots att de representerades med olika storlek på världskartan. Det tilltalade väl mitt unga sinne för rättvisa.
 
Top