Nekromanti Filer och annat skoj (ang korrektur)

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Hejsan.

Vi på korrekturavdelningen (eller, jag i alla fall) skulle bli glada om ni kunde skicka allting som går på korrektur i ett format som kan behandlas av en ordbehandlare. Alltså .doc, .rtf och liknande format. Ren text (.txt) går också utmärkt.

Nu har jag iofs inte hört ordentligt med Ola om detta, eller de som senare förvandlar de trista bokstäverna till fina sidor i tidningen, men det blir enklast för oss korrekturläsare om vi gör på det sättet.

Tänker bland annat på en intervju med Åke Rosenius jag fick skickad till mig, i HTML-format. Formatet är jobbigt att arbeta i (för att inte tala om att filen i sig var helmysko, hälften av texten saknas och det är ungefär en miljon roliga "#/%&" tecken, plus några länkar som tagit sig in på någon vänster...).

Alltså, texter som skickas på korrektur skickas helst som ordbehandlingsdokument eller som rena textdokument. De skickas fortfarande till bjorn@rollspel.nu .

Tack för ordet,
Björn Grafström

/Azagthoth
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
"Vi på korrekturavdelningen (eller, jag i alla fall) skulle bli glada om ni kunde skicka allting som går på korrektur i ett format som kan behandlas av en ordbehandlare. Alltså .doc, .rtf och liknande format. Ren text (.txt) går också utmärkt."

RTF är att föredra, det klarar (vad jag vet) samtliga ordbehandlare, det funkar på både Mac och PC (dock måste Mac omvandla filen till PC, men inget tvärtom behövs), eventuell formatering (även om det helst inte skall vara med, eftersom det görs av layoutare) följer med, vilket det inte gör i TXT.

"hälften av texten saknas och det är ungefär en miljon roliga "#/%&" tecken, plus några länkar som tagit sig in på någon vänster..."

Hmmmm svor du nu? ;-)

Riddaren - tänker för mycket på Schassens serierutor


Även den bäste har dåliga dagar
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Hmmmm svor du nu? ;-)

Nja, jag vet bara inte hur man får fram en fyrkantig ruta, så jag valde några tecken på måfå... Fast det är klart, Mort Walker påverkar en på de mest besynnerliga vis...

/Azagthoth
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Ordet från layout!

Hejsan alla glada korrekturläsare.
Vi på layoutavdelningen ser gärna att ni skickar texterna till oss i rå txt. Det vill säga vi vill bara ha radbrytningar och andra formateringar...
Saker som vi absolut vill poängtera är:

1. Simulera inte indrag, det blir bra jobbigt (vi får lov att ta bort era mellanslag och tabbar och lägga till egna)

2. Använd helst () och inte []. Om det behövs båda delarna är det naturligvis ok...

3. Högst upp i filen ska det stå --Korrigerad-- om texten är korrigerad, gärna ska det stå med vem som korrigerat och e-mejl till denne så att vi kan höra av oss om det är knepigheter. Dessutom måste det stå med vem som gjort texten.

4. Om det finns anvisningar till texten så bör dessa stå högst upp i filen (lättast för oss så, men om ni vill jävlas :gremwink: kan ni ju lägga anvisningar sist...) Nåväl, avskilj anvisningar och text med:

Anvisning
--------------------------
text

5. om det finns olika starka rubriker så måste dessa på något sätt markeras, eventuellt kan man sätta '-' tecken runt mindre rubriker, t.ex:
-liten rubrik-
--mindre rubrik--
---jätteliten rubrik---
Eller något liknande, för att görta det riktigt tydligt kan man anteckna i anvisningarna om det finns små och stora rubriker samt hur man har gjort för att skilja dessa åt.

6. Om det finns material som ska lyftas ur och sättas i inforutor kan detta noteras i anvisningarna... hur man sedan markerar text som ska in i inforutor får även det beskrivas i anvisningarna.

7. Om ni vill får ni gärna komma med ingressförslag, vi kommer antagligen att ändra dessa efter hur det ser ut i tidningen men det kan vara bra att något att gå efter. Speciellt eftersom ni läst igenom texten en sådär 3-4 gånger.

8. God Jul och ett riktigt gott nytt år på er... sup inte ihjäl er så att ni missar deadlines, det vore jobbigt... ehh, alltså om ni dog. Ähh, nu trasslade jag in mig. Ha det bra allihopa och så syns vi nästa år och då gör vi en sjuhelvetes bra tidning, eller hur!!!

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Och inga andra formateringar

Menade jag så klart

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Åke

Jag har ingen aning om vad som blev fel på Roseniusintervjun.
Sände den till Ola och fick nyligen veta att han inte kunde öppna den. Och den skrivna intervjun finns på en dator typ 40 mil ifrån mig och jag kommer inte att vara i närheten av den fören den 8e.
Så om inte intervjun funkade så blir det ju problem.
Men den är i Wordformat med Times NR MT som typsnitt.

Petter Nallo



Only dead fish float with the stream.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Åke

Men den är i Wordformat med Times NR MT som typsnitt.

Då har internet (eller tomten?) förvandlat filen till oigenkännlighet, för det är definitivt ett HTML-dokument. Ett oläsligt sådant dessutom. Taskigt med avståndet, men var inte absoluta deadlinen (dvs absolut inte efter detta datum) den 11/1?

Den gäller dock endast i nödfall, det är fortfarande 5/1 som är deadline (om jag inte minns fel).

/Azagthoth
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Re: Åke

Ja då löser det sig kanske.. Hoppas bara att Åke sänder in bilderna i tid... Hatar när saker och ting krånglar till det.

Petter Nallo

Only dead fish float with the stream.
 
Top