Nekromanti Filament-atomer

Fienden

Hero
Så! Nu ska vi prata mer magiteori, men istället för att titta på vad som händer runtomkring filamenten, ska vi istället titta närmare på vad filamenten består av.

Tidigare har vi antagit att de består av "magisk essens", men denna förklaring är förlegad och ytterst dåligt förklarad.

Därför föreslår jag nu Kraetyz Filamentatomer. Dessa fantastiskt små "minifilament" är det som bygger upp potentiella filament, och det är dessa som definierar vilken aspekt ett filament har.

Teorin är långt ifrån fullständig, men några få av dessa partiklar har jag lyckats skapa rimliga förklaringar till.

Värmeatomer: Utstrålas i viss mån från alla föremål och varelser. Ett högt antal atomer skapar en varm aspekt (termo, pyro, bio och så vidare) medan ett väldigt lågt antal ger kalla aspekter (kryo, nekro osv.). Antal utstrålade påverkas naturligtvis av den rent fysiska värmen i området.

Rörelseatomer: Även dessa utstrålas i någon mån från alla föremål och varelser, även om helt stillastående saker (t.ex. nergrävda stenar) har ett väldigt lågt utstrålningsvärde. Ett högt antal rörelseatomer skapar potentiella filament av rörliga aspekter (pnuemo, pyro, ataxa osv.) medan ett väldigt lågt antar ger långsamma/stillastående sådana (geo, nomo, kryo). Rörelsen i området (starka vindar, mycket folk) kan påverka antalet atomer som utstrålas, men detta utstrålningsvärde är normalt sett ganska statiskt för olika objekt.

Som ni ser från de två atomexemplen ovan ingår både rörelse och värme i kryo och pyrotropi, även om blandningen givetvis är annorlunda. Det är nämligen så, att atomerna som utstrålas binds upp med varandra så gott det går. Överskott av en sorts atom gör att fler av dessa binds upp i ett potentiellt filament, vilket skapar ett överflöd av den sorts aspekt som bildas.

Andra möjliga atomer som jag spekulerat i innefattar: Tryck ("lösa" respektive "hårda" aspekter, hydro/geo och sådant) samt materiella (hur påtaglig en aspekt är. Psyko har lågt värde, elementaraspekterna har högt).

Teorin skulle även, om den utvecklas, kunna hålla på en förklaring till hur olika aspekter skapar olika effekter. Under vävandet av en magi används vissa partiklar från filamenten för att skapa en önskvärd blandning, som sedan projiceras som en effekt.

Tankar, funderingar?

Petter42

Swordsman
Då kommer även alla att apekterna kunna symboliseras av en kod, på samma sätt som en molekyl. Exempelvis borde pyro ha högt värme- ochrörelse-innehåll, men lågt tryck/täthet.
Så pyro kanske är 774 och termo är 963. Då dessa är ganska lika blir det lätt att transformera. Kryo har då 133, vilket förklarar varför transformering mellan dessa är så svårt.
Exempelvis.

/Petter som genast börjar göra tabeller!

EDIT: OK, jag gör tabellerna när jag kommit hem, där jag har MoM.

Fienden

Hero
Petter42 said:
Då kommer även alla att apekterna kunna symboliseras av en kod, på samma sätt som en molekyl. Exempelvis borde pyro ha högt värme- ochrörelse-innehåll, men lågt tryck/täthet.
Så pyro kanske är 774 och termo är 963. Då dessa är ganska lika blir det lätt att transformera. Kryo har då 133, vilket förklarar varför transformering mellan dessa är så svårt.
Exempelvis.

/Petter som genast börjar göra tabeller!

EDIT: OK, jag gör tabellerna när jag kommit hem, där jag har MoM.
Tabeller uppskattas! Även filosofi runt andra sorters atomer skulle vara intressant (om dessa är troliga). Något jag tänker på är Quadoshatomer, som påverkar Daimotropi, Teotropi och Nekrotropi (med tanke på att det är svårare att syssla med reanimering på helgad mark).

Ecleptomania

Veteran
Jag tycker att Teorin är väldigt intressant, och den skulle helt klart kunna konkurrera ut den där helvetiska teorin om krökningstal genom att man helt enkelt säger att...

"Eftersom det här materialet har 'atomvärde' 774 så innebär det att den utsöndrar X antal överflödsatomer vilket skapar den brännande effekten, det är detta överflöde som vi magiker kan dra ut ur detta material för att sedan 'skapa' våra filament, men eftersom den utsöndrar X antal per sekund så är det svårt för oss att dra ett överflöd (Flera filament) eftersom vi bara kan komma åt de överflödiga atomerna som släpps fria. Desto mer vi försöker ta ur materialet desto närmare kärnan kommer vi och då blir det svårare att komma åt.

Således är det lättare att skrapa bort ytan på en snöboll än att plocka isär isklumpen i mitten av denna, på samma sätt är det enklare att dra ett filament från material X än att dra exempelvis 3 eller flera."

(Ett exempel på en Magi Teori Lektion i en skola, vad tycks?)

Ecleptomania

Veteran
Skulle man exempelvis också kunna "exitera" dessa filament på samma sätt som man kan positivt överlada atomer i verkligheten?
Det skulle förklara varför man kan göra "ökade effekter" som exempelvis lägga till mer längd eller skapa en area effekt.

Såhär:

"...Dessa atomer går att exiteras för att uppnå en tillfällig men bra effekt. När jag har samlat filamenten hos mig så kan jag tillföra lite mer energi till dem genom att jag tillför lite av min egen energi rakt in i dessa atomer, effekten av detta är att jag snabbt kan göra en extra nytta av dem, jag kan exempelvis vid omvandlandet från atomer till en effekt se till att denna hamnar längre bort än normalt eller i en area runt om mig, detta genom att tillföra lite överskotts energi från min egen kropp till dessa atomer..."

Om ni förstår hur jag menar och tänker?

Hoppas bara jag inte går och förstör din idé nu Kraetyz, men jag tyckte så mycket om den att jag var tvungen att få lite saker ur mig. :gremsmile: