Nekromanti Fiktionslek släpper nytt spel: Whitehack

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Det tog sju år, men nu släpper jag mitt andra spel (det första var Oktoberlandet, 2006).

Från spelets hemsida:



Whitehack is a complete mainstream fantasy role-playing game in only 32 pages. It owes a lot to the Old School Renaissance movement, especially to the previous work of Marv Breig and Matthew J. Finch, but it is a hybrid of old and new rather than a retro-clone. Whitehack features

* 0e roots

* Three (new) classes

* Two d20s and three d6s needed to play

* A group system that deals with character species, vocations and affiliations

* Unified saving throws

* Task rolls and auctions for longer contests

* Magic system based on vocations, miracle wordings and hit point costs

* Combat system with full rules for the use of grids and miniatures—but you can play without too!

* New rules for death and healing

* Referee section with advice on play style, campaigns and adventures

* More than 80 monsters

* Advice on magic artifacts, with a few fleshed out examples

* An example campaign

* Two introductory adventures

* Character sheet

* Eight example characters

* A hundred fantasy names

* 32 saddle-stitched pages in trade size (6 x 9 inches).

------

För mer information, bilder, köpinfo och en första recension (fler är enligt uppgift på väg):

http://whitehackrpg.wordpress.com

Hälsar

Christian
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Åsa Roos kommer recensera för Fenix, fick jag veta i ett mejl. Jag tycker det ska bli mycket spännande att läsa vad hon har att säga!

Hälsar

Christian
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
0e står för zero edition, alltså de första utgåvorna av världens mest berömda rollspel från 1974.

Allt gott,

Christian
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Recca said:
Och vad är 0e roots?
Det är en fånig licensregel.
Man får göra rollspel med DnD-reglerna, men man får inte nämna DnD i reglerna.
Därför använder man fantasifulla omskrivningar som "den ursprungliga versionen av världens mest berömda rollspel" :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,466
Location
Stockholm
Fiktionslek said:
(fler är enligt uppgift på väg):

Hälsar

Christian
Jag håller på att läsa och formulera en recension. Troligen klar denna vecka.

Första intrycket är väldigt positivt.

/Magnus
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Fiktionslek said:
Åsa Roos kommer recensera för Fenix, fick jag veta i ett mejl. Jag tycker det ska bli mycket spännande att läsa vad hon har att säga!

Hälsar

Christian
Fan typiskt Åsa, hon snor alla de bästa spelen.. :gremwink:
Hoppas hon är snäll, fast det brukar hon vara.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
...en sak bara: såg att du hade lbs på rollformuläret. Vore kul med en version som har SI-systemet. :gremwink:
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Olav är i vanlig ordning den produktiva på Boningen och har redan läst och låtit åsiktsbomben brisera. KA-POW!
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Ond bråd död said:
Hur rullar man för att träffa?

Vilka klasser finns det?
Man slår en eller två d20 för att träffa eller utföra andra handlingar som kräver tärningsslag.

Klasserna heter Deft, Strong och Wise, men de är nyskrivna och går inte att översätta med t.ex. tjuv, krigare och trollkarl. De är dessutom alltid kombinerade med olika typer av grupper. Det är rätt olika saker att spela en Wise Paladin och en Wise Thief, t.ex. Kolla in bilden längst ner på About-sidan på whitehackrpg.wordpress.com. Om du förstorar den kan du läsa exempelkaraktärerna på baksidan för att få ett hum om möjliga kombinationer.

Hälsar

Christian
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Utan tvekan det läckraste rollformuläret jag kan komma ihåg att jag någonsin sett!

Kommer spelet släppas som pdf? Pleeeaaase!
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Björn Wärmedal said:
Utan tvekan det läckraste rollformuläret jag kan komma ihåg att jag någonsin sett!

Kommer spelet släppas som pdf? Pleeeaaase!
Kul att du gillar omslaget/rollformuläret!

Emellertid hör jag till dem som menar att just det klammerhäftade häftet är det i särklass bästa sättet att presentera ett rollspel, alla kategorier. Jag skojar inte.

Men jag kan samtidigt avslöja att Whitehack är *skitsnyggt* och hanterbart på riktigt som pdf i min mobil (många pdf-spel är faktiskt inte hanterbara på riktigt). Senare kanske jag gör en pdf-version med bokmärken, men då kommer jag nog sälja den. Den som vill ha gratisspel får spela nåt annat. Jag står för att mitt spel är värt stålar. Det var skitsvårt att göra, och jag måste finansiera mitt beroende av grönt te :gremsmile:.

Hälsar

Christian
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
anth said:
Recca said:
Och vad är 0e roots?
Det är en fånig licensregel.
Man får göra rollspel med DnD-reglerna, men man får inte nämna DnD i reglerna.
Därför använder man fantasifulla omskrivningar som "den ursprungliga versionen av världens mest berömda rollspel" :gremsmile:
Det där var väl som gällde för den gamla d20-licensen. Men vad är det som gäller nu? Finns det någon OSR-licens? Och om man skulle vilja bortse från det i Sverige, finns det någon lagstiftning här som stoppar oss från att nämna vad spelet är kompatibelt med eller inspirerat av, så länge vi bor och är verksamma här?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,556
Location
Fallen Umber
Kul! Men för oss som inte är så insatta i OSR-rörelsen: vad är det som skiljer det här från övriga spel i genren? Vad av allt du räknar upp är det som är särskiljande, som ska få folk att känna "coolt, det där vill jag ha!"?
 
Top