Nekromanti Fikon i brännvin

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Såna där torkade fikon som man äter till jul blir ju lätt lite trista när förpackningen legat öppen och fikonen torkat lite väl mycket.

Ta då fikonen och lägg i en burk med tätslutande lock och slå på en skvätt sprit, bara en bottenskyla men vänd fikonen så att alla fikon får lite sprit på sig. Låt dem ligga i några dagar eller veckor tills spriten sugits upp. Vänd då på fikonen och slå på en ny skvätt sprit.

Fikonen suger upp spriten, mjuknar och så kan man skära dem i bitar och servera med glass eller vispad grädde.

Dewil, äter sina sista julfikon
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,510
Location
En mälarö
Skitbra tips! Jag har nämligen ett oöppnat paket som gått över tiden men som nog fortfarande är ätbara, fast som definitivt inte kommer att leva till nästa jul. Det låter dock lite tråkigt med bara vanligt brännvin. Hur tror du det skulle funka med annan sprit? Kanske konjak? Calvados? Päronbrandy? Strega?

/Anders
 

IYKK

Veteran
Joined
23 Jul 2004
Messages
29
Location
Lund
Fikon i konjak är ju klassiskt. Eller iallafall sådär klassiskt att dom säljer det på ica. Pröva det, vetja. Hur det smakar har jag ingen aning om :p.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Skitbra tips! Jag har nämligen ett oöppnat paket som gått över tiden men som nog fortfarande är ätbara, fast som definitivt inte kommer att leva till nästa jul. Det låter dock lite tråkigt med bara vanligt brännvin. Hur tror du det skulle funka med annan sprit? Kanske konjak? Calvados? Päronbrandy? Strega?
Trevligt att ens tips uppskattas!

Det är nog inget fel på dina fikon förutom att konsistensen kan ha närmat sig lädersulans. :gremtongue:

Jag slog på vad som fanns, i mitt fall estnisk okryddad vodka eftersom jag tycker att maltwhisky är lite för fint för att mjuka upp fikon med. Jag kan tänka mig att konjak (även fulkonjak) eller rom går lika bra, dvs. neutrala till fruktiga spritsorter. Kanske snäll whisky funkar. Kryddad sprit tror jag däremot inte blir någon höjdare.

Dewil
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Är det verkligen gott ??

Alltså, fikon är väll sådär i smaken.. Men tillsamamns med sprit ?
Är det verkligen gott ??

/ Johan K,s om är sådär kluven till spritfikon..
 
Top