Figurspelsfärg?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,529
Location
Rissne
Gillar man de gammel-gamla burkarna
Det där är såna som Privateers Formula P3 kör med och som även gamla Nitro (Cell Entertainment) använde. De är nog de sämsta jag vet. Den där lilla plastflärpen är helt omöjlig att använda. (För mig)

1615498874572.png

Den till vänster här är alltså vad jag vill ha. Den där Mishima-röda går fortfarande att använda, liksom. Man behöver knappt ens blanda ut den… =)

Tydligen gjord (eller märkt) av Heartbreaker, men fler ledtrådar än så har jag inte. Så jag har gett upp hoppet om att hitta någon form av moderna efterträdare…

(Till höger en Nitro-färg)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Hade jag velat ha skruvkork så hade jag gjort något liknande vad jag gjorde för dropper bottles:
leta upp burkar i rätt storlek (citadels standardfärger behöver runt 15ml och shades 30ml) och hälla över, ta en kant av etiketten, dra av, fäst på nya burken. Jag köpte mina på wish, ser att det finns "10Pcs Empty Portable Plastic Solid Powder Medicine Chemical Bottles Pill Tablet Holder Storage Container Case Box", 10 för 89 kr, 20ml och 30ml är val. Och kanske fixat lite stålkulor för att minska mängden skakning som behövs för en del färg.

Du behöver inte ens fixa whiskeyplunta-tratt som man behöver för dropperbottles. :)

Edit: Såna här då.


eller 6st 20ml plastburkar från ex panduro.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,076
Location
Göteborg
Vad gäller märken:

Jag har varit en stor användare av Vallejo, men håller gradvis på att konvertera till Reaper.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,361
Det där är såna som Privateers Formula P3 kör med och som även gamla Nitro (Cell Entertainment) använde. De är nog de sämsta jag vet. Den där lilla plastflärpen är helt omöjlig att använda. (För mig)

View attachment 5807

Den till vänster här är alltså vad jag vill ha. Den där Mishima-röda går fortfarande att använda, liksom. Man behöver knappt ens blanda ut den… =)

Tydligen gjord (eller märkt) av Heartbreaker, men fler ledtrådar än så har jag inte. Så jag har gett upp hoppet om att hitta någon form av moderna efterträdare…

(Till höger en Nitro-färg)
Vad är det du föredrar med skruvlock? Vill du kunna måla direkt ur burken?

Även på dropper-bottles skruvas ju locket fast och håller tätt. Har inte varit med om att de torkar ut.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,529
Location
Rissne
Vad är det du föredrar med skruvlock? Vill du kunna måla direkt ur burken?

Även på dropper-bottles skruvas ju locket fast och håller tätt. Har inte varit med om att de torkar ut.
Hittills har jag målat i princip direkt ur burken, eller använt pensel för att föra färg från burk till en bit kartong, där eventuell utspädning och blandning med andra färger skett inför själva målningen. Det har känts bekvämt. Jag skulle såklart kunna vänja mig vid droppers istället, det är ingen katastrof eller så. Mycket hellre droppers än sådana där värdelösa plopp-korkar. Och det är också droppers som är planen just nu. Det senaste jag kollat på och funderat på att köpa är Reaper Master Series, men vi får se.

Min förhoppning överlag är att kunna hitta ett sätt att måla där jag behöver plocka fram eller förbereda ett absolut minimum av grejer. Lite vatten, några färger (hellre blanda själv än ha tusen nyanser), några penslar och ett underlag av något slag känns ungefär lagom. Jag tror inte att jag kommer att fixa med någon våtpalett i första taget. Jag vill försöka sänka tröskeln – jag har nu inte målat på snart tio år, så det viktigaste för mig är att det överhuvudtaget blir av. Just nu är planen att försöka fixa en minimal "målningsstation" vid datorn, där jag snabbt och lätt kan plocka fram grejer och måla medan jag typ ser på youtube eller nåt.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,361
Jag har en liknande situation. Har allt modulärt i små lådor som jag tar fram efter behov. En med penslar, en med verktyg och lim, en med färger, en är våtpaletten, en med airbrushen, en med bitz och konverteringsgrejer, sen har jag de olika figurerna/projekten i separata äggkartonger/lådor. Har en underläggsskiva som är lätt att ta fram för att skydda köksbordet. Samt min förstoringsglaslampa, som ofta får bli framme men går att fälla ihop och lägga undan den med.

Det är för övrigt ett måste på min lista, speciellt efter att ha återupptagit hobbyn efter så många år. En förstoringsglaslampa med bra belysning är ovärderlig.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Jag har en hobbyzone-bricka med färger, plastmugg etc, men för att måla framför datorn så hade jag haft:
Penslar, mugg vatten, färger, hushållspappersrulle, figur i hållare och en vanlig torrpalett - GW har en i men det är bara glansigt tjockt papper i ett block.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Åh, just, ett tips, Citadel Colour om man vill få lite ledning för hur man får till färger, inklusive bilder:

PaintRack är också bra och har icke-GW- färger, men är inte fullt lika enkel och pedagogisk.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,529
Location
Rissne
Just de bitarna tror jag inte att jag kommer att behöva så mycket ledning till, men tack för tipsen ändå =)

Jag har överlag blivit ganska nöjd med mitt målande när jag väl kommit till skott, och har rätt mycket vana att blanda färg och så. Jag gav upp målandet under en period där jag behövde rensa rejält bland mina hobbies, men hoppas nu helt enkelt kunna komma igång lite blygsamt igen genom att ha extremt låg tröskel för att gå från andra aktiviteter till att sitta med pensel i hand och figur framför mig, och sedan också minsta möjliga tid från det till andra aktiviteter.

Fördelen t.ex. gunpla haft är ju att jag kunnat ha alla grejerna till det i en låda bredvid datorn – noll overhead, bara ta fram lådan och köra igång i princip. Det är lite den graden av enkel "task switching" jag tänkt försöka fixa nu.

Jag kommer nog helt enkelt köpa de färger jag behöver – och jag vill ju mest ha en av vardera "primärfärg" typ rött/gult/vitt/svart/etc och sen lite olika metaller; resten kan man ju blanda själv. Och så kanske… tre? Fyra? olika penslar på det. En sån där hållare såg najs ut, så kanske 1–2 såna också. Och så en lagom stor väska eller låda att ha det hela i, som kan ligga bredvid datorn.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Om du börjar med shades eller contrast, överväg skriva ut en paint pot holder


Har vält lite många shade-burkar nu. :|
 
Top