Figurspelsfärg?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Jo, inspirerad av en diskussion i Vrållådan häromdagen så har jag just inventerat mina färger. Jag brukade ju måla figurer, främst kanske Battletech och Warzone. Jag har nån idé om att en vacker dag ta upp den hobbyn igen.

Men då hjälper det ju om jag, när jag får för mig det, har färger tillgängliga. Att beställa färg etc ger ju viss startsträcka.

Så nu har jag suttit och sorterat ut alla färger som torkat ut, och gjort en lista på sånt jag behöver köpa in. (Intressant nog har jag fortfarande fem burkar fullt fungerande färg från Warzone. Alltså från gamla Target Games-iterationen av spelet, från innan sekelskiftet. Cartel Yellow, Bauhaus Blue, Graveton Tan, Temple Guard Yellow och Cyber Steel går inte av för hackor!)

Det jag annars har mest av i min samling är nog Nitro, alltså färger som gavs ut av Cell Entertainment. Ja, de flesta av dem funkar fortfarande.

Men, till saken: Jag skulle behöva komplettera med följande:
  • Svart
  • Vitt
  • Läder (den som ska ersättas heter bara Leather, och är en Nitro-färg)
  • Brons
  • Koppar (ersätter Technomancer Copper, som till slut blev för seg för att kunna användas)
  • Något slags gunmetal / järn / ringmail
Var köper ni era färger? Vilket märke är bäst?

Helst skulle jag vilja ha burkar med skruvlock, men jag inser att det nog inte finns. Även här var Warzone bäst =) Jag kan annars tänka mig det mesta, så länge konstruktionen på burkarna/flaskorna är vettig och inte torkar ihop i första taget.

Jag hörde att P3 var riktigt bra, men de verkar ju vara slut typ överallt?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Vanlig färg, alltså svart/vitt/brunt, går bra med vilket märke som helst. Jag har börjat föredra Reaper, men det är ingen som för dem i Sverige vad jag vet. Man kan beställa direkt från Reaper UK, men det är lite småmeckigt just nu p.g.a. Brexit. Så nästan lika bra: Vallejo. Flera svenska butiker för dem, såsom SFbok och Alphaspel.

För metalliska färger finns det bara ett alternativ för mig, och det är Vallejo. Andra kommer att ha sina favoriter, och vi kommer aldrig att nå konsensus, men för mig är det glasklart. Man måste bara vara litet försiktig eftersom Vallejo har så fånigt många olika produktlinjer. Så håll tungan rätt i mun nu.
För silvermetallic: Vallejo Model Air. Där finns också en bra koppar och en mörkbrun metallic som heter Rust.
För brons och guld: Vallejo Game Color.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Man måste bara vara litet försiktig eftersom Vallejo har så fånigt många olika produktlinjer. Så håll tungan rätt i mun nu.
För silvermetallic: Vallejo Model Air. Där finns också en bra koppar och en mörkbrun metallic som heter Rust.
För brons och guld: Vallejo Game Color.
Tack för specifika, konkreta tips!

Hur är Vallejos gunmetal-varianter? De har ju några olika som heter gunmetal, men… Vilken är bra? =)

Varje burk kostar ju inte mer än att jag är villig att testa. Der gör inte supermycket om det inte blir 100% rätt.
Jag tycker generellt att bilderna som färgerna säljs med säger så lite om hur de faktiskt ser ut; framför allt just metallfärger. Ofta säljs de ju med en bild som gör att de ser ut som bara helt vanliga färger… Liksom, jag vill ju ha riktiga metallflagor, såna man kan drybrusha med för att bygga upp lager som faktiskt ser ut som riktig metall.


Sidenote:
Om jag skulle sälja modellfärg så skulle jag utgå från hur material presenteras i 3D-materialvärlden: Man tar ett standardobjekt, typ ett klot eller kanske något med lite mer bumps and creases, och så målar man det objektet i varje färg, riggar upp belysning på ett 100% konsekvent sätt, och så tar man kort. På det viset kan kunderna se exakt vad det faktiskt är för färg man köper…
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Jag använder mest Army Painter och Vallejo eftersom de är prisvärda, lätta att få tag på och kommer i dropper bottles (vilket enligt mig är vida överlägset skruvlock eller GW-burkar, speciellt om man använder wet palette). Håller med om att Vallejo är att föredra för metalliska färger även om just gun metal nog är den mest förtlåtande varianten (den behöver inte ha samma lyster enligt mig).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
När jag tittar på mina är det Vallejo Model Color eller Vallejo Game Color. Generellt är de bra, kommer i sådana där så flaskor. I allmänhet är det väl nyanser som gult och vitt som det brukar vara lite problem med att få till bra, å andra sidan har jag inte stött på några märken som egentligen fixar det.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
När jag tittar på mina är det Vallejo Model Color eller Vallejo Game Color. Generellt är de bra, kommer i sådana där så flaskor. I allmänhet är det väl nyanser som gult och vitt som det brukar vara lite problem med att få till bra, å andra sidan har jag inte stött på några märken som egentligen fixar det.
Lite OT, men:
Hemligheten till att måla gult är att grunda med en gulbrun färg och jobba sig upp därifrån.
På liknande sätt, för en bra vit måste du börja med en ljus nyans av en annan färg.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Lite OT, men:
Hemligheten till att måla gult är att grunda med en gulbrun färg och jobba sig upp därifrån.
På liknande sätt, för en bra vit måste du börja med en ljus nyans av en annan färg.
Absolut, mest jag som är slö 😀.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Lite OT, men:
Hemligheten till att måla gult är att grunda med en gulbrun färg och jobba sig upp därifrån.
På liknande sätt, för en bra vit måste du börja med en ljus nyans av en annan färg.
Vill du ha fint gult vill du grunda med rosa, dock. (Edit: Och några av de bästa contrastfärgerna är just gula, se nedan)



Om du funderar på contrast-färger (se dem som en vidarutveckling av inks/shades) så är den här hjälpsam:

Personligen använder jag citadel som har riktigt bra färger, men deras lock är inte lysande. Vallejo har många bra färger och använder dropper bottles, vilket minskar kladdet och slöseriet men då vill man gärna ha en palett (våtpalett är rätt gött för många färger, dock ej metall). Citadel/GW har fördelen att de är lätta att få tag på.

Det jag skulle överväga citadel för vore: shades, airbrush- och contrastfärger. Jag misstänker att du inte är intresserad av airbrush. :)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Bara lite gnäll:

Jag har kollat runt lite och är inte speciellt gladare för det. Jag tror att det som frustrerar mig mest just nu är att det verkar finnas två alternativ:
  • Dropp-flaskor
  • Burkar med fullständigt felkonstruerade, värdelösa lock som är svåra att öppna och garanterat kommer torka igen.
Bland de som brukar hamna i topplistan så har GW värdelösa korkar (numera, de där svarta locken var rätt najs), Vallejo och Reaper har droppflaskor, och Privateers Formula P3 verkar ha samma sorts lock som gamla Nitro, dvs såna som jag av erfarenhet vet är helt hopplösa.

Nu känner jag mig som en gammal gubbe, men vet ni vad som funkar bra om man vill ha burkar där färgen inte torkar ut? Skruvkork. Skruvkork var också vad Äventyrsspel hade på färgerna till Warzone-figurspelet.

Mina burkar med Warzone-färger är över 20 år gamla vid det här laget. Flera av dem håller fortfarande utmärkt utan problem alls. Om det gick att hitta gamla Warzone-färger skulle jag köpa dem direkt.

Men nu antar jag att jag får falla till föga och köra droppflaskor…
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Droppflaskor är överlägsna, åtminstone om man tunnar ut färgen och använder våtpalett, vilket jag rekommenderar.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Bara lite gnäll:

Jag har kollat runt lite och är inte speciellt gladare för det. Jag tror att det som frustrerar mig mest just nu är att det verkar finnas två alternativ:
  • Dropp-flaskor
  • Burkar med fullständigt felkonstruerade, värdelösa lock som är svåra att öppna och garanterat kommer torka igen.
Bland de som brukar hamna i topplistan så har GW värdelösa korkar (numera, de där svarta locken var rätt najs), Vallejo och Reaper har droppflaskor, och Privateers Formula P3 verkar ha samma sorts lock som gamla Nitro, dvs såna som jag av erfarenhet vet är helt hopplösa.

Nu känner jag mig som en gammal gubbe, men vet ni vad som funkar bra om man vill ha burkar där färgen inte torkar ut? Skruvkork. Skruvkork var också vad Äventyrsspel hade på färgerna till Warzone-figurspelet.

Mina burkar med Warzone-färger är över 20 år gamla vid det här laget. Flera av dem håller fortfarande utmärkt utan problem alls. Om det gick att hitta gamla Warzone-färger skulle jag köpa dem direkt.

Men nu antar jag att jag får falla till föga och köra droppflaskor…
Jag har köpt billiga droppflaskor och hällt över en del färg till dem, plus ibland haft i kula. För (våt)palett så är det supernice, men för washes är det inte så bra (metallfärg gillar inte våtpalett heller)

 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,321
Location
Helsingborg
Kan någon berätta för mig vad en våtpalett är?
Du har en grund låda med vatten i. Sen har du semi-permeabelt papper i den och sen har du dina klickar av färg ovanpå pappret. Med den setupen så absorberar färgerna långsamt vatten genom pappret och in i färgen vilket betyder att färgerna inte torkar ut så snabbt medans du håller på och målar.

Superanvändbart för alla akrylbaserade färger.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Du har en grund låda med vatten i. Sen har du semi-permeabelt papper i den och sen har du dina klickar av färg ovanpå pappret. Med den setupen så absorberar färgerna långsamt vatten genom pappret och in i färgen vilket betyder att färgerna inte torkar ut så snabbt medans du håller på och målar.

Superanvändbart för alla akrylbaserade färger.

Tackar!

En snabb googling berättade för mig att SF-bokhandeln saluför en.

Den som bara hade tid och ork att måla ...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Våtpalett är, som annat, en import från konstnärer, som haft dem i evighet. Man behöver inte en, men det är rätt trevligt att få bra konsistens på färgen utan att behöva ta vatten i penseln. :)

 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,167
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Helst skulle jag vilja ha burkar med skruvlock, men jag inser att det nog inte finns. Även här var Warzone bäst =) Jag kan annars tänka mig det mesta, så länge konstruktionen på burkarna/flaskorna är vettig och inte torkar ihop i första taget.
Tamiyas färger är i burkar med skruvlock. De är dock inte så populära bland nördar, så de finns primärt i butiker som säljer icke-spelrelaterade modeller, alltså militaria, märklintåg och så, typ Hobbycraft.

Men Vallejos plastflaskor med skruvkort torkar typ aldrig någonsin ut, och är generellt mycket bättre än Games Workshops färger. Undantaget är att GW har vissa speshula-magic-grejer som är typ elefantastiska, tex deras contrast paints som magiskt gör allt man gör awesome.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Tamiyas färger är i burkar med skruvlock. De är dock inte så populära bland nördar, så de finns primärt i butiker som säljer icke-spelrelaterade modeller, alltså militaria, märklintåg och så, typ Hobbycraft.
Mjo, jag kollade in dem. Läste tyvärr att de har för stora pigment vilket gör dem olämpliga för just modeller. Tydligen. Vilket är synd, för annars älskade jag burkdesignen.

Kanske får jag helt enkelt köpa små burkar med skruvlock att hälla över färgen i =)

Eller ja, egentligen är nog min nuvarande plan att testa Reapers "Master Series". Hittade några triader där på Alphaspel som verkar passa mina behov. I värsta fall får jag väl köpa nya färger sen tänker jag, om de här visar sig vara dåliga.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Gillar man de gammel-gamla burkarna så finns förstås coat d'arms


De har en uppsättning färger som efterliknar GWs tidiga pigment. Jag är inte såld på dem själv, men kan vara intressanta för en del.

Testas här:
 
Top