Figurmålning - komma igång

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Tjenare!

Jag har köpt The Legend of Drizzt-brädspelet och jag vet hur mycket roligare det blir att spela om man har målat figurerna.

Har tidigare målat ett Blood Bowl-lag och Roborally-robotarna.

Har suttit och kollat på typ fyra timmar videor om målning, så jag kan saker som priming, coating, washing och brushing.

Det är runt 30 figurer. Tänkte inte ge dem längre än en timmes tid per styck.

Minsta basen är 20 mm.


Min fråga till er figurmålare:
Viktig fråga: Vad för komponenter kan jag inte vara utan?

Exempelvis färgsorter, specialpenslar, förstoringsglas, kludd eller annat. Anta här att jag inte kan någonting alls.

Jag hade tänkt att bara köpa färger allt eftersom jag ska måla gubbarna, där jag kommer ta fram ett färgschema per figur, som inte kräver så mycket arbete, och måla utifrån det. Jag kommer att köpa grundfärger som vit, svart, röd, gul och cyan. Sedan kommer jag försöka blanda till de färger jag vill ha, utifrån dessa grundfärger. Utöver detta kommer jag köpa metallfärger som brons, silver och guld. Wash tänkte jag också blanda till själv.

Jag kommer att behöva måla tänder och jag ska försöka måla vettiga ögon.

[edit] Jag kommer att måla rätt matta och mörka färger och poppar en eller två saker med en gräll färg på figuren. Känner att det är D&D-estitiken.

Kommer använda en svart primer. Kanske köper en vit för spökena.

Jag vill göra något kul med baserna, men inte använda flock. Detta kommer jag inte inkludera i timmen jag lägger på att måla.

Var brukar ni införskaffa komponenterna?

Inte så viktig: ser ni några uppenbara svårigheter som kan uppstå med figurerna?


Vingarna på den röda demonen är väldigt skymmande. Får se vad jag ska göra där.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Köp en startlåda från exempelvis Army Painter eller Reaper som innehåller både färger och penslar. Det är inte så jäkla noga med märken, kvalitet på penslar etc. när du är ny. Vad du själv föredrar att jobba med kommer du att upptäcka med tiden.

Förstoringsglas behöver du bara om du är gammal som jag. I så fall kan det fungera bra med vanliga läsglasögon. Om inte det räcker skulle jag rekommendera sådana förstoringsglas som man sätter på sig, typ som glasögon. Jag har testat att ha en sådan där bordslampa/förstoringsglas kombo, och det var skitjobbigt eftersom jag måste hålla modellen så långt bort från mig och bara kan se en liten del av den i taget.

Se till att ha ordentligt med ljus där du arbetar.

Det snabba sättet att få textur på baser är den här produkten:
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
När jag målar fantasyfigurer så klarar jag mig bra med basfärger. En röd, en gul, en svart etc. Vallejo är bra.

Några bra penslar.

En brun wash, en röd wash/skin wash och en svart wash. Föredrar washes från games workshop.

Bra metallFärger. Vallejo och games workshop duger.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Om man vill ha något mer än jord på baserna, men inte vill använda lös flock, kan man köpa s.k. "tufts". Det är små tuvor av gräs som är lätta att limma på och som inte sprider en massa bös runt din arbetsplats. Army Painter är min go-to för sådana.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Washes är till för att ge skuggor, och därmed mer 3d-illusion, till modellen.

Snabbaste målningstekniken som finns:
1. Måla varje del av figuren med sin grundfärg.
2. Blanda en ljusare nyans av varje färg och applicera den på ställena som fångar mest ljus. (s.k. highlighting)
3. Pensla på AP Strong Tone eller GW Agrax Earthshade över alltihop. Om det bildas för stora pölar av wash, sug upp dem med en ren pensel.
4. Spraya med en mattlack.
5. Profit!
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
[edit] Jag kommer att måla rätt matta och mörka färger och poppar en eller två saker med en gräll färg på figuren. Känner att det är D&D-estitiken.
Exempel:







En bieffekt av detta är att dölja att miniatyrerna inte är direkt har detaljrika gjutningar. Jag kommer ibland att leka lite med hur ljuset kastas på figuren från ljuskällor som figuren kommer att ha.
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
410
Köp dina penslar på Inex eller liknande, typ 24kr för en syntetpensel, när den är förbrukad kan du alltid dry brusha med den.

Ett annat tips är att måla alla delar i en färg och sen dippa med en quickshade, t.ex. strong tone från army painter. Säljs i Sverige och lätt att få tag på. Finns flera guider att djupdyka i här samt förslag på färger. Gjorde det men min nurgle-armé, vid intresse kan jag kasta några bilder till dig i Vrålan.

 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Washes är till för att ge skuggor, och därmed mer 3d-illusion, till modellen.

Snabbaste målningstekniken som finns:
1. Måla varje del av figuren med sin grundfärg.
2. Blanda en ljusare nyans av varje färg och applicera den på ställena som fångar mest ljus. (s.k. highlighting)
3. Pensla på AP Strong Tone eller GW Agrax Earthshade över alltihop. Om det bildas för stora pölar av wash, sug upp dem med en ren pensel.
4. Spraya med en mattlack.
5. Profit!
Alternativ:
1. Spreja med Wraithbone/Grey seer/ annan ljus
2. Pensla med Contrast-färger
3. Spreja med mattlack

Contrast är typ base+wash i ett men resultatet är inte allas kopp te. :)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
En bieffekt av detta är att dölja att miniatyrerna inte är direkt har detaljrika gjutningar. Jag kommer ibland att leka lite med hur ljuset kastas på figuren från ljuskällor som figuren kommer att ha.
Möjligen är vissa av de här effekterna något du kan få till hyfsat lätt med airbrush och/eller zenithal highlighting plus glazing.


Edit: dock är airbrush lite involverat och extra kostnad som jag tror du vill undvika. :)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Lite annat:
Syntetpenslar: Bra för basmålning och täcka stora ytor. Billiga, slit och släng.
Penseltvål: använd efter du tvättat pensel för att fintvätta, finns i princip bara ett märke, räcker för evigt.
Övriga Penslar: för detaljer osv. Army painter är bra. GWs drybrushes är bra för det ändamålet. Billiga sminkborstar kan användas till en variant som liknar drybrushing men inte är det riktigt.
Ljus: Solljus är bäst, men IKEAs Tertial plus en solljuslampa är vad jag använder när solen inte finns.
Vattenmugg: Kan använda vad som helst. Jag använder GWs mugg, som både har ställen man kan skrapa av färg, fixa spets och hållare för pensel.
Palett: För kontroll över färgen. Papper går bra, våtpalett tillför fukt och hjälper om man blandar färg.
Washhållare: något som ser till att du inte kan råka välta washburkar och andra höga färgburkar av misstag.

En variant är att måla basfärg > drybrush > wash > (edge highlight)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,308
Location
Enköping
Har suttit och kollat på typ fyra timmar videor om målning, så jag kan saker som priming, coating, washing och brushing.

Det är runt 30 figurer. Tänkte inte ge dem längre än en timmes tid per styck.

Minsta basen är 20 mm.




Min fråga till er figurmålare:
Viktig fråga: Vad för komponenter kan jag inte vara utan?
Vad du måste ha: Penslar, färg och något att ha vatten i.

Penslar: Då du tänker dig en väldigt enkel process, men vill måla ordentliga ögon så skulle jag rekommendera åtminstone två penslar. En större (kan kallas medium, om du tittar på dem skulle jag säga att kroppen på stråna där de är som bredast ska vara runt 2,5mm och längden mellan 6mm och 1 cm. De ska ha en spets. Syntet är billigare, men sämre i längden. Mårdhår är vad de flesta vill ha om man vill ha djurbaserade borstar. Hur länge de håller har också med hur man tar hand om dem.) och en mindre (1mm bred, 4-7 mm lång. Annars som föregående.).

Om du har andra penslar hemma från akvarell och oljemålarset och liknande så kan du oftast använda dem för grundmålning (priming), drybrush och lack (coating) samt applicering av marktextur.

Vatten: När du målar rekommenderar jag två vattenbyttor, muggar, glas, vad som. En för att rengöra penslar från färg och en med rent vatten. Om du absolut vill kan man köpa muggar från Games Workshop som har små penselspetsutskärningar i kanten.

Färger: Det går att blanda grundfärger till nästan vad som helst, men det går snabbare och är mer konsekvent att ha fler färger. Ditt val av färger är bra, men jag skulle byta cyan mot mellanblå. Man kan köpa primerfärg, eller använda vanlig färg, pensla eller spraya.

Vad som är trevligt att ha: Toa/hushållspapper, förstoringsglasögon (ifall du inte ser bra på nära håll), våt palett, vass skalpell eller liknande och mer färger, mer penslar, figurhållare.

Penslar igen: Om du inte har andra skrotpenslar så rekommenderar jag en drybrushpensel, en pensel med mjukt hår och rak kant istället för spets. Nån som är runt typ 8x8mm bredd och längd.

Färger: Extra färger är tidsparande och gör det lätt att få rätt nyans när det är viktigt. Kolla dina gubbar om det är nån färg du kommer behöva mycket av och inte vill blanda till varje gång. Exakt vilka kan jag inte avgöra åt dig. Men om nån bad mig göra ett grundset för att måla fantasyfigurer skulle jag lägga till en läderbrun färg och en gräsgrön.

Torkpapper: Pappret används för att torka upp spillda färger och vatten, torka av penslar efter de rengjorts under målning, och torka av färg när man drybrushar.

Förstoringsglasögon: Finns enkla bågar med linser för olika förstoring för under hundralappen, om man som jag tappat en bit av närseendet. Jag målar numer allt med dem.

Våt palett: Våt palett är i princip en väldigt grund låda eller lock med ett wettexliknande material som suger åt sig vatten och ett genomsläppligt papper likt bakpapper ovanpå. Med det kan man ha en mixad färg våt längre. Man kan göra dem själv eller köpa färdiga. Skulle vanligtvis kalla det överkurs, men eftersom du tänker att du ska blanda dina färger själv skulle jag rekommendera det.

Skalpell: Ett smalt spetsigt blad. Används för att kapa figurer från ramar och skrapa bort gjutskägg.

Figurhållare: Köp, eller ta nåt litet och behändigt som du kan använda exempelvis häftmassa för att sätta fast figuren vid. Du kan manipulera figuren bättre och riskerar inte att skrapa bort färg.

Jag köper från Alphaspel mestadels.


Kort om hela målningsprocessen:

Gå genom figurerna och kolla om de har gjutskägg (linjer eller rester där två sidor från gjutformen möts. De dyker annars upp lätt vid washes eller drybrushing) och skrapa bort det med en skalpell. (Finns även specifika skrapare att köpa.

Tvätta figurerna i tvål och ljummet vatten. (Brukar vanligtvis inte behövas, men det är en säkerhetsgrej då vissa bolag använder nåt ämne för att figurerna inte ska fastna i formerna.) Se för övrigt till att du själv är rentvättad när du målar och tar i figurerna.

Ha på marktextur. (En del gör detta efter att figuren är klar. Om du tänker dig grässtrån eller små buskar vänta med dem till sist då du inte vill ha saker som är ivägen under målningen.)

Grundmåla/prima så många som möjligt på en gång. Låt dem torka enligt tillverkarens riktlinje.

Kör din process.

Min: Mörkaste grundfärgen först och arbetar sedan upp i lager med ljusare partier. Jag använder vanligtvis inte washes. Från större partier till mindre. Tyger och hud vanligt process med toner och allt ljusare färger. För hår, metall, päls använder jag istället drybrushing. Drybrushing görs först då den är svårare att vara precis med.

Lackar med klarlack och när den torkat matt lack över de sektioner som inte ska vara glansiga.


PS: Om du gillar sällskap när du målar, om ändå online så har vi diskuterat att ha en liten målarjunta medelst webcam i Discordservern. Jag och zonk är på, och fler är välkomna. Inget tvång att vara med utan bara om man vill snacka lite och titta på varandras målande då och då. Inget bestämt om tider och sånt än.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,397
Location
Maastricht
Jag tycker det här är mer än nog när man inte målat mer än du gjort, och figurerna kommer ändå se bra ut. Du kan tom förenkla det ännu mer genom att enbart köra 3 eller kanske 4 base coat färger och sedan använda en generell wash beroende på hur du vill att figurerna skall skuggas.
Men detta är en bra tutorial i mitt tycke som vill måla enkelt, men som ändå vill ha ett slutresultat som ser bra ut.

 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Figurhållare: Köp, eller ta nåt litet och behändigt som du kan använda exempelvis häftmassa för att sätta fast figuren vid. Du kan manipulera figuren bättre och riskerar inte att skrapa bort färg.
Jag har sparat vinkorkar och tänker köpa kludd eller annan sorts fästmassa.

Tvätta figurerna i tvål och ljummet vatten. (Brukar vanligtvis inte behövas, men det är en säkerhetsgrej då vissa bolag använder nåt ämne för att figurerna inte ska fastna i formerna.) Se för övrigt till att du själv är rentvättad när du målar och tar i figurerna.
Superbra råd. Det här hade jag definitivt inte tänkt på. Spelet är begagnat, så folk har tagit på figurerna innan.

Förstoringsglasögon: Finns enkla bågar med linser för olika förstoring för under hundralappen, om man som jag tappat en bit av närseendet. Jag målar numer allt med dem.
Funderar på att det kan hjälpa för ögonen. Tycker dessutom mina egna ögon blir trötta när jag målar.

Lack har jag aldrig använt på figurer. Är det något speciellt man ska tänka på där eller räcker det med att kolla på någon videon online?

Superbra råd, inte bara från dig, utan från hela bunten.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
En variant är att måla basfärg > drybrush > wash > (edge highlight)
Det var detta tillvägagångssätt jag hade tänkt mig, fast med drybrush och wash i omvänd ordning, där jag brushar som en sorts highlight.

Ska köra med din variant istället.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Lack har jag aldrig använt på figurer. Är det något speciellt man ska tänka på där eller räcker det med att kolla på någon videon online?
Lack är nödvändigt om du skall spela med figurerna, eftersom hanterande med fingrar kommer att nöta bort färg.

Det finns massor av videos om detta. Den engelska termen är "varnish".
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Det var detta tillvägagångssätt jag hade tänkt mig, fast med drybrush och wash i omvänd ordning, där jag brushar som en sorts highlight.

Ska köra med din variant istället.
Det är ungefär vad jag föreslog, fast jag specificerade inte tekniken för highlights. Visst, drybrush är snabbt och enkelt. Tycker inte det är rätt lösning för varje situation, men för en nybörjare, sure, go for it.

Men i grunden säger Max och jag samma sak, vilket är att inte följa rådet som man fick i många år (och säkert fortfarande ges av en del folk), som var:
basecoat > wash > highlight

Fördelen med en wash som det sista steget är att det liksom binder ihop nyanserna under och får det att se ut som det hänger ihop. Om man vill kan man lägga till en sista edge highlight efter det, visst, om man vill att någon viss detalj skall poppa mer. Men jag har med erfarenhet lärt mig att bedöma hur mycket en wash kommer att tona ned färgen, så jag gör bara mina highlights lite mer extrema än de skall vara i slutresultatet.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Har kollat igenom alla länkade videor och några till från samma kanaler.

Inköpslista:
  • 3-4 Penslar (jag vet vad jag vill ha när jag ser det) och 2 sminkborstar.
  • Vit och svart primer-spray.
  • Glaze Medium, i värsta fall en Thinner Medium. Jag tänker testa använda dessa istället för wash.
  • Vit, svart, något ljusare röd, gul, ljusblå (funkar bättre mot färgschemat jag har i huvudet), brons, silver (jag skippar guld).
  • Earth Texture
  • Mattlack-spray
  • Penseltvål
  • Glasögon (om de inte kostar för mycket)
  • Fästmassa
  • Skalpell med smalt och spetsigt blad + superlim (ska ta bort vingarna på demonen när jag målar dem)
  • Wettex-disktrasor + papper
Tillvägagångssätt, målning.
  • Primea med svart och toppa med vitt från ovan.
  • Gå in och måla/brusha highlights med vitt samt på den enskilt utvalda saken som ska stå ut på figuren.
  • Sätta glazad svart på utvalda ställen.
  • Måla lite med glazade färger för att få en blek känsla.
  • Jag föredrar att blanda in svart i ljusa färger än tvärtom. Jag kommer att ha olika hudton på varje enskild figur. Ogillar när alla figurer ur samma kategori (goblins) har samma färger.
  • Måla mer med glazade färger på utvalda områden .
  • Eventuellt göra edge highlight på utvalda områden.
  • Göra basen, antagligen hämta småsten från trädgården och limma på. Spelet utspelar sig en i dungeon med stengolv.
På de transparenta figurerna kommer jag behöva täcka över vissa områden som jag vill fortsätta ska vara transparenta - för vattenmonstren vill jag exempelvis nästintill bara måla basen. Vet inte hur jag ska gå tillväga. Kanske bara svepa in dem i papper eller eltejp.

Jag kommer inte räkna in varken undercoat-arbetet eller basen i timmen för figuren. De större modellerna och hjältarna kommer jag kanske lägga lite mer tid på för att lägga in fler detaljer.

Om jag blir nöjd med resultatet kanske jag gör en tråd om processen, men jag är extremt självkritisk. :)
 
Top