Nekromanti Figurer ?

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Hej !

I min grupp har spelat en bit på vår kampanj och har nu upptäckt att vi vill ha lite bättre figurer som stämmer bättre överens med EON-världen. Just nu spelar vi med en salig blandning av gamla Mithrilfigurer och WH/Fantasy. Har funderat en del på Lotr då de ser ganska realistiska och generiska. Finns den nån som har bra tips på vad man skall införskaffa ??
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
www.gamemaniacs.se

Dom har figurer ifrån en hel drös med företag. Så kolla runt där... Finns allt ifrån hjältefigurer till en uppsjö med fantasy-monster... Kolla under black tree design på sidan, de har massor av saker... :gremlaugh: Lycka till...
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Aldrig använt figurer... Även fast både jag och mina vänner har en hel hög Warhammer figurer. Man kanske skulle kanske prova.

Är de användbara till annat än strid egentligen? Strid är det enda jag kan komma på som de är bra att ha för att förenkla hur det ser ut.
 

Branmer

Veteran
Joined
8 Mar 2005
Messages
40
Location
GBG
Figurer är bra när man vill ha mera exakthet? i exempelvis små utrymmen som labyrinter och inomhus strider, man undviker missförstånd var alla står och var det finns plats etc... Vi kör med en gammal GeoHex matta med hexagoner där man kan rita med en tuschpenna på...Man får dessutom mer känsla när man flyttar sin figur på spelplan.
 

Zolod

Veteran
Joined
6 Feb 2004
Messages
124
Location
Jämtland
Låter mest besvärligt tycker jag. Oftast är en sådan exakthet onödig, och om det vid något tillfälle skulle behövas så är det bara för SL att rita en snabb skiss på ett papper.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Figurer ? (OT)

Jag hävdar att figurer kan användas för att få överblick men inte mer, då de i ett spel som Eon, där realismen är tänkt att stå över "speligheten", oftast är dåliga på att simulera den konstanta rörelsen under strid, och om man försöker simulera den förmodligen blir väldigt jobbiga att hantera.

Jag återkommer om vi testar att använda figuerer i D&D, som vi just har börjat spela, då det här är andrahandsinformation och egna teorier.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Figurer ? (OT)

Båda Ja och Nej. Figurer till EON fyller inte alls samma funktion som i t:ex D&D då systemen vill uppnå skilda saker. Dock kan vissa besvärjelser (Främst besvärjelser som täcker områden) och iniativ slag förenklas vid större strider när man har tillgång till figurer. Vissa tycker dock att figurer drar ner på det narrativa, en smaksak helt enkelt.Till skillnad från t:ex swashbuckling system som hämmas av figurer ställer sig EON's system väldigt neutrallt ifrån figurer eller inte.

//Flurtis som säger att det är en smaksak då EON's system varken hämnas eller gynnas av figurer
 

Weilyn

Veteran
Joined
28 Aug 2005
Messages
128
Location
Öland
Använd LEGO!

Det gjorde jag och mina spelare. De flesta av oss har säkert någon gammal påse med gubbar,och det vore ju synd att inte använda dem.

det kan visserligen se lite barnsligt ut, men valmöjligheten som LEGO har gör att figurerna kan bli väldigt lika dina spelares rollpersoner.
 
Top