Nekromanti Figurer

Winroth_UBBT

Veteran
Joined
22 Apr 2001
Messages
46
Location
Uppsala
Frågor från om tips från en som just skall börja spela Eon och vill använda figurer.

Är det någon som använder figurer?
Använder ni i så fall rutnät?
Storlek på rutor?

Hur ser ni på avstånden i Fri, Öppning och Involverad?
Hur ser ni på räckvidden på långa vapen typ spjut och pik?
 

Winroth_UBBT

Veteran
Joined
22 Apr 2001
Messages
46
Location
Uppsala
Jag har hållit på och spelat rollspel i ungefär 20år och min erfarenhet är att figurer är GULD när det gäller att göra en strid överskådlig för spelare och spelledare. Det hjälper också väldigt mycket för att undvika missförstånd mellan spelare och spelledare vilket annars lätt händer.

Jag tycker att Eons regelbok är genomgående bra, men man har helt missat denna bit vilket är dåligt. Figurer är ett mycket bra stöd för en rollspelsgrupp.
 

Winroth_UBBT

Veteran
Joined
22 Apr 2001
Messages
46
Location
Uppsala
Räckvidder på vapen

Hur hanterar ni längden på vapen?
Ger ni spelare med spjut möjlighet att attackera på längre avstånd eller räcker det för er att vapnens SI i någon mening hanterar detta?
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,217
Location
Göteborg
Re: Räckvidder på vapen

Det ska väl inte behövas, reglerna om SI täcker ju den problematiken rätt bra. Det behöver inte synas på brädet.
 

Winroth_UBBT

Veteran
Joined
22 Apr 2001
Messages
46
Location
Uppsala
Re: Räckvidder på vapen

Tja, det finns förståss en väldig massa situationer där längden har en storbetydelse. Men de går nog lika bra att hanter dessa situation för situation. I normalfallet har du nog rätt i att det torde det räckan med SI.
 

Johan/Torak

Veteran
Joined
9 Apr 2003
Messages
72
Location
Cthol Mishrak(U-Väsby)
I våran spelgrupp använder vi tennsoldater.De är ifrån företaget prince august, om du undrar. Fantasy-serien, närmare bestämt. Vi använder alla möjliga. Ibland använder vi rutnät, men inte ofta. Vi använder ca. 3x3cm rutor då.
Hellre används kartor som man går på.
 
Top