Nekromanti Figurer i rollspel

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Jag har aldrig lirat något rollspel med "figurer" och det enda rollspel som jag vet använder sig av figurer är Dnd 4e men kanske finns det fler?

Det jag undrar över skulle kunna sammanfattas i följande frågor:

Vad erbjuder figurer i rollspel?
Vilka rollspel använder sig av figurer?
Skulle det funka att använda sig av figurer i svenska fantasyrollspel (Saga, EON, Trudvang osv)?
Hur skulle det funka med figurer till utländska rollspel som inte inkluderar figurer i sitt koncept? (Runequest 2, Warhammer fantasy 3e, Burning Wheel osv)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
jag brukar inte använda figurer i Saga, men använda faktiskt figurer i CoC till och från på 80-talet. För att förtydliga krångliga taktiska situationer.

Fast egentligen kunde man ju lika gärna ritat upp det på ett papper.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Persson said:
Jag har aldrig lirat något rollspel med "figurer" och det enda rollspel som jag vet använder sig av figurer är Dnd 4e men kanske finns det fler?

Det jag undrar över skulle kunna sammanfattas i följande frågor:

Vad erbjuder figurer i rollspel?
Vilka rollspel använder sig av figurer?
Skulle det funka att använda sig av figurer i svenska fantasyrollspel (Saga, EON, Trudvang osv)?
Hur skulle det funka med figurer till utländska rollspel som inte inkluderar figurer i sitt koncept? (Runequest 2, Warhammer fantasy 3e, Burning Wheel osv)
1. Tydlighet, vilket är viktigt om det är ett spel där taktiska val spelar en stor roll. Vidare är figurerna ett estetiskt tillval, som kan förhöja känslan i spelet. Om man dessutom gillar att måla så är figurerna ett sätt att förlänga spelet utanför själva spelsessionerna. Man kan sitta och klura och pyssla med sin rollperson när man målar figuren.

2. Som jag kan komma på på rak arm; D&D3 och 4, Wizards Star Wars-rollspel, Warhammer 2 och äldre versioner av Drakar och Demoner (kanske även Mutant, jag kommer inte ihåg).

3. Utmärkt, det är ett hjälpmedel för visualisering oavsett om man spelar ett taktiskt rollspel eller inte. De flesta rollspel inbegriper någon form av strider eller i varje fall actionscener där det kan vara en fördel om man som spelare (och spelledare) kan få en tydlig bild av vad som händer.

4. Se svar på fråga 3.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Vitulv said:
Persson said:
Jag har aldrig lirat något rollspel med "figurer" och det enda rollspel som jag vet använder sig av figurer är Dnd 4e men kanske finns det fler?

Det jag undrar över skulle kunna sammanfattas i följande frågor:

Vad erbjuder figurer i rollspel?
Vilka rollspel använder sig av figurer?
Skulle det funka att använda sig av figurer i svenska fantasyrollspel (Saga, EON, Trudvang osv)?
Hur skulle det funka med figurer till utländska rollspel som inte inkluderar figurer i sitt koncept? (Runequest 2, Warhammer fantasy 3e, Burning Wheel osv)
1. Tydlighet, vilket är viktigt om det är ett spel där taktiska val spelar en stor roll. Vidare är figurerna ett estetiskt tillval, som kan förhöja känslan i spelet. Om man dessutom gillar att måla så är figurerna ett sätt att förlänga spelet utanför själva spelsessionerna. Man kan sitta och klura och pyssla med sin rollperson när man målar figuren.

2. Som jag kan komma på på rak arm; D&D3 och 4, Wizards Star Wars-rollspel, Warhammer 2 och äldre versioner av Drakar och Demoner (kanske även Mutant, jag kommer inte ihåg).

3. Utmärkt, det är ett hjälpmedel för visualisering oavsett om man spelar ett taktiskt rollspel eller inte. De flesta rollspel inbegriper någon form av strider eller i varje fall actionscener där det kan vara en fördel om man som spelare (och spelledare) kan få en tydlig bild av vad som händer.

4. Se svar på fråga 3.

Hur ser det ut på figursidan då? Är det bara DnD minis som finns att köpa och typ warhammer? Mitt intryck av dnd minisarna är att man inte vet vad man får i förpackningen (en random gubbe) men jag kan ha fel.

Det känns som att man måste ladda upp en jävla massa figurer för att ha en bra visualisering. En för varje RP (naturligtvis) men sen behöver man en massa gubbz till diverse fiender (drakar,orcher,rövare och allt annat skit man möter mellan A och B). Jag antar att det uppmuntrar till köphets :gremtongue:.

Jag vet ju att du gillar Drakar och Demoner Trudvang Vitulv, har du använt figurer där?
 

Nibbl3

Veteran
Joined
9 Jan 2010
Messages
27
Location
Stockholm
Persson said:
Det känns som att man måste ladda upp en jävla massa figurer för att ha en bra visualisering. En för varje RP (naturligtvis) men sen behöver man en massa gubbz till diverse fiender (drakar,orcher,rövare och allt annat skit man möter mellan A och B). Jag antar att det uppmuntrar till köphets :gremtongue:.
Jag använder mig av svarta brickor med nummer på istället för monster för det mesta. Detta beror på att de är billigare och för det mesta faktiskt fungerar bättre då jag lättare kan hålla koll på skadan och mina spelare kan lättare säga vilken de vill attackera etc.

DH, RT, GURPS och Pathfinder (jag vet, fusk) använder också figurer
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
det finns massor av olika tillverkare av figurer, men allt går ju inte att få tag i här i Sverige..
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Persson said:
Vitulv said:
Persson said:
Jag har aldrig lirat något rollspel med "figurer" och det enda rollspel som jag vet använder sig av figurer är Dnd 4e men kanske finns det fler?

Det jag undrar över skulle kunna sammanfattas i följande frågor:

Vad erbjuder figurer i rollspel?
Vilka rollspel använder sig av figurer?
Skulle det funka att använda sig av figurer i svenska fantasyrollspel (Saga, EON, Trudvang osv)?
Hur skulle det funka med figurer till utländska rollspel som inte inkluderar figurer i sitt koncept? (Runequest 2, Warhammer fantasy 3e, Burning Wheel osv)
1. Tydlighet, vilket är viktigt om det är ett spel där taktiska val spelar en stor roll. Vidare är figurerna ett estetiskt tillval, som kan förhöja känslan i spelet. Om man dessutom gillar att måla så är figurerna ett sätt att förlänga spelet utanför själva spelsessionerna. Man kan sitta och klura och pyssla med sin rollperson när man målar figuren.

2. Som jag kan komma på på rak arm; D&D3 och 4, Wizards Star Wars-rollspel, Warhammer 2 och äldre versioner av Drakar och Demoner (kanske även Mutant, jag kommer inte ihåg).

3. Utmärkt, det är ett hjälpmedel för visualisering oavsett om man spelar ett taktiskt rollspel eller inte. De flesta rollspel inbegriper någon form av strider eller i varje fall actionscener där det kan vara en fördel om man som spelare (och spelledare) kan få en tydlig bild av vad som händer.

4. Se svar på fråga 3.

Hur ser det ut på figursidan då? Är det bara DnD minis som finns att köpa och typ warhammer? Mitt intryck av dnd minisarna är att man inte vet vad man får i förpackningen (en random gubbe) men jag kan ha fel.

Det känns som att man måste ladda upp en jävla massa figurer för att ha en bra visualisering. En för varje RP (naturligtvis) men sen behöver man en massa gubbz till diverse fiender (drakar,orcher,rövare och allt annat skit man möter mellan A och B). Jag antar att det uppmuntrar till köphets :gremtongue:.

Jag vet ju att du gillar Drakar och Demoner Trudvang Vitulv, har du använt figurer där?
Det finns mängder av figurtillverkare utöver Wizards (D&D) och Games Workshop (Warhammer). Kolla på nätet så hittar du massor. En stor "tredjepartstillverkare" som tillverkar miniatyrer till D&D är Reaper. Reaper gjuter inte bara generiska fantasyfigurer, utan även en hel del som är D&D-specifikt. Ett bra alternativ till slumpvalda plastminis från Wizards (om man står ut med ett lite högre pris och metallfigurer, samt att måla själv).

Ja, man behöver ladda upp med en hel del figurer, men man kan ju begränsa något också. Vanliga dussingobbos kan representeras av t.ex. tokens eller papperfigurer (går att köpa via Paizo), medan rollpersoner och viktigare motståndare får representeras av miniatyrer.

Jag har inte spelat Trudvang på evigheters evigheter, och har inte gjort det med miniatyrer.

En kommentar angående kostnader; vissa anklagar miniatyrspel för att vara en dyr hobby, men det beror ju på vad man jämför med. Färger kan vara lite kostsamt att köpa in, men så fort man har grundkitet så är det ingen stor utgift. Jag köper ny färg för i snitt 30 kronor i månaden. En låda plastskellett från GW kostar ett par hundralappar, men om man kör fantasyspel så lär du få användning av dem titt som tätt, likaså orcher eller goblins. Ens spelare kan gott få köpa minis till sina egna rollpersoner, vilket gör att de landar på under en hundring per person vilket borde vara småpengar i förhållande till tid och pengar som spelledaren står för. För spelledaren kan det bli dyrt om han ger sig fan på att ha en miniatyr för varje monster/motståndare som skall finnas med i äventyret men det kan man lösa genom byteshandel (se www.underdark.se) eller att tweaka äventyret så att man använder monster som man faktiskt har miniatyrer av. Man kan också använda proxys (alltså en miniatyr som får representera ett monster den egentligen inte föreställer, men som har samma storlek), tokens, schackpjäser och pappersfigurer.

Jag tycker att miniatyrer är en givande del av hobbyn (och för den delen att en billig hobby inte är en hobby), och man kan inte kalla sig rollspelare om man aldrig provat att spela med dem. Då är man bara en liten lort.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Persson said:
Mitt intryck av dnd minisarna är att man inte vet vad man får i förpackningen (en random gubbe) men jag kan ha fel.
Så har det varit länge, men numera säljer Wizards förpackningar där man ser vad man får, t ex så här:


Det fanns ett slags trisslottstjusning med det dolda innehållet i de gamla förpackningarna, men lite opraktiskt var det ju.

Edit: Nu utan rolig ekorre!
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Pom said:
Persson said:
Mitt intryck av dnd minisarna är att man inte vet vad man får i förpackningen (en random gubbe) men jag kan ha fel.
Så har det varit länge, men numera säljer Wizards förpackningar där man ser vad man får, t ex så här:


Det fanns ett slags trisslottstjusning med det dolda innehållet i de gamla förpackningarna, men lite opraktiskt var det ju.

Hahaha vilken jävla bild som kom fram istället!
Jag försöker för tillfället hitta en snygg figur som kan representera min barbar karaktär. En blond Conan med harnesk kan man säga.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Persson said:
Pom said:
Persson said:
Mitt intryck av dnd minisarna är att man inte vet vad man får i förpackningen (en random gubbe) men jag kan ha fel.
Så har det varit länge, men numera säljer Wizards förpackningar där man ser vad man får, t ex så här:


Det fanns ett slags trisslottstjusning med det dolda innehållet i de gamla förpackningarna, men lite opraktiskt var det ju.

Hahaha vilken jävla bild som kom fram istället!
Jag försöker för tillfället hitta en snygg figur som kan representera min barbar karaktär. En blond Conan med harnesk kan man säga.
Jahaaaaa, det var en bild-block vi såg! Jag trodde att Pom la upp någon bisarr liknelse av hur det kunde se ut!

Hahahahahaha
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Pom said:
Persson said:
Mitt intryck av dnd minisarna är att man inte vet vad man får i förpackningen (en random gubbe) men jag kan ha fel.
Så har det varit länge, men numera säljer Wizards förpackningar där man ser vad man får, t ex så här:


Det fanns ett slags trisslottstjusning med det dolda innehållet i de gamla förpackningarna, men lite opraktiskt var det ju.
Något verkar fel med bilden, i varje fall för mig.

Det stora problemet, imho, med Wizards D&D minis är att de har blivit sämre och sämre med åren. Varje set med minis sedan typ Deathknell har bara blivit fulare och fulare. Dåliga skulpter och bristfällig målning har gjort att jag inte längre är beredd att betala för Wizards miniatyrer. Det är väldigt synd, eftersom jag gillar tanken med färdigmålade figurer, och de tidiga setten var riktigt snygga.

När vi ändå diskuterar miniatyrer vill jag för övrigt slå ett slag för något Wizards gjort bra, nämligen deras Dungeon Tiles som är snygga och robusta. Det kan vara lite bökigt att använda sig av tiles innan man vant sig, framförallt eftersom det tar lite tid att lägga upp dem. Om man dock förbereder sig som spelledare och organiserar lite, så utgör tiles ett snyggt visuellt verktyg för rollspel. Lite extra häftigt är att det senaste tile-settet erbjuder möjlighet att bygga 3D-terräng.

Bara för det blev jag lite sugen på att bygga egen terräng. Tur att jag har lite kartong hemma. Jag hoppas att nästa stora grej inom rollspel är enkel men effektfull 3D-terräng. Tänk att köra en encounter i t.ex. Mordheims papp-ruiner. Det hade varit awesome.

Eftersom jag ändå skriver tänkte jag bara passa på att gnälla över Wizards "nya" D&D-sida. Det är skitsvårt att hitta någonting där nu för tiden. Det är synd, för jag gillade den gamla jättemycket.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Var man kan få tag på grejor

Jag försöker sammanfatta lite tips och tricks för den som vill spela med miniatyrer. Då menar jag inte så mycket praktiska speltips, utan snarare vad som finns att få tag på, och var.

Micro - För den som vill komma undan billigast:
Schackpjäser, pokerchips etc. (istället för miniatyrer)
Whiteboardtavla eller ett vanligt papper med en bit byggplast över (istället för en battlemat)

Det klart billigaste alternativet, men jag skulle inte vilja spela på det sättet. Då skulle jag nog hellre skita i minis över huvud taget, eftersom det här alternativet är så icke-tilltalande rent visuellt att det skulle rubba min inlevelse.

Mini - För den som vill komma undan billigt:
Paizo säljer pdf-dokument med pappersfigurer. Jag har inte provat dem själv, men det kan definitivt vara värt en titt. Pappersfigurerna låter som en bra bas av miniatyrer, som man sedan kan utöka med färdigmålade, eller egenmålade för rollpersoner, bossar och viktigare monster. Om man söker lite på nätet går det säkert att få tag på liknande grejer gratis, men jag gillar Paizo's produkter och de brukar borga för bra kvalitet.
Att de dessutom släpper set som matchar deras adventure paths gör att jag gillar tanken på den här produkten än mer.

Paizo säljer även en billig battle mat som man kan rita på med whiteboardpenna. Inte jättesnygg, men helt okej, särskilt för det priset. Jag har inte provat produkten själv, bör tilläggas.

Medium - Lite dyrare alternativ:
Om man börjar gilla det här med minis så skulle jag göra så här:
Köpa ett par set med D&D miniatures från Wizards. Då har man någonting att börja med. Eftersom miniatyrerna är mer eller mindre slumpade kan man modda sina äventyr något, så att de viktigaste mötena sker mot monster och varelser som man har miniatyrer för.

Vidare skulle jag nog komplettera med lite tokens från t.ex. Dark Platypus för att representera monster man saknar miniatyrer för.

Jag skulle också köpa grundsettet med Dungeon Tiles, också från Wizards. Jag tycker inte att Dungeon Tiles ersätter en Battle Mat, utan att de kompletterar varandra. Ibland behöver man snabbheten i en battle mat, som man kan rita på med whiteboardpenna, och ibland vill man förbereda en snygg miljö för en viktig encounter och då fungerar tiles bättre. Använd båda, som sagt.
Paizo säljer för övrigt också tiles, men jag tycker själv att Wizards är av bättre kvalitet.

Mega - Ännu lite dyrare, och tidskrävande:

Nu är det kanske dags att lägga ner lite mer pengar och (framförallt) tid på dina miniatyer. Till att börja med kan du köpa lite fler D&D miniatures (se tidigare länk) för att dryga ut samlingen.

Det är också dags att köpa lite färg, lim, penslar och andra hobbytillbehör. Du kommer snart att behöva det. Allt sådant kan du köpa på i princip vilken hobby/modellaffär som helst. Själv köper jag från Games Workshop.

Games Workshop kan också stå för lite fler basfigurer som du kan utöka din samling med. Vad sägs om några skelett, lite zombies och kanske några orcher? GW har massor, det är bara att kolla runt. Tänk på att de här miniatyrerna inte är monterade och målade, så nu får du användning av hobbyprylarna du nyss köpte.

Det är också dags att köpa några singelminiatyrer från Reaper för att täcka upp de där unika monstren du behöver för nästa kampanj. De flesta av Reapers miniatyrer kommer omålade och är i metall, men de har även några förmålade i plast. Använd sökfunktionen för att hitta i deras stora utbud.

Terrängmässigt kan det kanske vara dags att uppgradera din gamla battlemat till en ny, snyggare från Great Victory Widgets.

Om du vill investera lite tid i ännu häftigare terräng är det kanske dags att titta närmare på Terrainlinx häftiga pappersdungeons. Kolla på den här filmen t.ex:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/oEsqxLrlNA0&feature=player_embedded"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/oEsqxLrlNA0&feature=player_embedded" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

För den där coola slutstriden du planerat kan Dungeon Mastery's Compleat Encounters kanske passa?

JUMBO! DYRAST OCH HÄFTIGAST!

Hade jag varit rik, eller i varje fall ännu nördigare än vad jag är, så hade jag bränt väldigt mycket pengar hos Dwarven Forge. Kolla själva:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/-rsX4KrmmFY&feature=related"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/-rsX4KrmmFY&feature=related" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

_____

Sådärja, det var lite småtips sådär rakt ur minnet. Jag har säkert glömt massor, men ni är ju både medelbegåvade och utrustade med google, så ni hittar nog vägen själva. Lämna gärna en kommentar om ni tyckte att den här lilla guiden var av värde. Nästa gång kanske jag skriver om hur man faktiskt använder miniatyrer och terräng.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Här är min officiella lista över 10 häftiga figurer ifrån reapermini. Listan är inte rangordnat. Så här kommer den.


Vikingen
Frän fan, skägg, yxa, hjälm. Finger lickin good! När jag ser denna figur vill jag bara doppa penseln i ögat på honom.



Svärdsbrud
Blåsande hår, överdimensionerat svärd, Rustning på de rätta ställena. Fan jag kan lätt tänka mig att rollspela en sån här brud.



Slaktaren
Musklerna: armar, bröst, mage, överallt! Stor yxa att motivera hög skada med dessutom! Vi får inte glömma att barbarer är viktiga och vi får aldrig glömma att ge dem den relevanta uppmärksamhet som de behöver!



The finger
Fingret, kläderna, slank kropp. Det här måste vara en rogue. Den här killen vill man ha i spel när man vill spela något våghalsigt och kaxigt som gärna trotsar auktoriteter i samhället.



Skattebetalarna
Enkla, en med stora bröst, en gammal och galen, en arbetare. För de tillfällen när man ska vara PK och spela någon vanlig "grisodlare" som egentligen inte borde få följa med på äventyr eftersom de saknar de relevanta förutsättningarna.



MR FUCKING AWSOME
två vapen, blicken, dräkten. Han har två vapen för i helvete! Inget skägg men däremot ett häftigt ansikte. Den här killen är helt klart respekt.



Dvärgen
Liten, knubbig, girig. Dvärgarna är underskattade rogues kanske är det också därför som de är fantasyvärldens bäsa tjyvar eftersom de aldrig blir upptäckta? Små tjocka typer - vem fan misstänker en sån lixom?



Spelledaren
Smart, framgångsrik, ledaren. En spelledare behöver också en figur att visa upp. Det här är en typiskt cool gud att representera spelledaren.
 


Valkyria
Frustrerad, välformad, dominant. Den är kvinnan heter Farlig. Seriöst. Hon behöver inte ens komma in på en kvinnokvot - hon gör det själv på egna meriter!!!



The ARK
Spjutet, masken, håret. Den här "ice troll princess" tycker jag skulle representera en arkisk boss i Nhoordland väldigt bra (trudvang). Jag skulle gärna måla henne överallt.



Fan har ni några figurer och visa upp?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,217
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Var man kan få tag på grejor

Det var en jättebra guide, men jag reagerade på en sak:

Varför köpa färg, penslar, lim etc från fucking Games Workshop? De är både dyrast och osympatiska, Vallejos färger är bättre, lim, penslar, verktyg etc av god kvalitét hittar man mycket billigare i vanliga konst/hobbybutiker,och det man verkligen vill ha från GW, dvs modellerna, köpes med fördel på ebay eller hos asbilliga återförsäljare som gifts for geeks.

- Ymir, föreslår
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,937
Re: Var man kan få tag på grejor

Ymir said:
Det var en jättebra guide, men jag reagerade på en sak:

Varför köpa färg, penslar, lim etc från fucking Games Workshop? De är både dyrast och osympatiska, Vallejos färger är bättre, lim, penslar, verktyg etc av god kvalitét hittar man mycket billigare i vanliga konst/hobbybutiker,och det man verkligen vill ha från GW, dvs modellerna, köpes med fördel på ebay eller hos asbilliga återförsäljare som gifts for geeks.

- Ymir, föreslår
Jag tog bara det första jag kom att tänka på, och eftersom jag själv är jättenöjd med GW's prylar så drog jag till med det. Det kommer alltid finnas någon som säger att någonting annat är bättre (det var därför jag flikade in att man kunde handla i vilken hobbyaffär som helst). Vissa produkter från GW är dessutom inom hobbyn erkänt bra, t.ex. deras washes och foundation colours. Håller dock med om att Vallejos primer är grym (och dyrare än GW's, bör tilläggas).
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Persson said:
Här är min officiella lista över 10 häftiga figurer ifrån reapermini. Listan är inte rangordnat. Så här kommer den.


Vikingen
Frän fan, skägg, yxa, hjälm. Finger lickin good! När jag ser denna figur vill jag bara doppa penseln i ögat på honom.
När jag se den är dock min första reflex att såga hornen av hjälmen, fast förutom det är den väldigt fin. :gremsmile:
Svärdsbrud
Blåsande hår, överdimensionerat svärd, Rustning på de rätta ställena. Fan jag kan lätt tänka mig att rollspela en sån här brud.
Är inte det barbaren från Pathfinder?
 
G

Guest

Guest
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Vad erbjuder figurer i rollspel?</div></div>
Översikt och en möjlighet för den utan kunskaper med penna att kunna ha en snygg representation av sin karaktär...
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Vilka rollspel använder sig av figurer?</div></div>
GURPS har välgjorda regler för figurer även i icke stridande situationer... annars vet jag bara D&D4
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Skulle det funka att använda sig av figurer i svenska fantasyrollspel (Saga, EON, Trudvang osv)? </div></div>
Eon skulle nog funka...

/Zorbeltuss
 
Top