Jag känner ändå att Paladinen har sin egen plats som ”Den jobbiga” medlemmen av gruppen![]()
Om det är existensberättigandet så känns klassen väl snäv I sin tillämpning
Jag känner ändå att Paladinen har sin egen plats som ”Den jobbiga” medlemmen av gruppen![]()
Ja, clericen började som en vampyrjägare. I Dave Arnesons kampanj, som verkar ha byggt på en del PvP, spelade någon en vampyr – "Sir Fang". Efter ett tag visade sig Sir Fang vara fullständigt oövervinnlig. Som lösning på detta skapades cleric-klassen, vilken kombinerades med en helarroll. Att de enbart använder trubbiga vapen kommer från föreställningen om att kristna präster på medeltiden enbart fick använda vapen som "inte drog blod", vilket ju är löjeväckande om man föreställer sig vad en stridsklubba eller stridshammare gör med organismen. Tanken verkar ursprungligen ha kommit från avbildningen av biskop Odo på Bayeuxtapeten, där han strider med någon form av stridsklubba. Tanken att präster skulle ha använt trubbiga vapen är något som man sannolikt fick sig till livs om man var en historieentusiast under större delen av 1900-talet, men är idag så vitt jag har förstått ansett som en förlegad övertolkning från 1800-talet.
När jag och en kompis för många år sedan gjorde en kraftig nedskalning av D&D landade vi i tre klasser: krigare, magiker, och spejare. Spejaren var en sammansmältning av tjuv och jägare, så att man får någon som är kapabel att smyga/spåra/tricksa/klättra både utomhus och inomhus.
Fast det kanske beror på att du insisterar på att köra "chaotic neutral" jäkelskaps RPer?Jag känner ändå att Paladinen har sin egen plats som ”Den jobbiga” medlemmen av gruppen![]()
True 20 hade ett liknande tänk. Där hade man Warrior (slå på käften), Adept (magi) och Expert (allting annat) och Multiclassning uppmuntrades. Med de enkla verktygen så kunde man mecka ihop de flesta typer av klassiska fantasyarketyper man kan tänka sig.När jag och en kompis för många år sedan gjorde en kraftig nedskalning av D&D landade vi i tre klasser: krigare, magiker, och spejare. Spejaren var en sammansmältning av tjuv och jägare, så att man får någon som är kapabel att smyga/spåra/tricksa/klättra både utomhus och inomhus.
Visst har Fantasy AGE också ett liknande koncept, med en krigare, en tjuv och en magiker som vardera har möjlighet att specialisera sig ju högre nivåer de når (och därmed få tillgång till underyrken)? Har spelat det med barngrupper en del, men det var hundra år sen så jag har glömt exakt hur det ligger till...!True 20 hade ett liknande tänk. Där hade man Warrior (slå på käften), Adept (magi) och Expert (allting annat) och Multiclassning uppmuntrades. Med de enkla verktygen så kunde man mecka ihop de flesta typer av klassiska fantasyarketyper man kan tänka sig.
Jag förstår nog inte kan mecka ihop rollpersonen jag vill ha som en feature i ett klassbaserat system. Varför inte bara köra skill eller GE-baserat isåfall? Själva poängen med klasser är väl att ta bort frihet i rollpersonskapandet och servera ett fördefinierat paket.
Och att det är tradition.
Samtidigt så finns det flera val i nyare utgåvor av D&D.
Farsight har även det ett liknande koncept till dessa med en krigar-klass, en caster-klass, och en "skills"-klass som sedan kan inrikta sig med olika talent-trees. Sedan finns Shadow of the Weird Wizard som har krigare, präst, tjuv (rogue tror jag) och magiker i grunden men som sedan kan utvecklas lite hur som helst. I det sistnämnda där hade de säkert med enkelhet kunnat slå ihop caster-klasserna till en enda som sedan kunde inriktas inom olika skolor av magi.Visst har Fantasy AGE också ett liknande koncept, med en krigare, en tjuv och en magiker som vardera har möjlighet att specialisera sig ju högre nivåer de når (och därmed få tillgång till underyrken)? Har spelat det med barngrupper en del, men det var hundra år sen så jag har glömt exakt hur det ligger till...!
Va? De är ju AMAZING i just 4e. Prova att bygga en Pacifist Cleric för att maxa ditt läkande. "Säg till när ni har förlorat över 50 hp. Jag vill inte slösa bort någon läkning."Så Clericen är min favoritklass i alla D&D versioner utom 4ed.
Va? De är ju AMAZING i just 4e. Prova att bygga en Pacifist Cleric för att maxa ditt läkande. "Säg till när ni har förlorat över 50 hp. Jag vill inte slösa bort någon läkning."
Aha, då förstår jag dig. Och jag håller helt med om det.Oh! Jag har spelat Pacifist super builden i en hel kampanj!Den är amazing. Men även den vanliga laser clericen är AMAZING i 4ed.
Jag menade inte att clericen inte är rolig i 4ed. Jag menade att 4ed har Warlorden! Warlord är nog den bästa D&D klassen i alla editions.
Ja fast i 2e har de lagt till en 4e klass vars uppgift är att vara social och snacka.Visst har Fantasy AGE också ett liknande koncept, med en krigare, en tjuv och en magiker som vardera har möjlighet att specialisera sig ju högre nivåer de når (och därmed få tillgång till underyrken)? Har spelat det med barngrupper en del, men det var hundra år sen så jag har glömt exakt hur det ligger till...!