Nekromanti Fighter med sneak attack?

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Re: Nej, nej, nej, för i...

om motståndaren har nån form av cover så blir det ingen sneak attack.

"Concealment", inte "cover". Skydd hindrar inte tjuvhugg, men skyl gör det.

/Mikael - finner fel :gremsmile:
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Re: Nej, nej, nej, för i...

Du har rätt, jag ändrade faktiskt det men inte tillräckligt snabbt :gremblush:

Bombu
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Förresten...

...det ska jag komma ihåg när vi spelar nästa gång. Kan bli intressantare för min rogue att vinna initiativet då! :gremgrin:

M.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Nej, nej, nej, för i...

Varför inte ta o ändra denna lilla regeldetalj snarast, så att "sneak-attack" endast fungerar vid "surprise" eller "flanking". Det är bara rimligt. Annorstädes blir det obalanserat (fördel "rouges") i.m.h.o.
Eh, jag tror du har missat en poäng här.
Initiative-roll är det EGENTLIGA surprise-roll.
Den som förlorar initiative är flat-footed vilket kan jämställas med surprised.
Om man skulle förlora surprise-roll OCKSÅ så är man DUBBELT surprised.
(OK, jag vet att detta inte är helt överensstämmanande med reglerna, men det är lättare att förstå reglerna om man tänker så här)
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Re: Förresten...

Kan bli intressantare för min rogue att vinna initiativet då!

Förbättrat initiativ (Improved Initiative) nästa, kanske?

/Mikael - ger tips
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
O hjälp, nej!

Som alla andra skrivit, det är våldsamt obalanserat; det är illa nog som det är (därmed inte sagt att det är obalanserat, bara grymt effektivt). Jag har en spelare vars rollperson är en Level 5 Rogue / 2 Assassin som dual-wieldar värjor, och han är fasaväckande effektiv om han vinner initiativet. (Tänk er själva om han går runt ett hörn och finner sig öga mot öga med en jätte och vinner initativet. Det är två stabbies, alltså totalt 10d6-2 i skada, och så har han CON-skadande gift på värjfanskapen ibland också. Scopear han ut fi och får in Death Attacks är det två sådana på hela rasket också) Gör han det inte, däremot, blir han ganska fjompig i strid, så det är balanserat, det tycker jag nog.

Dock fasar jag för hans kommande levels: ett snäpp Assassin till och en ökning på INT, så har han tre attacker på en full attack, och två högre Save DC mot sina nu tre dräparstabbies. Tar han sedan Improved Initiative vid Level 9 vet jag knappt vad jag ska ta mig till :gremcrazy:


/Feliath - riktigt så farligt är det inte för min del, jag hanterar det nog
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tjuvhuggsfråga!

Vi har kört så att en rogue i strid tumblar förbi lede fi, hugger i ryggen. Fi vänder sig om för att boxas lite. Så fort roguen får en chans så tumblar han tillbaka och hugger igen. Fråga. Det är väl ändå sneak-bonus på de attackerna? Ty det är ju hugg i ryggen?


Storuggla, tumbletumbletumble
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Tjuvhuggssvar!

Det är väl ändå sneak-bonus på de attackerna? Ty det är ju hugg i ryggen?
Näh, tyvärr. I D&D 3E har man nämligen ingen rygg :gremwink:

Nå, skämt åsido är det inte så enligt grundreglerna. Man har nämligen ingen riktig riktning man står i; alla kämpar antas kunna hålla koll på motståndaren snabbt nog för att det ska vara överflödigt (och jag tycker det är vettigt). Det är ju det flanking handlar om, att eftersom två pers står på varsin sida om Fi och slåss, så kan denne inte stå vänd mot bägge samtidigt utan vänder oundvikligen uppmärksamheten bort från en av dem (om han inte är medellevlad eller högre Rogue eller Monk, då), och då kan man företa sig lömska stabberier.

/Feliath - stabbitystab
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Tjuvhuggssvar!

Ah... visst ja. Scenariot var att roguen tumblade förbi lede fi, fightern stog kvar. Då blev det sneakattack. Tjo.


Storuggla, gillar ryggar med dolkar i
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Låt honom ta +1D6 Sneak attack som ett Feat. Få se...

1D6 - PQ: Dex 13+, Combat Reflexes, BAB +1
2D6 - PQ: Dex 15+, Combat Reflexes, BAB +6, +1D6 sneak attack
3D6 - PQ: Dex 17+, Combat Reflexes, BAB +11, +2D6 sneak attack.

Och 3D6 är max.

Erik
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,879
Location
Stockholm
Men ...

... det har ju jag kommit ihåg åt dig hela tiden.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,496
Location
Stockholm
Klurig stridsfråga

Okej, när "börjar" en strid?

När man anfaller första gången? När man upptäcker varandra på trettio stegs avstånd? När man börjar manövrera? När man drar sitt vapen?

M (är förvirrad)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Re: Klurig stridsfråga

Okej, när "börjar" en strid?
Jag har praktisk erfarenhet på detta område. Normalt börjar en strid när man tar till argumentet "Hitler hade liten pitt". :gremgrin:
 

gröntuva

Veteran
Joined
20 Feb 2003
Messages
18
Re: Klurig stridsfråga

Jag räkar veta att han har ganska stor, för han lever fortfarande såg ett program på en sådan där forsknings kanal där man trodde att han fortarande levde!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,420
Re: Klurig stridsfråga

Striden börjar minst en part av de närvarande bestämmer sig för att attackera något. Gör han det på ett sätt som gör motståndaren medveten om hans närvaroförst under själva attacken är motståndaren överaskad.

ex: en skurk gömmer sig bakom en pelare och Kurt vandrar förbi. Skurken smyger närmare och drämmer till Kurt i ryggen.
- SUPRISE! ropade skurken
- Aj som faaaaan! ropade Kurt som precis blivit sneak attackad.

Sen slår man för initiativ. Eftersom kurt är en dum och seg och dessutom ganska slö Paladin har han bara init bonus på +1 medans skurken givetvis har knepat och knåpat och verkligen satsat på det här och sitter på hela +11 i initbonus (dex 20, imp. init samt de där FR-backgroundsfeaten man får +2 för. *ler powergamit*) så vinner givetvis skurken initiativet.

Medans Kurt fortfarande skriker slår vår hjälte till igen och kurt faller ner halshuggen (kritisk träff + snek attack och en +5 vorpal rapir... VADÅ??? :gremgrin:)

hade de däremot mött varandra på en gångväg och sett varandra samtidigt hade paladinen Kurt givetvis fuskat med sin Detect Evil så fort skurken vandrar in i hans synfält. Han förstår att skurken antagligen är en skurk och gör sig redo. Skurken drar sin svärd och rusar in i en alldeles för tidig död.

Om han inte har tur och får in en ordentlig träff första träffen, då paladinen fortfarande är flatfotad.




Eller?

Antagligen börjar ju striden här INNAN någon hinner dra sitt vapen, och alltså ska initiativ slås innan någon får göra det då båda parter är mer eller mindre medvetna om att det kommer behövas. Då är ingen flatfotad när själva attacken kommer. Och alltså får vår hjälte inte sneakattacka och har ett klart underläge...

Det är då man ger honom ett magisk föremål med Undetectable på, så Kurt aldrig fattar att skurken är en skurk.

Funkar inte det får man ta till det gamla knepet med en svart robe från märket Crazy, Evil, Mad and Powerful (leverar dock bara till magiker i ensliga torn, men är man en skurk så går det väl att carda Roben till en enslig brevlåda där inte så många bor...) och en massa skill focus feats så du får en rysligt hög Knowledge: Meterology samt några Performance: Crazy, Evil, and Mad Laughter.

Vem som helst blir då rädd och flyr när du står på höjder och belyses bakifrån av bixtrar.

chrull - tappade kontrollen där ett tag
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Re: Klurig stridsfråga

Okej, när "börjar" en strid?

När spelledaren säger: "Okej, slå för initiativ!" :gremgrin:

Sedan är det upp till SL att bedöma när det är dags. Det enkla läget är ju när den ena sidan lurpassar på den andra med avsikt att anfalla ur bakhåll. Andra lägen kan vara svårare. Man kan ju upptäcka varandra utan att omedelbart börja strida. Som mycket annat är det en bedömningsfråga för SL.

/Mikael
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Klurig stridsfråga

+5 vorpal rapir... VADÅ???
Det går ju inte, dummer. Värjor är stickvapen, och Vorpal fungerar bara på huggvapen.

Upptäckte förresten att Mikael inte har någon lista med svenska namn på magiska föremål. Jag skulle föreslå att "vorpal" översätts med "hälft", då det är det ord Eva Håkansson valt att översätta "vorpal" med i ursprungskällan ( Jabberwocky/Tjatterslånet). Förvisso finns det flera alternativa översättningar, men "Tjatterslånet" är den enda som har en vettig översättning av just "vorpal" (en version kallar "vorpal sword" för "vorpalt svärd", en annan "väpnarsvärd", en tredje "stridssvärd", och en fjärde "stunga svärd").
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,318
Location
Göteborg, Lindome
Re: Klurig stridsfråga

Nej, jag har inte gjort listan över magiska saker färdig ännu.

Att kalla ett vorpal sword för "hälfte svärd" som Eva Håkansson gjort, känns långt ifrån självklart. Överhuvudtaget är förmodligen svenska läsare betydligt mindre förtrogna med Lewis Carrolls dikt än amerikanska dito, så ordets ursprung känns betydligt mindre viktigt än dess betydelse i spelet. Mitt förslag var "dödligt", eftersom det är dess faktiska effekt i spelet.

/Mikael
 
Top