Varulv Fight Club - Spelet är slut

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
fight club.png

Tyler ligger på knä bredvid min säng och säger: Blunda och ge mig din hand.
Jag blundar och Tyler tar min hand. Jag känner Tylers läppar mot ärret efter hans kyss.
Jag sa att om du pratar om mig bakom min rygg så kommer du aldrig att se mig igen, sa Tyler. Vi är inte två olika män. För att göra en lång historia kort, när du är vaken så har du kontrollen, och du kan kalla dig själv vad du vill, men i samma ögonblick som du somnar tar jag över, och då blir du Tyler Durden.
Men vi slogs ju, säger jag. Kvällen då vi uppfann Fight Club.
Det var egentligen inte mig du slogs med, säger Tyler. Det sa du ju själv. Du slogs mot allt du hatar i ditt liv.

Okej, nu när jag vet det här om Tyler kan han väl bara försvinna?
Nej, säger Tyler, han håller fortfarande mig i handen. Jag skulle inte ens vara här om du inte ville det. Jag lever mitt eget liv medan du sover, men om du jävlas med mig, om du kedjar fast dig i sängen på kvällen eller tar en massa sömntabletter, då blir vi fiender. Och jag kommer att sätta dit dig.
Åh, det här är skitsnack. Det här är en dröm. Tyler är en projektion. Han är en dissociativ identitetsstörning. Ett psykogent sömngångartillstånd.
Tyler Durden är min hallucination.

Vi är inte speciella.
Vi är inte skit eller skräp heller.
Vi bara är.
Vi bara är, och det som händer det händer.

Men jag vill inte tillbaka. Inte än.
Därför.
Därför att då och då kommer någon med min lunchbricka och min medicin, någon som har en blåtira eller pannan full av stygn, och han säger: Vi saknar er, Mr Durden.
Eller så går någon med bruten näsa förbi mig med en golvmopp och viskar: Allt går enligt planerna.
Viskar: Vi kommer att slå sönder civilisationen och göra världen bättre.
Viskar: Vi ser fram emot den dag då ni kommer tillbaka.


Kvar i källaren står två personer. Det är väl du mot mig som gäller då antar jag, säger @Vimes. Och @Brynolf svarar med @Sidds röst: Det är jag som är Tyler Durden, det är jag som grundat denna slagsmålsklubb. Vad har du att sätta emot mig?
Och kämparna slänger sig över varandra. En kort stund senare ligger Vimes medvetslös på marken. Sidd/Brynolf viskar tyst för sig själv: Jag ville förstöra något vackert.

(@Vimes åker ut från spelet efter att ha gett upp fajten i R4. Kvar står endast @Brynolf och pratar med sig själv i spegeln, och hans alter ego @Sidd förstås.)

Och med det får årets sista spel en ulvvinst.

Deltagare:
@Vimes - Bybo, gav upp fajten i R4
@Octagonal - Tyler Durden, gav upp fajten i R3
@Sidd - Den andra Tyler Durdens alter ego som inte existerar
@Brynolf - Den andra Tyler Durden
@Basenanji - Bybo, gav upp fajten i R1
@Waterhouse - Nattmördad
@Andersson - Bybo, utröstad i R2
@Impetigo - Nattmördad
@fjodorsenuba - Tyler Durdens alter ego som inte existerar
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Jävlar! Var det alltså Brynolf och Sidd? Brynolf drog mig verkligen vid snorren.


... eller hur funkade det? Vad var statusen på Octa och Fjodor egentligen?
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Ulvarna i spelet var allstå @Sidd och @fjodorsenuba, som helt i linje med Fight Club bara var skapelser ur andra spelares trasiga sinnen och egentligen inte existerade. Sidd var Brynolfs alter ego och Fjodde var Octas alter ego. Om någon av spelaren/alter egot åkte ut, åkte även den andre ut eftersom de var tekniskt sett samma person.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,570
Location
Oktoberlandet
Nu börjar det bli spännande.
Tänk på allt vi åstadkommit.

Vi gör det här.
Det är vad vi åstadkommit.

Vi är i det här tillsammans.
Vänner.

Tackar alla deltagare och strålande arrat @Anthrox
Genialiska spelmekaniker med bla två i ringen, regel3 mm men framför allt det klockrent tematiska som följer filmen Fight Club med paranoida alter egon och så vidare. Tack.

Fridens alla glada så ses vi på Varulvsgalan i mellandagarna. 👹😍😇🙏
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
AHA! Okej, då är jag med. Ja, då var det ju som jag trodde och Brynolf är inte ett evil mastermind utan bara en hyvens bybo.

Nå, väl spelat av @Sidd och @fjodorsenuba ! Att Fjodor offrade sig i R3 var ett snyggt drag. Grattis! Synd att vi inte lyckades flytta över från Andersson till Sidd i R2. Och synd att Basse gav upp i R1 eftersom vi hade Fjodor som ledande drev. Men men, så kan det gå.
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,367
Grattis ulvar! Svagt sista kvartal för byn. Vad visste ulvarna och deras alter egos? Visste Brynolf och Octa att de tog med sig en ulv om de åkte? Nattmord gick inte igenom nätter ett alter ego åkte?
 

Waterhouse

Bring Them Home Now
Joined
24 Jun 2023
Messages
1,367
Konstaterar att min spaning i R1 om att ulvarna fanns i gruppen fjodor Andersson Sidd och Basse var helt korrekt iaf!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Lurig sits för oss ulvar att förutom att försöka hålla oss själva gröna göra allt i vår makt för att skydda 2 bybor.
Ja, snyggt! Octa var ju aktuell för utröstning vid några tillfällen.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,377
Konstaterar att min spaning i R1 om att ulvarna fanns i gruppen fjodor Andersson Sidd och Basse var helt korrekt iaf!
Ja, det kändes nog som att vi hade hyfsad span på vilka som var ulvarna, men vi hade behövt få utdelning i R2 för att kunna ta hem det.

Vem kläckte planen att offra Fjodor? Det var matchavgörande.
 

Octagonal

Hero
Joined
24 Sep 2022
Messages
1,462
Jäkligt snyggt arrat Anthrox!! Framförallt med fluffet omkring vilket kanske var min favorit hittills. Hatten av till att få in alter egon i spelet att passa riktigt bra in i både fluffet och spelmekaniken.

Blev ju också lite annorlunda när bara två kunde drevas och den som överlever blir immun. Något nytt att förhålla sig till vilket ju va kul.

Grattis ulvarna, välförtjänt vinst. Att jag röstade på fjodde istället för nån jag trodde var bybo var ju i efterhand väldigt korkat. Men men, så kan det gå.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Heja! Mustig ulvvinst! Grattis och jag är nöjd med att Sidd ändå var ulvig. Annars var min insats blä, orkade verkligen inte kämpa emot när jag såg att Brynolf skrev ”Nädu” efter att jag menat att min outning var glasklar. Såg också fel för jag tyckte ett tag att verktyget visade fem röster på mig och ingen annan, så urdåligt att Fjodor blev immun, det var aldrig meningen 😕
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,570
Location
Oktoberlandet
Ja, det kändes nog som att vi hade hyfsad span på vilka som var ulvarna, men vi hade behövt få utdelning i R2 för att kunna ta hem det.

Vem kläckte planen att offra Fjodor? Det var matchavgörande.
Ulvtjatten panikade lite där när röster kom på oss båda två och det bruspostades från Sidd medans fjodde tog eget initiativ.
Jag hade ju en mindre kris då jag såg Octa ryka ur spel som jag tänkte skulle få det svårare att klara drev mot sig än Brynolf (som hade rykt om jag gett upp).
Nu satt jag dock skyddad men hade ju blajpostat bort mig i R2 (trodde felaktigt vi hade vunnit redan där å då).

Ni som sett filmen kanske kommer ihåg slutscenen med huvudpersonen som löser hela situationen genom att skjuta sig själv i skallen.

Hade Brynolf röstat på sig själv hade han och jag rykt och Vimes vunnit för byn.
Därav mitt lirkande med att kasta in handuken. Sorry.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,593
Tack @Anthrox och verkligen ball mekanik! Jag hade ingen koll alls på ett sånt upplägg även om det få och då nämndes.
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Målet med spelet var att se hur dynamiken förändras ifall ulvarna sitter ihop med byborna och måste spela för att rädda vissa bybor, och således ge tydliga signaler i röstmönstret kring vad som händer. Detta i kombination med att dreven segades ner, som egentligen mest var ett artificiellt hinder (Vimes var ju helt rätt ute med att det inte var ett särskilt stort problem att dreva trots allt), var tänkt skapa ett spel där om rätt personer pressas så blir det tydligt var ulvarna kan finnas. Att analysera röstmönster var min bild av nyckeln till hur byn skulle vinna.

Tyvärr så fastnade byn i tråden att försöka utnyttja regelbrottet med att gröna varandra genom detaljer i PM, och istället för att nysta ut tråden så trasslade ni bara in er i den istället. Både Basse och Andersson åkte ut pga upplevda diskrepanser från PM-gate, som i det övriga spelet inte sa något alls om rödning egentligen. Hade ni spelat Vanligt Ulvspel™ (eller för den delen försökt analysera spelet istället :p) och släppt PM-spåret hade Basse och Andersson aldrig hamnat under luppen på samma sätt.

Jag funderade större delen av första rundan vad jag skulle göra med regelbrottet (Vimes #20 och Waterhouse #16), men tänkte först att det skulle räcka att posta bybo-PM och låta det fortgå. Jag själv missade då tyvärr detaljen "Fighter" och såg inte dess relevans, vilket blåste upp senare när jag inte var lika närvarande. Och då hade ju skeppet redan seglat för länge sedan. Pandoras ask var öppnad och gick inte att stänga igen. Det var Sidd som 19.54 observerade att byborna pratade om sig själva som Fighters och först då insåg jag mitt misstag. För att släta över obalansen som uppstått (Både Vimes och WH var oklanderligt gröna vid det laget, tekniskt sett) gav jag ulvarna ett extra nattmord (de hade bara ett från början) för att ha en chans att komma över händelsen med två grönade bybor från ett regelbrott, och sen lät jag det vara. Nästa gång kommer jag dock passa mig för att lita på att det räcker med att säga till att inte diskutera PM, och istället bara posta det PM som skickas ut till bybor.

För övrigt så tycker jag att ni borde lyssna på @Brynolf mer, han var snubblande nära med massor av poster att knäcka spelupplägget, men fick aldrig något gehör för dem.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Hade Brynolf röstat på sig själv hade han och jag rykt och Vimes vunnit för byn.
Därav mitt lirkande med att kasta in handuken. Sorry
Jag övervägde faktiskt det som en ploj just för att följa temat... Men jag kopplade aldrig att det skulle ha kunnat fungera.
 
Top