Nekromanti Fiberkabel i röven och Tårta D20

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Jahapp... arbetspasset har precis börjat och tristessen har redan börjat nå maxnivå. Usch. Vad passar då bättre än ett svamligt och rörigt inlägg på rollspelsforumet? Jag får ju så lätt hjärndiarré när jag sitter uppe på nätterna.

Jag undrar titt som tätt kring rollspelshobbyns framtid. Säkerligen har detta stötts, nötts och blötts här på forumet under åren men jag är ändå intresserad av vad folk tror och tycker nu. Har rollspelshobbyn en framtid? Och i såna fall kommer hobbyn se likadan ut om tjugo år som den gör nu?

Bordsrollspelet med sina tärningar (eller utan om man friformar), papper, chipspåsar, svettiga rollformulär och kallt kaffe har ju fått sina dagar räknade fler än en gång under årens lopp. Flera har det ju varit som profetiskt förutspått rollspelets undergång i och med nån att nån ny knasig grej lanserats. I början på 90-talet när datorrollspelen började bli större och mer avancerade så började det ju viskas om att bordsrollspelet var rökt. "Kent, kolla här! Fatta hur grymt Baldurs Gate är! Nu kan man tjoffa orcher och levla utan att behöva jiddra med vår tråkiga SL som bara vill ha en massa jobbiga intriger och sån där karaktärsutveckling eller vad han nu kallar det. Fett med ös!".

Sen kom lajvarna och tog rollspelssverige med storm. Varför sitta inne i runt ett trångt bord med tomma pizzakartonger, överfulla askfat och kladdiga rollformulär när man kan springa ute i skogen och vara Lellthoriondoron Månmörker med Spock-öron, kottar i skägget och cool mantel som flickvännen sytt upp? Lajvet hade ju allt som vanligt rollspel hade plus en massa mer. Det var ju den totala upplevelsen.

Som om inte det var nog så blommade MMO-världen ut i full blom och de som stenhårt hade fastnat i platta single player-spel som Diablo I åren innan uppnådde nu orgasmisk extas med hjälp av Ultima online och EverQuest. Nu var väl ändå rollspelet på väg ut? Det fanns ju nästan inga argument alls att spela vanliga träliga rollspel med polarna i soffan längre.

Konstigt nog så överlevde hobbyn ändå och folk fortsatte att köpa sina tärningspåsar och smygkopiera rollformulär på jobbkopiatorn. På nåt konstigt sätt så dog inte skiten inte ut. Domedagsprofeterna var riktigt irriterade. Varför fortsätter freaksen att spela skiten? Det var ju bara en tidsfråga innan hela hobbyn kollapsade.

Men kollapsen kom inte. Istället dök Wizards of the Coast upp och frälste rollspelsvärlden med D20. Världens bästa och mest rättvisa rollspelssystem skulle rädda hobbyn ur krisen. Ut med alla gamla lökiga system och in med fräscha fina levlar och strömlinjeformade XP-kurvor. Allt skulle konverteras till D20, till och med invasionen av Afghanistan skulle D20-fieras.

Hobbyn var räddad. Ett tag.

Sen sprack bubblan och spelbutiker stog plötsligt med hyllmeter efter hyllmeter med D20-produkter som folk av nån anledning inte ville köpa. "Jag fattar inte... ingen köper något av de coola spelen jag tog in till butiken för tre månader sen. Bingolotto D20, Skäggväxt D20, Tårta D20, Reumatism D20 och Jar Jar Binks D20 har inte sålt ett enda ex. Undrar om rollspelshobbyn håller på att dö?".

Nu har det gått några år och spelindustrin har lugnat sig lite. D20 är inte längre svaret på alla frågor längre. Dessutom har smårollspelen fått en nyrenässans i miniformat verkar det som. Både i Sverige och utomlands så börjar det ploppa upp spel i liten upplaga, tillverkade av gamers och ivriga hobbyister. Är det kanske detta som är den närmsta framtiden för rollspelhobbyn?

Storsäljare i butikerna är ju fortfarande D&D, nya Warhammer och Exalted med det är ju inte dom spelen som regerar på spelkonventen här i Sverige utan fokus ligger på hemmagjorda grejer, fria system eller systemfritt. Jag gillar personligen trenden med de små lite flummiga spelen som dykt upp de senaste åren. Flera av dom är dåliga och vissa är till och med helt ospelbara men det är ändå rätt charmigt.

Säga vad man vill om alla förutspådda undergångar men en trend som jag tydligt tycker mig ha sett är den ständigt stigande genomsnittsåldern bland gamers. När jag var på mitt första spelkonvent, Äventyrsspelkonvent 1988, så var jag inte gammal men det var heller inte så särskilt många andra som var där. Snittåldern kanske låg på 14 år. Jag är pissigt usel på att uppskatta folks ålder (jag menar, Carola ser ju ut som 21 fastän hon är 666 år gammal) men när man går på konvent idag så ser det mer ut som snittåldern ligger på 27. Är det kanske detta som kommer att bli slutet för rollspelshobbyn? Att det blir en gubbhobby (det är fortfarande för få tjejer för att det ska kunna bli en tanthobby).

Jag kan ju ha väldigt fel men det känns ändå som att nyvärvnigen är rätt klen. Jag personligen känner ingen under 25 som spelar rollspel. Är det vi inom hobbyn som är för torra och skäggiga att vi skrämmer iväg kidsen? "Hörru Pelle, lägg nu ifrån dig ditt Wii och kom och kolla här på Tatters of the King till Cthulhu. Det utspelar sig på 20-talet och inleds med in märklig teaterpjäs i... Pelle? Vakna Pelle!! Vakna! *ruska* Nej, gråt inte. Sluta gråt! Ja du får väl gå tillbaka till ditt Wii igen då... ungjävel! Men ikväll blir det inga undanflykter, då ska du fan i mig vara med då vi friformar Temple of Elemental Evil. Och du ska gilla det!".

Hur ska man få kids att tycka att en 300 sidors bok på utrikiska är ballare än att spela dvärgpaladinen Ryxor56lol i WoW? Å andra sidan kanske man kan undra om det egentligen behövs nån nyvärvning. Det kanske bara passar bra med rollspel som gubbhobby. Det kanske är så hobbyn kan bättra på sin image. Med vuxna spelare kanske idéerna om spelhobbyn som skadlig dör ut.

Om vi bara är ett gäng skäggiga 35+ snubbar som sitter och bläddrar i dyra fyrfärgsböcker så borde stämplen som skadlig ungdomsrörelse te sig rätt löjlig. Kanske kan rollspelet få samma revival som serietidningen fick på 80- och 90-talet? Tänk att i framtiden få läsa recensioner på den senaste CoC-kampanjen på DNs kultursidor! Hmm, tanken svindlar. Bara faktumet att det har börjat skäggas och diskuterats en massa spelteori bevisar ju att rollspelshobbyn nåt nya nivåer. Jag är själv inte helt ninjainsatt i all spelteoretisk terminologi (och bryr mig kanske inte så katastrofalt mycket heller) men tycker ändå att det är ett småtrevligt inslag i genren. En sann subkultur behöver ord, begrepp och jäkla massa bråk om dessa för att kännas levande.

Så vad tror folk? Kommer rollspel att finnas om 20 år? Kommer det i så fall fortfarande se ut som det gör nu med tjocka böcker och färgglada tärningar eller kommer hobbyn att muteras till nåt nytt? Samtidigt som man kan säga att det hänt mycket sedan Tunnel & Trolls så kan man också säga att det inte hänt så mycket alls. Då som nu är det fortfarande fantasy och tärningar som fyller ut den stora delen av hobbyn och jag tror inte att en eventuell tidsresande rollspelare från 1981 skulle känna sig främmande eller ointresserad av de rollspel som finns idag. Vad skulle vi se om vi reste till 2027? Sitter vi fortfarande och rullar tärningar och fajtar hobgoblins eller sitter vi alla med fiberkablar i röven och spelar WoW IX?

EDIT: Lade in lite radbrytningar för att öka läsbarheten. /Dante
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Snälla...

Editera ditt inlägg och lägg in lite radbrytningar och sånt. Det verkade bra, men jag tröttnade efter en tredjedel för att det var så massivt.
 

Fludd

Veteran
Joined
23 Jul 2007
Messages
103
Location
Göteborg
Re: Snälla...

Aj då, det verkade visst inte gå.

Nåja. Jag får skriva nåt nytt framöver istället.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Det var inte alls länge sedan vi hade en liknande tråd uppe. Den ligger völ bara några sidor längre ned. Iaf, jag tyckte att Rising hade en bra analys. Dels befarade han att datorspel som WoW, Warhammer Online och Baldurs Gate snarare snor andelar från D&D och andra D20 spel, för det är samma upplevelse som eftersträvas. För bara några år sedan nådde jag själv en punkt i mitt spelande när jag inte kunde se vad som var så fasligt mycket mer spännande med bordsrollspel än några sena nätter med GTA. Idag vet ja, och det tackar jag indiespelen förr. När det gäller mitt eget spelande så kan inte datorer ta det ifrån mig. Om det inte gäller några snygga framtida, användarvänliga IRC-rollspelsklienter eller liknande. Men jag vill gärna träffa folk med.

När det gäller nyrekryteringen så har jag dålig koll. Visst, jag hänger på något konvent då och då och tycker att det ser ut ungefär som det alltid gjort. Möjligtvis har figurspelen blivit fler. Eller snarare har det väl skett en åldersförflyttning. Tidigare var det en hel del äldre figurgeneraler som hängde i WFB-rummen men idag är det mycket kids.

Om 20 år? Ingen aning. Jag vet inte ens hur cyklarna ser ut då, eller TVn eller skönlitteraturen. Men jag tror att rollspel finns kvar. Det finns nämligen ganska många av oss som inte tycks kunna bryta oss loss från spelandet, som roas av allt från färger på en d10 till knepig spelteori och som dessutom kikar på hur man kan föra in inslag från andra obskyra dicipliner i sitt spelande. Sedan vet jag att det händer mycket på fronten spel i vardagen. Det är intressant som fan.

Hur som helst, en indiescen är viktig för vilken rörelse som helst. Utan nya strömningar skulle nog många tröttna. Vi får hoppas att den fortsätter helt enkelt.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Myten krossad: Det finns kids som lirar!

Jag är 16 år och lirar Eon regelbundet med vänner i samma ålder. Spelade rollspel för första gången när jag var 8 år. Tyckte om det, och har spelat det till och från sedan dess. Så det finns kids som lirar fortfarande.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Mors lilla Olle

Jag i min tur känner ingen över 25 år som spelar rollspel - med betoning på känner, då. Tyvärr kan jag dock inte helt demolera eventuella misstankar om stigande genomsnittsålder bland rollspelare, för jag känner bara ett par stycken som är jämngamla med mig och som lirar.

Återstår alltså ett gäng tjugoåringar och jag. :gremsmirk:

Nämen faktiskt, det är lite svårt att säga något om man bara kollar på wrnu, för hit har liksom inte alla horder av glada Mutantspelande fjortonåringar hittat än, trots sin underbarhet.

-Hjalle, rebelliskt tonårskollektiv! Dansband! Vampyrer!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det kryllar av yngre spelare på Eonforumet. Det är inte helt sällan det dyker upp nya typer som aldrig skrivit inlägg förr, heller. Jag får ett rätt positivt intryck av det.

- Ymir, just sayin'
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Roligt inlägg (och Dante för att du gjorde det läsbart).

Vad gäller kids och rollspel så tror jag som redan nämnts i tråden att man inte märker av dem så mycket här. Eon-forumet märks de dock på. Annars kan man ta en titt hos Riotminds eller hos Järnringen så hittar man nog nybörjare i drivor.

Men jag håller med om att drivorna är mindre än vad de varit. Nu är det dock inte bara rollspel som tappar folk för att kidsen gräver ner sig i dataspel. Minns när jag lirade klarinett (7 år sen jag la av, tiden går, håhåjaja) och läraren beklagade sig för att ungarna hoppade av och motiverade det hela med att de inte hade tid/lust eftersom de ville spela dataspel.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Hur ska man få kids att tycka att en 300 sidors bok på utrikiska är ballare än att spela dvärgpaladinen Ryxor56lol i WoW? Å andra sidan kanske man kan undra om det egentligen behövs nån nyvärvning. Det kanske bara passar bra med rollspel som gubbhobby. Det kanske är så hobbyn kan bättra på sin image. Med vuxna spelare kanske idéerna om spelhobbyn som skadlig dör ut.
Spela med dom, och rikta spelupplevelsen på vad kidz vill ha. Häftiag magiska föremål och monsterslakt med häftiga detaljer.

Dessutom måste ju snart alla rollspelande 70-talister ha avlat fram avkommor med lämplig ålder att introduseras i rollspels kulten.

//Flurtis som hoppas på att den plannerade rollspels 70-talist aveln kommer att ge ökande tillväxt på rollspelshobbyn.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Tror på ökad tillväxt.

Jag tror att branschen defenitivt kommer att öka. Därför att:

*Alla 70 talister har vuxit upp och eventuellt fått barn. Som i sin tur introduseras i rollspel och drar in andra jämnåriga i spelandet.

*Rollspel blir inte längre något främmande i vuxenvärlden, då snittåldern växer, vilket har varit ett stort problem.

*Jag tror inte MMORPG och övrig teknologi kommer att ta så mycket mera andelar av hobbyn för MMO saknar den friheten som rollspel ger. Det kommer knappast att komma nån teknologi dom närmsta 10 åren som simulerar den friheten.

*När MMO'na har dynat av lite tror jag att vi kommer att se en liten tillväxt till rollspelen då folk har tröttnat på den styrdhet som MMO ger

* Det är dags för en alternativ bransch utveckling i USA, precis som på 90-talet. Ett nytt koncept som bredar hobbyn, precis som white wolf gjorde.

//Profeten Flurtis
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Hobbyn är långt ifrån död. Vi har inga problem med att rekrytera folk till lajv, och lajvare brukar också bli bordsrollspelare (för att fylla ut dödtiden under vintern, åtminstone). Konvent brukar innehålla stora mängder gymnasieåriga spelare, varav många rent utav är nybörjare (jag har själv spellett för många sådana grupper). Däremot kan jag mycket väl tänka mig att det är svårt att sälja till folk som är helt nya -- den överlägset största inkörsporten torde vara släkt och vänner. Eller? Jag kan tänka mig att göra en poll om hur folk blev initierade i hobbyn.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Kombinera den med svar på hur länge man har spelat.. så kanske vi kan se några roliga trender för hur folk har blivit introducerade i hobbyn över tid.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Tror på ökad tillväxt.

Dessutom måste ju snart alla rollspelande 70-talister ha avlat fram avkommor med lämplig ålder att introduseras i rollspels kulten.

Fast, hur ofta tycker ungdomar/tonåringar att det är coolt att syssla med vad pappa/mamma sysslar med? ,-)

*När MMO'na har dynat av lite tror jag att vi kommer att se en liten tillväxt till rollspelen då folk har tröttnat på den styrdhet som MMO ger

MMO om tio år kommer inte att se ut som de gör idag. Jag förutspår ett flertal som kommer att tillåta otroligt fantastiska och dynamiska (motsatsen till styrd i det här fallet) rollspelsupplevelser.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Så vad tror folk? Kommer rollspel att finnas om 20 år?
Jag är fullt övertygad att det kommer att spelas i stugorna om 20 år. Tror inte at det kommer att dö ut, dock så kanske det komme & går med spealndet. Att ibland så är det nån downperiod & ibland så är det mer uppåt. Tror att rollspelandet komemr att se på ett ugefär ut som det gör idag faktsitk, även i framtiden
Att det finns spealre som är yngre vet jag att det finns. iaf vet jag en hel drös kids här i Lund som spealr.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Re: Tror på ökad tillväxt.

*När MMO'na har dynat av lite tror jag att vi kommer att se en liten tillväxt till rollspelen då folk har tröttnat på den styrdhet som MMO ger
Själv tror jag att MMO'na kommer att bli mer dynamiska, men de saknar fortfarande den personliga touch man får av ett ha en alldeles egen spelledare som faktiskt sitter i rummet. I MMO's finns inte samma möjlighet till personliga stories etc som bordsrollspel har.

Sedan har vi ju den här vidriga trenden med MMO's där man betalar pengar för in-gameprylar, "virtuella ekonomier" etc, som i Entropia t.ex. Den trenden kommer säkert att växa, och den som har mer pengar utanför spelet har större möjlighet att lyckas bättre - någonstans där tror jag att det finns gott om möjligheter för vanliga fattiglappar eller folk som helt enkelt tycker illa om den typen av skit att köra vanligt jädra bordsrollspel istället. Det är billigare, och det spelar ingen jävla roll vem man är eller hur mycket pengar man har IRL.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Re: Tror på ökad tillväxt.

Fast, hur ofta tycker ungdomar/tonåringar att det är coolt att syssla med vad pappa/mamma sysslar med?
Ifall pappa dödar drakar :gremtongue:

Nej seriöst, i många fall. Ta bara en titt på alla bilnördar eller sportnördar. Oftast är deras farsor också sportnördar/bilnördar. Framförallt ser jag det inom jakten. Där är det nästan uteslutande så nyttblod kommer in i hobbyn genom far/son. Så väldigt ofta om det gäller en hobby. Detta förutsätter förstås att man introduserat hobbyn inom dom blivit hormonstinna och finniga.

//Flurtis. Barn gör som föräldrarna gör, inte som dom blir tillsagda.
 

tripp_trap

Veteran
Joined
25 Jan 2007
Messages
158
Location
Stockholm
Re: Tror på ökad tillväxt.

Håller helt med, jag blev indoktrinerad vid ung ålder, och spelar det därför än idag. Fast det var i och för sig min bror som gav mig insikt i rollspelets skönhet, och inte min far...

Undrar var han lärde sig :gremconfused: får ta och fråga honom någon gång...
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Re: Tror på ökad tillväxt.

Sedan har vi ju den här vidriga trenden med MMO's där man betalar pengar för in-gameprylar, "virtuella ekonomier" etc, som i Entropia t.ex. Den trenden kommer säkert att växa, och den som har mer pengar utanför spelet har större möjlighet att lyckas bättre

Du är givetvis fri att tycka att det är vidrigt. Själv tycker jag det är en fantastisk möjligt för de vuxna som har pengar för nöjen men som saknar tid då deras liv är upptagna av annat att nå "end-game content" - något som hade varit omöjligt för många. Dessutom, hur rättvist är det att bara de med X timmar att spendera skall få tillgång till hela spelet de har betalat för ndg vanliga prenumerationsspel? För den intressanta paradoxen är att de kunder som exempelvis Sony eller Blizzard tjänar allra bäst på är de som aldrig loggar in, aldrig sliter på bredband, aldrig kontaktar support, aldrig lastar databaser, etc.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Re: Tror på ökad tillväxt.

Dessutom, hur rättvist är det att bara de med X timmar att spendera skall få tillgång till hela spelet de har betalat för ndg vanliga prenumerationsspel?
Jag har själv inte tiden att spendera, men det tycker jag inte gör särdeles mycket - jag spelar inte för att nå maxlevel eller för att nå "end game content" ändå. Det som finns, finns ju ändå kvar.

Virtuella klasskillnader, det är allt jag säger. Fantastiskt. Särskilt när det är kopplat till klasskillnaderna i verkligheten... I till exempel Guild Wars eller City of Heroes betalar alla samma summa, och har samma möjlighet att avnjuta spelet - även om de får göra så i lite olika takt. I Entropia blir det den som redan är rik som blir rik i spelet. Som fattig IRL har man inte riktigt möjlighet att spela rik i spelet, så att säga.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
Entropia

Som fattig IRL har man inte riktigt möjlighet att spela rik i spelet, så att säga.

Well, som en av designerna bakom Entropia så kan jag med säkerhet säga att det finns en sådan möjlighet. Eftersom du kan spela och tjäna riktiga pengar genom att ge Entropia din tid. Det finns flera tidskrävande aktiviteter som genererar pengar. Jag vet inte vad du anser med "rik" men vi har dedikerade deltagare som inte har satt in en enda krona i spelet och genom smart agerande har ackumulerat tiotusentals kronor, eller som har fört sina syskon genom college i USA.

Virtuella klasskillnader? Är det typ Fighter, Rogue, Cleric,Wizard, etc du avser? ,-)
 
Top