Nekromanti FHur varelser går sönder...

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag har suttit och funderat lite på skada. I de flesta system jag sett brukar skadan bero väldigt mycket på vilket vapen man använder. Ett spjut brukar göra mycket mer skada än en dolk. Varför egentligen?
Ett spjut är i princip en slags dolk på en lång pinne. Pinnen ger räckvidd men borde inte påverka skadan nämnvärt.

Ideer, tankar, rationaliseringar någon?
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
"<I>Ett spjut brukar göra mycket mer skada än en dolk. Varför egentligen?</I>"

Antagligen på grund av att man kan använda hela sin tyngd i en attack med ett spjut, något som man inte kan med en liten dolk.


//Elrond, som har luktat som en grisodlare under Hultsfred
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Antagligen på grund av att man kan använda hela sin tyngd i en attack med ett spjut,

Det kan man väl med en dolk också? Det är ju en fråga om teknik snarare än vapenegenskaper. Om man kan lägga in tyngd bakom ett knytnävsslag borde man kunna göra detsamma med en dolk.
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Det enda jag kan tänka mig är två problem. Annars håller jag med dig.
A) bladlängd - hur långt in tränger spjutet och hur långt in kommer dolken?
B) Hävstångseffekt eller vad man nu ska kalla det.

Annars säger dem ju att en dolk och en mindre kula gör ungefär samma skada, så varför inte spjut kontra dolk???

Lady Silver Wolf
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tja, vem har sagt att ett knytnävsslag är lika kraftigt some tt spjut. I de flesta rollspel är knytnävsslag ganska klena. Du får antagligen ännu mker kraft bakom ex. ett spjut, kanske för att du kan använda båda armarna...

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det mest logiska jag kan tänka mig är att du får mera kraft när du skadar med ett spjut. Det fungerar väll på ungefära principer som med en lans.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ett spjut brukar göra mycket mer skada än en dolk. Varför egentligen? Ett spjut är i princip en slags dolk på en lång pinne. Pinnen ger räckvidd men borde inte påverka skadan nämnvärt."

"Varför" kan jag inte direkt svara på, men en kasse statistik pekar på att sår från en kniv tenderar att vara mindre allvarliga än sår från ett spjut.

Ska jag nu spekulera så kan jag ju slänga ur mig följande teorier: det kan ha att göra med att en kniv är såpass kort att försvararen ofta kan deflektera stöten relativt enkelt samt att man som anfallare inte vill ta i för mycket eftersom man öppnar sig för mycket, men att spjutet är längre och att anfallaren inte behöver vara så petig med att hålla en tät försvarsstans, och därmed kan ta i mer. Det är också svårare att deflektera stöten (det finns bara en ynkans pinne att försöka få bort, till skillnad från knivmannen, som är hela 80 kg greppyta att fösa bort), varför en spjutstöt har en tendens att gå djupare än en knivstöt.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Kanske ökar kraften i spjutbladet pågrund av skaftet, fast det vet nog en sån där fysiker bättre.

Per
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
En riddare med lans har ju en hel hästs kraft att bakom sig.

Per
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Varför inte ladda vapnena med dolkar??? Så gör de dubbel skada *ler dumt* /images/icons/crazy.gif

/P|uT0NiUm

"Kik ass"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Kanske ökar kraften i spjutbladet pågrund av skaftet, fast det vet nog en sån där fysiker bättre."

Inte vid stick. Möjligen vid hugg, men ett vanligt jefla spjut är inte gjort för att hugga med. En japansk yari kan dock användas med huggteknik, och då är den fenomenalt dödlig!

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jo, självklart det har han ju. men det är ju fortfarande samma princip när du trycker in lansen/spjutet i personen. Det gör ju hyfsat ont i bägge fallen.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Hur varelser går sönder...

Men man kan ju också hålla spjutet i två händer och sticka med... Om du förstår vad jag menar... Inte rakt fram, utan mer... svårt att förklara det här... Men det går att sticka med två händer...

Robban...
 

norrbaggen

Veteran
Joined
2 Jun 2000
Messages
4
Location
Lillehammer, Norge.
Som et offensivt vapen er det nog inte så stor skillnad på den fysiske skadan en dolk och et spjut ( anvendt med en hand ) gjør. Spjutet har større massa och derfor større treghet, så i teorien bromsar det långsommare när det treffer målet, och dermed penetrerar det lite djupare. Men det er nok anfallstekniken det beror på. En mann med dolk kan inte legga like mycke kraft bakom en støt utan att öppna seg for motangrep.

Tror jag.

fortsatt norsk.
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Re: Massa

Kniv vs Spjut

I huvudsak(kort):
* Ett spjut har en större massa och tar då upp samt avger mer energi.

Sedan spelar också följande in:
* Sedan kan man använda båda händerna när man använder spjutet.
*spjutet kan tränga in längre, en 10 cm kniv kan bara göra ett 10 cm djupt hugg(Om man inte är terminator dvs).
*spjut brukar vara grövre än knivblad
*Det torde vara lätare att lägga till hela kropstyngden när man använder ett spjut. Även fast det handlar mest om teknik.

/Von Ork
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Massa

* Ett spjut har en större massa och tar då upp samt avger mer energi.
*spjutet kan tränga in längre, en 10 cm kniv kan bara göra ett 10 cm djupt hugg(Om man inte är terminator dvs).
*spjut brukar vara grövre än knivblad


Om detta är fallet, varför har då ingen konstruerat en grov, lång dolk med blytyngder i fästet? Skulle det fungera?

* Sedan kan man använda båda händerna när man använder spjutet.
*Det torde vara lätare att lägga till hela kropstyngden när man använder ett spjut. Även fast det handlar mest om teknik.


Det är häråt jag lutar... att det skulle vara mer en fråga om teknik än vilket vapen man använder. Visst har man klara fördelar av ett långt vapen, men fördelen ligger nog snarare i längden (kan anfalla på större avstånd) än i någon momentarm. I.o.f.s stämmer denna teori dåligt med vapen som nunchakus (stavning?).
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Massa

Det har ju med vilken teknik man använder att göra. Ett spjut är ett stötvapen, och då spelar nog inte längden så stor roll på just det sättet, medan till exempel en yxa ju blir otäckare ju längre skaftet är.

En dolk eller kniv är ju gjord för att användas på nära håll, och då är manövrerbarheten viktigare än massan. En dolk med blytyngder kanske skulle göra mer skada, men den skulle vara så pass mycket klumpigare att det inte skulle vara värt det. Att kunna träffa motståndaren bör ju vara prio ett. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Von Ork

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
31
Location
Västerås
Re: Massa (2h-svärd?)

"Om detta är fallet, varför har då ingen konstruerat en grov, lång dolk med blytyngder i fästet? Skulle det fungera?"

Visst, men det låter väldigt likt ett tvåhandsvärd enligt mig :)

För den som vill se det hela mer praktiskt så är det bara att montera en kniv på en vagn(förslagsviss på räls) och stjuta iväg den mot en plajvodskiva. Sedan upprepa det hela med några extra kilo på vagnen.

Eller kast med liten boll, för tung boll och ni kommer inte orka kasta den så långt, för lätt boll och ni kommer endast få ont i armen. Med rätt tyngd på bollen i förhållande till eran muskelkraft så kommer ni kasta längst.

Några fördelar med en nunchakus (stavning?)
* Du kan accelerera upp den genom rotation.
* Då den är frikoplad från slagarmen stoppas inte slaget upp när man träffar motståndaren.
* Den är svårare att blokera

/Von Ork
 
Top