Nekromanti Fettoskumt banbrytande projekt!

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Innan jag färdigställer "Flowers and Fantasy" (jorå, jag jobbar på det) så kom jag på en skitskum idé till ett annat rollspel som, mig veterligen, inte liknar något annat:

Okej, är ni med?

Till att börja med har man ingen spelledare. (Jag SA ju att det var konstigt!) Något "äventyr" har man inte heller i vanlig bemärkelse. Det är liksom rollspelarna som ÄR äventyret. -eller äventyren, en för varje spelare. Att skriva äventyr till det här spelet är rent diaboliskt svårt, kanske måste jag ordna ett datorprogram som kan bidra med rollpersonernas struktur, och så får någon hängiven skribent utgå från dessa mallar, eller så får väl jag förse er med sådana. Nåja, för att göra det ännu mera krångligt så finns det inte heller någon kampanjvärld.

Nej, ni förstår ju själva att ett sånt här konstigt spel inte kan spelas i någon vanlig värld som vi är vana att spela i dem. I det här spelet (projektnamn: Mytomemens) är spelarna inte ens verkliga, världen runtomkring dem är blott en illusion. Det låter som hämtat ur Kult, men i det här spelet är inte spelarna fångar i ett fängelse av lögner, utan snarare vilsna i sina egna drömmar... Det är de själva som skapat världen de lever i. Varför? Egentligen inte viktigt. Om spelarna ligger i komor och träffar varandra i sitt undermedvetna, eller om de är andar och leker lekar i astralplanet eller om de är framtidskids som interagerar med varandra i hyperspace är inte relevant. Det viktiga är att varken rollpersonerna eller världen de spelar i finns på riktigt. -Hrm, det gör ju ingen rollspelsvärld... Jag menar - inte ens på låtsasriktigt! <:^D

Rent konkret skulle det gå till så här: Du får ett rollformulär som du förväntas läsa igenom noga. Förutom info om dig själv får du också veta var du är i världen (ungefär samma text får dina medspelare läsa) och dessutom vad du upplever starkast i världen runtomkring dig. Dessa föremål (det kan vara varelser oxå, spelledarpersoner, naturen, omgivningarna, vädret mm) anses du "transcendera" -det betyder att du också spelledar dessa. Jupp -du styr dessa, -i enlighet med hur din rollperson (obs -inte du!) tycker att de skall bete sig.

Alltså, hänger ni med? Om du spelar en manisk polis med dödsångest till exempel, då kan du förutom din egen roll också få spela några trashankar och luffare som kommer fram till äventyrarna på gatan och ber om mat, beskriva hur regnet trummar mot äventyrarnas hjässor och en massa annat sånt deprimerande skit. -Det är den väld polisen har skapat (och skapar) omkring sig. -Medan din medspelare kanske är en blåögd prost som får beskriva hur några gatubarn leker i regnet och spelleder den vänliga damen som lånar ut sitt extraparaply till honom... Ibland kan någon slp vara så viktig att den börjar dominera hjärnan på rollpersonen, så att han helt slutar att "vara" sig själv och övergår till att till fullo karaktärisera denne spelledarperson. (Typ, såhär: När äventyrarna senare kommer in på polisstationen tar polisspelaren helt enkelt och slutar spela sig själv och koncentrerar sig på att istället gestalta polischefen som, allt enligt instruktionerna, rusar fram och frågar ut dem om vad de vet om seriemordet, till exempel)

På varje spelarblad står det olika mål uppradade. Så fort ett mål har uppnåtts bockar spelaren av detta och närhelst en spelare har bockat av samtliga sina mål meddelar han detta för gänget, varpå äventyret tar en ny riktning beroende på vilken spelares mål som just uppfyllts. Typiska mål kan vara "Jennifer berättar för mig om hennes dröm", "Prosten och någon annan spelare går in i kyrkan" eller "Polischefen anklagar mig för att vara hjärnan bakom kuppen". Det borde kanske inte heta "mål", för spelet går ju verkligen inte ut på att förverkliga dessa. Det bara inverkar på i vilken riktning spelet skall fortsätta.
Målet med spelet är ju (förutom att ha kul) att lösa historien med sig själv. -Alla rollpersoner börjar spelet med en massa frågor som måste klaras ut. Ingen kan klara av detta på egen hand -de nycklar du är ute efter finns bland dina medspelares rollbeskrivningar. För att kunna få hjälp på vägen har man en hög med småkort på vilka det står små minnesfragment och flashbacks.
Närhelst ett mål är avklarat får en spelare (sällan den vars mål uppfylldes) ett flashbackkort ur sin hög, och när någons alla mål har uppfyllts så ändrar spelets karaktär ofta rejält. Det blir nya lappar, nya karaktärsbeskrivningar och nya förutsättningar. Det kan säkert bli mycket att läsa i det här spelet! Något att tänka på när man skriver äventyr, hmm...

Hela spelidén hänger som ni förstår på hur väl äventyren är utförda. Jag vill ha dem till små detektivhistorier där spelarna löser sina rollpersoners förflutet med drömmar och flashbacks allt medan rollpersonerna i sig löser gåtor i deras fiktiva värld (typ mordgåtor, polisutredningar, försvinnanden). Spelet skall hela tiden balansera på vansinnets brant; spelare som slutar "tro" på illusionerna får sin värld slagen i spillror. Succesivt skall rollpersonerna bli paranoida, lögnaktiga och oberäknerliga. De förlorar sin världsuppfattning och till slut börjar också deras fysiska jag anta rent omänskliga former...

Jag funderar på att låta en viss del av spelet vara regeldominerat, som till exempel vid strider. Om inte annat ger det väl en struktur åt rollspelandet som det här projektet kan behöva, så det inte bara rinner ut till flum... Extra kul tycker jag att det skulle vara om ingen spelare dog (för de finns ju inte!), utan när de skadas tar de bara och blir galnare och galnare. Jag tänkte mig att man skulle ha en del lappar med falska meddelanden och villospår i en egen hög, vid sidan av spelarna "minneshögar". Så fort någon spelare skadas, chockeras eller överansträngs så blandar man helt enkelt in några falska meddelanden i deras högar. Ibland kan spelare bli extra knäppa och utbyta kort med varandra. En del kort behöver inte heller vara minnen, utan skulle kunna vara mer av anvisningar till hur du fortsättningsvis skall spela din rollperson: (Du litar inte längre på Annika, inte förrän hon berättar om vad som fick henne att lämna klostret hon växte upp i) osv.

Jag tror att det här skulle kunna bli grym rollspelsunderhållning. Inget man spelar kampanj efter kampanj en gång i veckan förstås, men som rollspelsbagatell tycker jag att det är en intressant och innovativ idé. Vad säger ni?
 

Tzoch'anthar

Veteran
Joined
8 Jun 2000
Messages
64
Location
Stockholm
Nog låter det skumt alltid... men mycket intressant. Vem hade du tänkt dig skulle skriva äventyren? För om en person skrivit äventyret också spelar det kanske det inte blir lika roligt för denne? Att alla spelare samtidigt också är spelledare låter skitkul.



"There is no evidence for whatsoever that life is to be taken seriously."
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Svar + klur

Du har pekat på det trista med spelet: -Ingen spelkonstruktör kan få nöjet att närvara när hans/hennes eget spel spelas. Man får helt enkelt skriva äventyr till varandra. -Vilket i praktiken kommer att betyda att det blir jag som skriver äventyr till alla andra spelare, men att jag själv aldrig kommer att få spela mitt eget spel. <:p

Därför klurar jag på en idé om att kunna slumpa ut hela äventyr från en databasstyrd hemsida. Det har något jag funderat på länge, och jag tror att det kan bli rätt bra. -Det ger ju också spelarna en läbbig känsla att det inte är någon människa som leder dem genom äventyret utan att världen är oberäknerlig och kryptisk...

Kom på en sak förresten: I slutet på äventyret borde spelarna få lägga ner alla sina papper och diskutera med varandra om vilka de tror att deras rollpersoner är, och kanske har varit i sina tidigare liv. När de är färdiga får de läsa ett sista dokument med rubriken "Gåtans Lösning"; där det förklaras vad som EGENTLIGEN har hänt -förmodligen har några (alla?) spelare fått historien helt om bakfoten, vilket ju kan leda till en del fniss...
 

Anders Wänn

Veteran
Joined
28 Mar 2001
Messages
34
Location
Borlänge, snart Malung
Re: Svar + klur

En underbar idé.

Många stora praktiska problem, men fortfarande en underbar idé.

Jag vill dock opponera mig mot tanken att det skulle finnas ett "facit" till historien som man kan jämföra med när man är klar. Det dödar tolkningsfriheten. Den stora poängen är ju just att det inte finns något som är sant och riktigt eller bestämt av SL. Allt som finns är ledtrådar och uppmaningar till gott rollspelande.

Undrar om det skulle fungera som konventsäventyr...
Genomför det!


/Anders Wänn
PR, naturvetenskap och pedagogik - Terra Incognita
Fansinspalten - Sverox
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Tolkningsfrihet i all ära, men...

"Jag vill dock opponera mig mot tanken att det skulle finnas ett "facit" till historien som man kan jämföra med när man är klar. Det dödar tolkningsfriheten. Den stora poängen är ju just att det inte finns något som är sant och riktigt eller bestämt av SL."

Jag förstår din tanke, och jag lovar att jag kommer låta spelet få provspelas grundligt innan jag bestämmer mig för hur det slutligen skall bli på den punkten. Idén med det "fria" slutet föder dock två problem:

Dels tror jag att många spelkonstruktörer skulle försöka komma undan med bara ett suggestivt mystiskt äventyr utan en verklig gåta att lösa i bakgrunden (kanske kan bli kul det med, iofs), och dels tror jag att spelet kan balla ur så mycket (faktum är att jag kommer göra mitt bästa för att så skall ske) att spelarna bara går i cirklar och missleder sig själva medans de blir vansinnigare och vansinnigare... Som slutord känner de kanske att de ändå måste få någon rätsida på sina stackars psykotiska rollpersoners livsöden...

Som grädde på moset tror jag att ett slutord kan fungera som skräckingrediens. Jämför med filmen Memento, där vi i publiken får lösa huvudpersonens "gåta", medan han själv är lyckligt omedveten om vad han har gjort. -Samma friktion vill jag ha mellan spelaren och hans rollperson. Men vänta tills du får se spelet och så fortsätter vi klura då!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bra bättre BÄÄST!

Kör hårt! Makandet kräver nog inte så mycket arbete, men ger bra resultat.. Go go go!



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Tolkningsfrihet i all ära, men...

Spel utan spelledare är inte helt nytt men för resten av det du skriver måste jag säga att det är en av de intressantaste ideerna på länge, de blandar en massa bra saker från andra spel och jämfört med de tonvis av egna fantasyvärldar som folk kokar ihop åtminstone originellt.

Förresten, när det gäller Flowers and Fantasy så gjorde jag ett försök med Vattnadjup (Forgotten Realmsstaden Waterdeep) 1965 med en artikel i mitt fanzin men det har inte blivit så mycket mer än några sidor nya regler och lite bakgrund. Påtända hippiedrakar ute efter lite fri kärlek är aldrig fel.

Bara för att kolla hur mycket du tänkt genom det, vad kallar du röntgen för idin flower powerfantasy?

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vad jag kallar röntgen?

Hmmm... om det här var ett test för hur genomtänkt mitt hippiefantasyprojekt är så är jag rädd att jag måste göra dig grymt besviken, för just ämnet "vad röntgen ska kallas" har jag inte ägnat en enda tanke åt. Hmm, vad SKA det kallas?

...anar en dålig punchline, men ok, berätta...

"What fun is it being 'cool' if you can't wear a sombrero?" -Hobbes
 

Anders Wänn

Veteran
Joined
28 Mar 2001
Messages
34
Location
Borlänge, snart Malung
Re: Tolkningsfrihet i all ära, men...

Som slutord känner de kanske att de ändå måste få någon rätsida på sina stackars psykotiska rollpersoners livsöden...
*fniss* Jo, du har en poäng där.

Hör av dig om du vill ha hjälp att speltesta.


/Anders Wänn
PR, naturvetenskap och pedagogik - Terra Incognita
Fansinspalten - Sverox
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Vad jag kallar röntgen?

Ingen punchline. Men du har rätt den skulle säkert vara dålig.

Vet inte om jag ska ge dig en ledtråd. jag ger hela forumet till typ midnatt i natt för att se om någon förstår varför jag frågar en sådan sak.

Den förste med rätt svar får förutom äran någon TSRmodul jag har dubletter av.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hmmm mysko!

Klurigt! /images/icons/smile.gif
Det måste väl ha någonting med det engelska ordet X-ray att göra, x som i okänd.. Herr Röntgen visste inte vad han skulle kalla det, eftersom det var "okänt", så i en sån här värld kanske man helt enkelt kallade det för "magi" eller något.. Eventuellt så är Röntgen inte människa, och heter något annat..

Hmmm, det var det som låter mest logiskt tycker jag.. Men så trovärdigt är det väl inte. Antingen så är det väl namnet, eller strålens effekt.. Men det är väl inget speciellt med röntgen? (Eller jo../images/icons/wink.gif Men inte SÅ speciellt..)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Hmmm mysko!

Rätt nog. Röntgen, dvs gubben, är ju en specifik person som kommit på en sak precis som vi har en hel del annat att tacka specifika personer för. Man kan ju tackla detta på olika sätt. Killen från denna värld heter också Röntgen, eler var just Röntgen. Eller så har någon annan kommit på det och därför heter Röntgen Schenström eller liknande.

Detta är en intressant sak att tänka på tycker jag när man gör egna världar och Krille var inne på det i senaste Codex, vad som finns och inte finns. Vad har inte upptäckts och vad har upptäckts?

Ska skicka en lista med skräp jag vill bli av med, det är TSR, Neogames och White Wolfprylar (har inte kollat genom allt extra jag har än).

Daniel "Warduke" Schenström
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Intressant

Det här är ju faktiskt intressant angående skapelser av världar. Jag menar -man plockar ju in så mycket som inte är direkt trovärdigt.

-Men det är ju ett problem man har i all form av berättande. Att tyskarna pratar amerikanska med brytning i krigsfilmer texempel. Att Luke Skywalker pratar engelska är ju oxå djävligt konstigt, btw. Men en del sådana där trix måste man ta till, annars förstår ju ingen handlingen. (blir ju jobbigt om regelböckerna ska ha långa listor med vad röntgen ska heta, vad man har istället för fahrenheit, celsius, och så vidare...) Har ni tänkt på det förresten, varje gång man i science-fictionsammanhang stöter på något djur så heter det (djuret, asså) typ "Buzzorola-hund, Crozzobah-fågel eller Qweba-haj, ungefär. Helkönstigt! Varför ska de se ut som rymdiga varianter på tellusdjur, och heta modifierade tellusdjurnamn?
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Intressant

Det är en balansgång helt enkelt men också något man kan uttnyttja. Om man tar bort några kända stapelvaror ur en genre, då vet spelarna att det finns mer att upptäckla och ta reda på vad som finns. Detta är en nackdel om man kör spel där rollpersonerna förväntas vara familjära med omgivningen (vilket är anledningen till att man kallar saker för bkljgl-fågel etc, då får man en snabb bild utan onödigt mycket beskrivning) och då fördel om man vill att både spelare och rp ska upptäcka nåt nytt.

Man får helt enkelt välja hur ingående info man vill göra efter hur mycket man själv har tid med, hur mycket spelarna tolererar och känslan i spelet/världen man gör. Finns inget facit men det är trevligg att tänka på då och då.

SL: Ni ser ett lås på dörren.

Spelare: jag låser upp det.

SL: Det finns inga nycklar i världen.



Daniel "Warduke" Schenström
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Haha, vilket exempel! :P [NT]

Kul att du skänker bort moduler föresten! /images/icons/tongue.gif
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Ååååkej...

... hur fick du tillgång till min hjärna? Stygga människa.
En hel del av det här är just vad jag grunnat på i närmare två år. Nåja, goda idéer får man aldrig behålla för sig själv, det finns alltid kluriga människor som kommer på samma sak.

The Bridge? /images/icons/wink.gif

-W
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Ååååkej...

Åhhh, nu får jag dåligt samvete. Å andra sidan tror jag mig skymta en dedikerad speltestare? *ler*

Njae, vi får väl se vad du tycker när jag har en betaversion ute. Om det liknar det du tänkte på hoppas jag på genomtänkt respons, och om det blir något helt annat så kan du ju profilera dig med ditt eget projekt, varpå jag lovar att ställa upp som superhängiven speltestare!

"Live and don't learn, that's us" -Hobbes
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Ååååkej...

Det är spännande det här med ideer, jag hade en konspirationsteori om att ideer går i vågor, detta baserat på att jag haft ideer som jag senare sett i filmer, serier och rollspel. Nu är detta inte en sådan teori som jag tror på utan snarare något mellanting mellan tro och skepsis.

Det kan vara att man har väldigt mycket lika källor och så i övrigt, tex om jag kommer på en ide för en spelvärld efter allt jag läst i TSRväg och TSR sedan producerar en sådan. Det ger dock upphov till en ny och tråkigare teori, att människors hjärna fungerar lika dant om det utsätts för samma stimulans...

Daniel "Warduke" Schenström
 
Top