Nekromanti fett sug

Basti-kun

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
13
Location
Svea Rike
Är Call of Cthulu grymt eller? Jag har endast spelat PC-spelet Prisoner of Ice som är baserat på skiten, men ej spelat nå rollspel... jag förstår dock EJ hur fan man kan skapa skrämmande effekter i ett rollspel!
 

tusse-san

Veteran
Joined
10 Sep 2000
Messages
92
Location
Stockholm
Ja, om äventyret har mörk stämmning och om det är en skicklig SL så är det nog inte så svårt att göra ett äventyr skrämmande.
 

Maxwan

Swordsman
Joined
26 Jun 2000
Messages
622
Location
Skövde
Re: Är det lättare i ett datorspel då?

<I>jag förstår dock EJ hur fan man kan skapa skrämmande effekter i ett rollspel!</I>
Är det lättare i ett datorspel då?

Om du svarar ja på det har du inte spelat mycket rollspel inte - eller så saknar du och dina vänner helt känsla och inlevelse. I spel som CoC och Kult bygger man många gånger upp väldigt bra stämningar och det kan vara skrämmande också om SL och spelarna spelar bra.

Testa att sitta ute i skogen någon gång på sommaren, mitt under natten. Ha gärna en lägereld också, så ni inte ser ett skit ut i mörkret. Jag lovar att om ni spelar någon skräckrollspel då kommer ni hetsa upp er och bli bra jävla skraja. Fast det kanske du hade blivit ändå eller? :p

Mac - man blir inte rädd av ett datorspel i alla fall.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Prisoner of Ice

Jag har spelat CoC till och från i 14 år, och tycker att man kan få schysst stämning med bra scenarion, bra spelare och bra SL:ande. Det finns en hel hop bra scenarier och kampanjer, så det är bara att fixa resten själv. Vad gäller "Prisoner of Ice", så har det en del gemensamt med rollspelet, men PoI är alldeles för linjärt för att ens ge en uppfattning om hur bra det riktiga spelet är. CoC har hållit sig i toppen bland de bästa rollspelen i över 18 år, så något har de ju gjort rätt...

http://www.algonet.se/~enda
 

Antilles

Veteran
Joined
21 Sep 2000
Messages
25
Håller med...

...Call of Cthulhuär ROLLSPELET, har spelat det sen det
kom ut och det är bara bäst, men som sagt man måste ha en bra spelledare och det har jag haft turen att ha...alltifrån
CJS till Johan Berg...så lycka till Spela CoC...:)
 

Basti-kun

Veteran
Joined
27 Sep 2000
Messages
13
Location
Svea Rike
Det är såklart att det kan vara läskigt om man är i en liten stuga i en skog, men fan det mesta är ju läskigt då! =)

Har du(inte tusse, mac alltså) spelat Resident Evil? Jag tror fan det är läskigare med hundar som hoppar in genom fönster helt plötsligt än en SL som säger
"Du går i en mörk skog... du är helt ensam... du hör hur det prasslar i buskarna!" *DUNDUN*
"O NEJ! En demon hoppar ut ur buskarna!"

hehe... =)

Ryo: "Ko deu?"
Amerikanare: "WHAT? Go home!"

Från spelet Shenmue, världens bästa spel.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Är det lättare i ett datorspel då?

Maxwan... Spela Alien Versus Predator... Helst med hörlurar mitt i natten... Eller ännu bättre: Om du har Half-Life (Om man spelar spel MÅSTE man spela half-life!) ladda ner They Hunger. Det mest skrämmande jag spelat... HL-spelarna är eniga, They Hunger är den mäktigaste singleplayer-mod som skapats till HL.

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat
 

Rach

Veteran
Joined
12 Sep 2000
Messages
131
Location
Stockholm
jag kan hålla med om att det kanske inte kan bli SKIT läskit, men som tusse tidigare sa så kan det ju bero på spelaren och på sl:n.
Men en kille som du basti-kun, som spelar de mest blodiga spel och du som är så himla S**T cool. det är klart att inte du kan bli rädd.

/Rach, DONK
 

Shadowcat

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
32
Location
Varberg
Hejsan.

Det hänger väldigt mycket på spelledaren och stämningen som sagt var. Spelarna måste också vara på humör.
Jag har spelledat en kultkampanj son slutade i våras sedan 1995 på konvent. Under den tid som jag har kört den har jag lyckats med att få personer att drömma mardrömmar, inte vågat sätta sig ensam med mig i rummet där vi spelat och allmänt fått folk som har hoppat upp ifrån stolen för att springa därifrån.
Det fins en hel del bra spelledare som är duktiga på att ta fram den där känslan och i mitt tycke mycket bättre än ett dataspel på att skrämma mig.
Dataspel som Resident Evil kan skrämmas med att köra med den där överraskande skräckpåhoppet som så många filmer kör med men jag har hittils inte hittat en enda dataspel som kan förmedla den där krypande skräcken som Lovecraft och en del andra författare kan. Till lika kan ej dataspelen få en att titta bakom sig och förvänta sig att något lurar på en så som en bra spelledare kan.



Shadowcat
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: Är det lättare i ett datorspel då?

Dataspel ger mest adrenalinkickar och överaskningseffekter (som i dåliga skräckfilmer). Visst kan man bli skraj för att en alien ska komma fram, och hoppa till när den gör det när man spelar AvP mitt i natten. Men det är inget mot riktigt bra rollspel där man inte vågar gå och pissa ens för man är så rädd :)

/Micke
 
Top