Nekromanti [Fett spelkoncept] Loppor och Lumpsamlare

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Alltid när jag ser Konrad Konvaljs sluskiga fantasybilder blir jag jävligt sugen på att konstruera ett sluskigt och dräggigt fantasyspel. Nu har jag ett koncept. Häng me!

Titel: Loppor och Lumpsamlare - ska travestera Drakar och Demoner, men det finns nog bättre X:ar och Y:ar.

Vad går det ut på? - man spelar fantasydrägg i en sluskig fantasyvärlds absoluta bottenskit. Äventyren går ut på att få ihop tillräckligt med kopparstycken för att kunna köpa sig ett stop vattning öl på kvällen, eller nått. Ett typsikt äventyr är "gå och häll grisskit i den lokale bryggarens ölkar", "stjäl en get från grangården", "råna en lumpsamlare". Väldigt episkt alltså.

Hur gör man det kul? - eftersom man inte kan kräva att alla kring bordet ska dricka alkohol behöver spelet kanske fokuseras lite mer. Jag tänker mig att det ska vara okomplicerat, men med mycket pajiga och fumliga stider, lyteskomik, prutthumor och tragikomik. Ett väldigt tungt spel.

Men vafan, hur ska det vara då? System å sånt? - Jo, enkelt BRP, alla fattar BRP. Ripp på DoD helt enkelt. Större chans för fummel dock. Det skojsiga jag kom på var rollpersonsgenereringen: bakvänd levandsbana. Först skapar man (lite snabbt) en rollperson på dennes högsta punkt, när han hade lite pengar, mental och fysisk styrka, ett yrke och vänner. Sedan låter man slumpmässigt det här brytas ner (typ som i MC, fast där allt går åt helvete hela tiden). Han får loppor, förlorar ett ben, får jobbiga tics, börjar leva på gatan, blir förskjuten av sin familj, tappar tänderna, börjar tröstäta, o.s.v. Långa listor med lyten som man slår på. Och violá, en lumpsamlande klumpfot med en blydagg i bakfickan om utifall han skulle komma över någon än mer försvarslös människa/dvärg/alv/whatevver-spillra.

Men är det här kul, verkligen? - Ingen aning. Jag har själv haft rätt kul med jävligt pajiga fantasyäventyr med den här typen av karaktärer. Det kanske är rätt osmakligt - eller ja, det är ju osmakligt - men jag tror att det kan göras med gliten i ögat och på rätt sätt.

Hur episkt verkar inte det här? Och Konrad Konvalj, vill du bidra med dina fantastiskt sluskiga teckningar till detta extremt seriösa projekt?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes räkna med mig + mitt konkelfölje!

"Jag har själv haft rätt kul med jävligt pajiga fantasyäventyr med den här typen av karaktärer. Det kanske är rätt osmakligt - eller ja, det är ju osmakligt - men jag tror att det kan göras med gliten i ögat och på rätt sätt."

I min spelgrupp händer detta också ibland. När man kört något långdraget och episkt vill man bara softa, och lodra runt. Man vill inte tänka så mycket, man vill rollspela en tunnbindare utan framtid. Man vill kort och gott flippa ur en aning.

Vi har spånat på en liknande idé och tillsammans kanske vi kan släppa det mest lodrepiska rollspelet någonsin!

/ Brun
 

Smrtihara

Warrior
Joined
16 Feb 2010
Messages
384
Detta är en tanke jag vill hejja på.

Jag har egentligen inget att tillägga mer än att jag tycker det låter tokroligt. Groteskt är bra! Just din idé om rollpersonsgenereringen gör hela grejen för mig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
Det skojsiga jag kom på var rollpersonsgenereringen: bakvänd levandsbana. Först skapar man (lite snabbt) en rollperson på dennes högsta punkt, när han hade lite pengar, mental och fysisk styrka, ett yrke och vänner. Sedan låter man slumpmässigt det här brytas ner (typ som i MC, fast där allt går åt helvete hela tiden). Han får loppor, förlorar ett ben, får jobbiga tics, börjar leva på gatan, blir förskjuten av sin familj, tappar tänderna, börjar tröstäta, o.s.v. Långa listor med lyten som man slår på. Och violá, en lumpsamlande klumpfot med en blydagg i bakfickan om utifall han skulle komma över någon än mer försvarslös människa/dvärg/alv/whatevver-spillra.
Vår spelgrupp har gjort ett flertal listsamlingar av kritiska skador från åratal av spelande. Att skapa dessa listor har varit sjukt roliga. Tänk dig själv att studera en drakar & demoner karaktär från mitten av 90-talet med kritiska skador så som;

* Hängande lem
* Förspräckt öronhinna
* Förleprad ögonglob
* Slapp axel
* Sprunget knä
* Tuberkel hosta
* Sprängd lever


Nog för att vissa saker är jäfligt interna, men det kan bli great success det här.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Coolt! =)

Tecknar också gärna någonting om så vore.

Nå, jag gillar det mesta, förutom möjligen äventyren. Jag skulle hellre se "vanliga" äventyr fast med en sluskapproach. Det vill säga att äventyren är som i Drakar & Demoner, fast mörkare, skitigare och helt klart med en annan typ av utgångspunkt och belöning. Det vill säga att man kan rädda furstens son - fast det gentemot att själv slippa galgen för alla sina stölder, eller att man måste hitta det magiska föremålet - för att kunna ge det till trollkarlen som ska bota de maskätna infektionerna man ådragit sig osv. Kort och gott, det behöver inte gälla griskit, utan kan vara lika hjältemodigt, fast av helt andra ordsaker med lite mer skruvade mål.

Nå, det är bara en tanke jag själv har. Det är ju upp till dig. På det stora hela: kul idé. =)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Konrad Konvalj said:
* Hängande lem
* Förspräckt öronhinna
* Förleprad ögonglob
* Slapp axel
* Sprunget knä
* Tuberkel hosta
* Sprängd lever
Helrätt! Jag tänker mig långa listor med permanenta lyten som man måste slå på i tid och otid. Under karaktärsgenereringen (eller degeneringen snarare =)), under spel när man har råkat skada sig.

* Rövskabb
* Förträngd näshåla (ansträngd och pipig andning)
* Fläckvis håravfall
* Deformerad urinblåsa (måste stanna och kissa hela tiden)
* Förslappad magmun (konstant rapande)
* Generande hårväxt
* Svullen fot
o.s.v.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
solvebring said:
Jag skulle hellre se "vanliga" äventyr fast med en sluskapproach. Det vill säga att äventyren är som i Drakar & Demoner, fast mörkare, skitigare och helt klart med en annan typ av utgångspunkt och belöning. Det vill säga att man kan rädda furstens son - fast det gentemot att själv slippa galgen för alla sina stölder, eller att man måste hitta det magiska föremålet - för att kunna ge det till trollkarlen som ska bota de maskätna infektionerna man ådragit sig osv.
Det är just det här jag vill slippa känner jag. Det skall inte vara "vanliga" äventyr för det får man ju ibland nog av så att säga.

När mina spelare får nog av rollspelande på "hög nivå", och vill slippa spela hjältar/annat episkt brukar jag dra igång helt oseriösa mini kampanjer med otroligt sköna karaktärer. Det skapar en väldans massa garv bara genom att måla upp bilden av karaktären, och sen kommer karaktärens namn som ett brev på posten, vilket skapar ytterligare garv.

Således är en namnlista att föredra i detta koncept. På rak arm kan jag ju släppa på några sköna namn, som använts minst en gång i vår grupp. Namnen får då min grupp att tappa greppet, och sedan dras med i den lodriga världen av rollspelande. Även detta kan ju vara väldigt internt, men det kanske går att förmedla det vidare.

* Kongmund
* Korgmund
* Konrad Konvalj
* Smegmadrion
* Smegmarillion
* Kongsdorf
* Dorksnefwer
* Dilgismond
* Torgmund
* Tordsmund
* Lädrikon
* Åhdrikon


Jag tror det är ändelsen mund/mond, alternativt ikon som gör det magnifikt. Sen är Kon/Kongs/Smeg bra starter på namn.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Vimes said:
* Rövskabb
* Förträngd näshåla (ansträngd och pipig andning)
* Fläckvis håravfall
* Deformerad urinblåsa (måste stanna och kissa hela tiden)
* Förslappad magmun (konstant rapande)
* Generande hårväxt
* Svullen fot
o.s.v.
Är du säker på att du aldrig har varit med oss och spelat?

Förträngd näshåla är en typisk skada känner jag direkt. Förträngd är förjäfla härligt ord. Det klingar så skönt och ostigt. Precis som: Förspräckt, förlegad, och förpestad. Efter det slänger man bara in valfri kroppsdel för att skapa en magnifik kritisk skada.

* Förspräckt tarmkanal
* Förlegad urinöppning
* Förpestad analmynning
 
G

Guest

Guest
Rackarns vilken bra spelidé. Skulle ju lätt kunnas plocka fram när man ska förkröka inför någon fest.

Gillar dina idéer runt karaktärsgenereringen. Om det blir ett färdigt spel så borde karaktärsskapandet få mängder av förnedrande slumptabeller och nesliga resultat. Ser nämligen framför mig att man kommer sitta och skapa karaktärer och bara där dö av skratt i all absurditet.

Lite som Eons karaktärsskapande är väl det jag ser. Fast sjukt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Gillar dina idéer runt karaktärsgenereringen. Om det blir ett färdigt spel så borde karaktärsskapandet få mängder av förnedrande slumptabeller och nesliga resultat. Ser nämligen framför mig att man kommer sitta och skapa karaktärer och bara där dö av skratt i all absurditet.

Lite som Eons karaktärsskapande är väl det jag ser. Fast sjukt.
Precis! Just NeoGames massiva karaktärsgenereringstabeler och Mutant Chronicles "levnadsbana" är den inspiration jag tänker mig, men förstås med fokus på lyten, försämring, förnedring och sluskighet.
 

Anton P

Veteran
Joined
10 Dec 2010
Messages
120
Jäfligt häftigt koncept!

Några (o)trevliga idéer:
Varje gång en rollperson fumlar eller blir träffad av ett perfekt anfall slår han på en jättestor lytestabell.

Använd uttryck som "förjävligt" och "käpp rätt åt helvete" när ni beskriver uppdragen.

Fixa en lång lista med passande svärord och kraftutryck i kanten av rollformuläret.

Snabba upp brp lite, kör med T20 eller T10 som slumpbas.

Gör så att när en rollperson lyckad med sitt anfallsslag så berättar spelaren vad som händer, detta kan leda till mycket flummiga och intressanta resultat utöver "4 skada".

Själv skulle jag nog köra med endast grundegenskaper, inga färdigheter.

Det var mina små idéer. Skulle även kunna tänka mej att skriva lite texter om jag blir tillsagd om vad.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Anton P said:
Det var mina små idéer. Skulle även kunna tänka mej att skriva lite texter om jag blir tillsagd om vad.
Vissa idéer går att ta vara på helt klart. Jag och Vimes är intresserad av att se vad du går för. Skicka en random text, som du tror skulle passa in i LoL via pm så får vi se vad du går för.

Man måste ha en något förvriden hjärna för det hela, och höga krav kommer att ställas.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tycker att det låter väldigt likt Rollspelet Svenil
Jag ser inte det som en nackdel, utan som en fördel, eftersom ni har ett helt färdigt system att bygga på.
Svenil är ett nutidsspel, ta bara Svenil och lägg på lite fantasy/medeltidsstämning så är det färdigt (och ni tycks redan ha kommit en bra bit på vägen).

Det som saknas är ett magisystem med sunkiga trollformler:
- Innåtväxande hårväxt
- Kliande kånkelbär
- Stinkande fotsvett
- Vårta på näsan
- Tappa byxorna
(man kan ana att alla fula häxor är ett resultat av magi-dueller)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
anth said:
Jag tycker att det låter väldigt likt Rollspelet Svenil
Jag ser inte det som en nackdel, utan som en fördel, eftersom ni har ett helt färdigt system att bygga på.
Svenil är ett nutidsspel, ta bara Svenil och lägg på lite fantasy/medeltidsstämning så är det färdigt (och ni tycks redan ha kommit en bra bit på vägen).
jag har funderat på Svenil. Vad är det för regelsystem? Egentligen vill jag nog ha ett ganska vanligt BRP i stil med gamla DoD.

Liksom, LoL's målgrupp är nog i första hand folk som spelat en massa episk standardfantasy och får ut något av en riktigt snusik tavesti på genren.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
jag har funderat på Svenil. Vad är det för regelsystem? Egentligen vill jag nog ha ett ganska vanligt BRP i stil med gamla DoD.

Liksom, LoL's målgrupp är nog i första hand folk som spelat en massa episk standardfantasy och får ut något av en riktigt snusik tavesti på genren.
Svenil ÄR BRP som gamla DoD/Mutant - det var DÄRFÖR jag rekommenderade det.
Dessutom går det ut på att spela anti-hjältar med färdigheter som "dricka kaffe" och "hänga vid korvmojjen".

Äventyren brukar vara i stil med att rädda moster Agdas katt som klättrat upp i trädet eller lösa mysteriet med fasters Berthas försvunna rollator.
Kort sagt: precis på den episka nivå ni vill ha LoL på. :gremlaugh:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
När jag såg trådtiteln antog jag att det handlade om ett spel där man spelade Kolingen. "Putäll på er, grefvar å baroner!"


Storuggla, hamnskurkar
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Storuggla said:
När jag såg trådtiteln antog jag att det handlade om ett spel där man spelade Kolingen. "Putäll på er, grefvar å baroner!"


Storuggla, hamnskurkar
Titeln är högst preliminär. Även namn som Loder och Leper, Luder och Lodisar o.s.v. Har föreslagits.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Storuggla said:
När jag såg trådtiteln antog jag att det handlade om ett spel där man spelade Kolingen.
Å andra sidan skulle Kolingen antagligen passa perfekt som rollpersonskoncept...

... och Perikles från Tuborgreklamen:
Du Perikles - Ka' du sige mig -
hvornaar smager en Tuborg bedst?"
- "Hvergang!

Tuborgreklam

Frågan är vilken som är bäst: den här tuborgreklamen, eller Dantes Cthulhu-Tuborg.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
Titeln är högst preliminär. Även namn som Loder och Leper, Luder och Lodisar o.s.v. Har föreslagits.
Så länge det förkortas LoL är vi alla nöjda. :gremsmile:
 
Top