Nekromanti [FETA DAMARIEN-SPOILERS] Cleastrate vs Gordogel?

Kraetyz

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
352
Återigen - Feta spoilers. Spelar du i Damarien och har någon form av politisk intrig som tema, sluta läsa genast.

Hej alla vänner. Long time no see. Så, titeln är lite inkomplett. Min största fråga handlar om Ariadna, men vi kommer till det.

Cleastrate är ledare för Commersium Lamia i Damarien. Hon kontrollerar Sin-Megada, där det även hänger en bunt andra coola Commersium Lamia-vampyrer (såvitt jag förstått det). Hon är rätt mäktig. I Sin-Megada sitter även en bunt magiker från Incantimenti Lamia. Jag minns inte exakt hur relationen mellan dessa två grupper fungerar (har inte V&N till hands just nu, den är fortfarande i Sverige), men whatever. I vilket fall - en av dessa magiker från Incantimenti Lamia är Gordogel van Kagam. Han bygger vandöda soldater åt Ariadna, såvitt jag förstått med hjälp från andra magiker i Incantimenti Lamia.
Sedan kommer vi till meningen som får mig att lyfta på mina buskiga ögonbryn:
"Han hemlighåller samarbetet med kronan från sina systrar i Commersium Lamia."

Uh. What? Tidigare i boken har vi fått beskrivet hur det var fjortonde månad kommer kärror med människokroppar, döda OCH LEVANDE, till Sin-Megada, dit de levereras inför sin zombifiering. Soldaterna förvaras i tunnlarna under tornen, tusentals vid det här laget. Detta är inte en liten operation. Märker inte vampyrerna från CL detta? Och hur fan känner inte Cleastrate till det? Det är hennes torn! Visst, hon är inte där särskilt ofta, men någon borde ju ha sagt något. Ljuger Incantimenti Lamia-magikerna för Commersium? Hur fan faller de för detta? Varifrån kommer kropparna? Varför har IL en armé under Sin-Megada nu? Det finns så många uppenbara frågor att ställa sig om man är vampyr inom Commersium Lamia.

Men det är egentligen bara preface till min faktiska fråga - vad är Ariadnas och Cleastrates relation? Kanske ingen alls, om Ariadna lyckas skyffla tusentals kroppar till Sin-Megada utan att Cleastrate och CL känner till det, men detta känns väldigt otroligt. Xinu och Thanata har uppenbarligen olika mål inför peripetin, visst, men eftersom Ariadna trots allt byggt en skakig allians med Incantimenti Lamia kan jag tänka mig att hon har någon sorts kontakt även med Cleastrate. Men inget av detta nämns i boken (vad jag hittat, den är inte sträckläst än!), så jag blir fundersam.

Hoppas någon förstår vad det är jag försöker reda ut och kan skänka mig några idéer och/eller svar. Skulle tagga ermine om jag kunde. :)
 

Nirbulas

Veteran
Joined
8 May 2011
Messages
148
Jag skulle köra på att Cleastrate inte känner till Ariandras egentliga identitet. Jag tänker mig att det finns några anledningar till att Incantamenti lamia håller det hemligt.

1) Eftersom Damarien är Cleastrates maktbas kanske hon skulle vidta rätt drastiska åtgärder om hon fick veta att en Xinu-inkarnat hade planer för landet som inte stämde överens med hennes egna. Om drottningen lönnmördas kommer liken sluta fraktas till Sin-Megada och IL kan inte producera lika många vandöda för eget bruk.
2) IL har inte vidare starkt förtroende för Commersium Lamia, kanske mindre än vanligt. Något verkar vara fel med Grand Lamia och eventuellt hotar den dyrkan som riktas mot honom den gudinna som lamiorna är svurna att tjäna. Commersium lamia har dessutom varit för aggressiva i sin expansion enligt de andra lamia-ordnarna, vilket kan minska förtroendet för dem.
3) Two can keep a secret if one of them is dead gäller inte för lamior, ju färre som vet om en uppseendeväckande resurs som en vandöd armé desto bättre.

Varför Cleastrate inte har lagt märke till att det fraktas kroppar till Sin-Megada vet jag inte. Väldigt bra Gömma-slag av de som fraktar ut liken? Hennes okunskap om vad som händer i SIn-Megada tänker jag mig beror på att Commersium lamia inte har någon närvaro där nuförtiden, vilket kanske inte har stöd ifrån böckerna dock. Cleastrate själv ogillar möjligen Gordogel eller så tänker hon inte på att hon inte har besökt sitt högsäte Sin-Megada på ett rätt bra tag. Efter årtusendena har hon säkert fått en rätt skev tidsuppfattning.

Dessutom en rolig grej. Enligt reglerna i Vandöda och Nekromanti (till eon 3 iofs) så kan Gordogel föra över kontrollen över de vandöda till andra personer, men behöver inte göra det permanent. Vid en framtida strid mellan Xinu och Thanata så hoppas jag alltså att Gordogel använder en magisk megafon för att ropa ut kommando och få den vandöda armén som de gav till Ariandra att byta sida.
 
Top