FET LISTA: Men varför går du runt i sagovärlden?

olaberg

Hero
Förbereder en ny omgång D&D-äventyrande i Tassemark, skogs- och bergspartiet norr om gruvstaden Mirabar vid bergskedjan Världsryggens fot. Där uppe, utmed älven, finns Utmarksborg och vissa av spelarna har bestämt att deras figurer är uppvuxna på borgen eller i dess omnejd.

Men de övriga figurerna då? Varför är de på vandring? Jag vill göra en FET LISTA med skäl till att folk rör på sig. Som likt alla FETA LISTOR kan bilda underlag till en inspirations- eller slumptabell/orakel till varför en individ (eller en grupp av individer tillsammans) trotsar vildmarkens faror och resandets umbäranden.

Jag börjar:

* Tillhör en religiös rörelse, på väg till en Viktig Plats (tempel, pilgrimsmål).

* Lämnat ett barnhem, på väg att hitta sina biologiska släktingar, med endast några få ledtrådar i en liten påse.

* Lämnat ett barn på ett barnhem, eller en gravid före detta kärlek, och är i all hast på väg så långt därifrån som det bara går.

* På flykt undan rättvisan, man har ju inte alltid varit en rimlig person.

* På flykt undan den korrupta rättvisan som orättvist anklagar en för något man inte gjort. Man är ju en rimlig person.

* Politisk eller religiös flykting. En eller flera härskare var inte imponerade av vad man tyckt och sagt.

* Missionär, på väg till en plats där folk skulle kunna vara mottagliga för Budskapet om Sanningen

* På väg för att återbetala/indriva en skuld

* Har ledsagats hit av tecken och drömmar

* Valt att söka sig till obygden istället för att vända hem i skam och förnedring efter att hela handelsresan havererat

För att svara på frågan behöver jag veta vart vägen leder. Ena änden är tydligen gruvstaden Mirabar.

Vad är en "gruvstad"? Menar du ett järnbruk?

* Person på väg för att fria till sin älskade.
* Person/er jagade av bounty hunter
* Kartograf som är ute för att rita kartor.

För att svara på frågan behöver jag veta vart vägen leder. Ena änden är tydligen gruvstaden Mirabar.

Vad är en "gruvstad"? Menar du ett järnbruk?
Ena ändan kan vara varsomhelst. Den andra ändan, där äventyret börjar, är i detta just detta fallet Utmarksborg, ett slags Keep on the Borderlands som jag har förlagt norr om gruvstaden Mirabar, en stad nära gruvor, med diverse järnbruk, juvelerare, guldsmeder, och samlare av den magiska mineralen kardalin (Chardalyn), samt en mycket välmående handelsplats vid foten av bergskedjan Spine-of-the-World en bit in från Sword-Coast (nu pratar vi D&D-världar), men jag vill att den FETA LISTAN ska vara allmängiltig för valfri sagovärld.

Lite intro-info:

Last edited:
Prisjägare som jagar 1t10: 1-9 någon annan på listan 10: Rollpersonerna!

Försäljare av kometsalvan Astrolur, den skyddar inte bara mot kometer och har en frisk doft, den kan bota huvudverk, smörja vagnshjul,är god som bas i grytor och soppor! Köp nu!

Lärd person som studerar flora och fauna.

Skattletare som känner till rykten om olika dungeons i närheten.

Tandläkare och frisör, med vagn denne kan fälla ut stol till sina patienter ur.

Två spökbarn. De är rätt mycket som vanliga syskon i 5-10års åldern. men spöken.

Talande hund som söker jobb som fåraherde.

Det tycker inte de som går på vägen. De är intensivt engagerade i vad som finns i andra änden. Det är därför de befinner sig på just den här vägen.
Det har du HELT rätt i. Har du några förslag på andra ändor som kan inkluderas i tabellen?

* En polyhistor som söker efter en viss grimoire. Ryktet säger att den fallne bibliotekarien X tog med sig skriften när hen tvingades i exil.

Back