Nekromanti Feodalism fråga

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Den bästa utgångspunkten är väl att alla andra alltid och hela tiden försöker avsätta dig från dina höga hästar, trots allt. Vad som verkar ha markerat en framgångsrik kung verkar ganska universellt ha varit framgång i krig: att andra som vill ha makt är rädda för dig. Detta kräver fälttåg och/eller väldigt tydliga maktdemonstrationer inom det egna landets gränser.

Intressant med Rosornas krig (min personliga riddarfanatism) är ju att de väpnade konflikterna i praktiken började med duster mellan mindre adelshus (e.g. Percy och Neville) men sedan minst sagt eskalerade. Antagligen bland annat för att soldater som tidigare hade varit i Frankrike fick vända hem med vapen och allt efter reträtten—det fanns massor med beväpnade soldater utan något att göra. Så omständigheter av alla slag är nästan viktigare än monarken och monarkins intressen. (De borde ha fixat ungdomsgårdar, så att det blev mindre "vi har ingen lokal ju!" ...)

Idén att monarken är utvald av gud är sannolikt delvis en efterkonstruktion. Du utnyttjar systemet så långt du kan och du tvingar landets befolkning att tiga och göra som du säger. Det känns som att spöstraff och hängning för desertering varit en större motivationskraft än någon solglänsande monark. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,016
Location
Ereb Altor
God45;n319261 said:
Det är faktiskt inte död och kaos för en gång skull! :p Jag behöver en dos av annan fantasy efter Vargålder. Så jag skriver ett Kung Salomon style äventyr. Det stora fruktansvärda monster kriget är precis slut. Spelarna har fått (adelstitel jag inte bestämt än) och är upp satta som de lokala härskarna närmst där det var mest monster och död. Alla där är döda så man skickar dit/erbjuder land för att få nytt folk till att bygga upp och börja odla i regionen igen. Spelarna kommer behöva döma och medla i twister mellan de olika familjerna och folken som precis flyttar in bredvid varandra sammtidigt som de bygger upp den här delen av landet igen. Det kommer vara lite "Ett monster har överlevt! Snälla döda det!" men betydligt mer bråk mellan bönderna och fårherdarna, arvstvister och lagstiftande som behöver göras.

När landet börjar må bättre igen kommer det blir mer adels, handels och sådan politik.
Jag funderar lite på om du inte ska kika lite på boom towns/land rush här. Det känns inte alls som urtypen av en feodalistisk situation. Möjligvis påminner den om ockupationer, i den mån de har ägt rum (som Heliga Landet exempelvis) men det känns som att mycket av det typiskt feodala blir inaktuellt i din situation. Du har alltså inte urgamla tvister, ärvda intriger och hämnd, utan det är lite tabula rasa som råder.

Jag undrar om det inte istället handlar om vem som är snabbast, mest hänsynslös och som först hinner claima den bästa marken, de rikaste gruvorna, kontroll över den största vägen etc. Förfalska kungliga brev som ger dem rätten att göra si och så, skaffa kunniga lagvrängare som hittar på något prejudikat som innebär att de kan överta brunnen i gamla byn. Och naturligvis den med flest soldater som gör som hen vill.

Klassiska feodala tvister kan istället uppstå när den rika (eller fattiga, som vill ha en del av kakan) släkten hemifrån dyker upp, eller kräver något. Och att de gamla dispyterna tack vare det får ny kraft.

Det känns som att det kan bli en rätt laglös kamp om vem som hinner roffa åt sig det bästa först. Vilket ju är en utmärkt grund för spel!
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,151
Location
Göteborg
Lite vad jag tänkte också: mer kanske klaner och klanförbund med lojaliteter som böljar fram åter beroende på skeenden.
 
Top