Betyg är kluriga.
När jag skriver recensioner här på rollspel.nu är det egentligen bara filmer och TV-serier som jag ger betyg (och då på en 10-gradig skala).
I övriga recensioner skriver jag mest vad jag tycker om olika delar av produkten jag recenserar.
Anledningen till att jag inte betygsätter rollspel är att jag tycker att det är svårt. Jättesvårt.
Jag kan utan problem använda en tregradig skala: bra-godkänt-dåligt.
Jag skulle nog kunna använda en 5-gradig skala (vilket är svårare).
Men en tiogradig skala för rollspel? Bara tanken får mig att darra av skräck.
Att sedan göra som Fenix; använda 2 tiogradiga skalor som man slår ihop - det är en omöjlighet för mig.
Objektiva recensioner blir bara som den krank länkade till:
https://www.destructoid.com/100-objective-review-final-fantasy-xiii-179178.phtml
Jag vet även att Sveriges Radio gjorde något liknande med ett sportreferat efter att folk klagade på att reportrarna inte var objektiva nog - det var det tråkigaste sportreferat jag någonsin hört.
Sammanfattningsvis kan man säga att objektiva recensioner både är tråkiga att läsa samt inte säger något om produkten de recenserar - och de som inte håller med om detta har totalt missförstått vad ordet "objektiv" betyder.
För att återgå till en av trådskaparens frågeställningar:
Hur ofta ska man ge full pott?
Här beror det på skalan (Fenix använder skalan 0-20) och vad skalan betyder.
Så som jag uppfattar betygsskalan:
- 17-18 i betyg är så bra att personer som inte är intresserade av spelet ska ta sig en titt bara för att se på kvaliteten.
- 19-20 är mästerverk som alla rollspelare ska köpa.
Hur många rollspel vet ni om som är så bra att alla borde köpa dem? Hur ofta ger Fenix ut betyget 19+? Ser ni någomn diskrepans?